Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hoi,
Is niet zo moeilijk. Duw eerst de plastic ring achter de raamzwengel naar achter. Neem een spijker of iets dergelijk en duw de pen die in aansluiting zit eruit. Nu de zwengel los is voorzichtig met bv een platte ingetapte schroeivendraaier achter de bekleding gaan en als je in de buurt komt van een clips voorzichtig de schroeivendraaier kantelen zodat deze uit het busje springt. Bij de pallas zit de deurbekleding gewoon onderin de RVS strip bovenaan geschoven, dus die bovenzijde blijft gewoon zitten.

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Als je de schermen er (allemaal) vanaf hebt, kijk je tegen plastic flappen aan die op het portier zijn gelijmd. Mocht je deze los willen halen, vergeet ze niet weer terug te plaatsen (zorg dus voor lijm verwijderaar om de flappen schoon te maken en nieuwe lijm).
Doe je dit niet, dan kom je er vrij snel na de eerste de beste regenbui achter dat je portierschermen gaan krom trekken, schimmelen of zelfs breken/scheuren.
Een DS portier is namelijk alleen vanuit de binnenruimte droog. Bij regen stroomt regenwater buiten het portier EN erdoorheen (langs de ruit omlaag).
Hierom is het ook zaak dat je de gaatjes onderin de portierbakken open houdt zodat dit water weg kan en de boel niet gaat roesten / niet verder gaat roesten.
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bartjes schreef:Als je de schermen er (allemaal) vanaf hebt, kijk je tegen plastic flappen aan die op het portier zijn gelijmd. Mocht je deze los willen halen, vergeet ze niet weer terug te plaatsen (zorg dus voor lijm verwijderaar om de flappen schoon te maken en nieuwe lijm).
Doe je dit niet, dan kom je er vrij snel na de eerste de beste regenbui achter dat je portierschermen gaan krom trekken, schimmelen of zelfs breken/scheuren.
Een DS portier is namelijk alleen vanuit de binnenruimte droog. Bij regen stroomt regenwater buiten het portier EN erdoorheen (langs de ruit omlaag).
Hierom is het ook zaak dat je de gaatjes onderin de portierbakken open houdt zodat dit water weg kan en de boel niet gaat roesten / niet verder gaat roesten.Succes !
Inderdaad!! daarom wil ik ook de bekleding verwijderen, om de staat van de bakken te bekijken!!
Ik heb namelijk, op de 2 voorste spatborden blaasjes onder de pinkglazen, en ik ga van de gelegenheid gebruik maken om de deuren mee te verven indien nodig,van de onderkant,valt geen roest te bespeuren!!

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
xm_addict schreef:Hoi,
Is niet zo moeilijk. Duw eerst de plastic ring achter de raamzwengel naar achter. Neem een spijker of iets dergelijk en duw de pen die in aansluiting zit eruit. Nu de zwengel los is voorzichtig met bv een platte ingetapte schroeivendraaier achter de bekleding gaan en als je in de buurt komt van een clips voorzichtig de schroeivendraaier kantelen zodat deze uit het busje springt. Bij de pallas zit de deurbekleding gewoon onderin de RVS strip bovenaan geschoven, dus die bovenzijde blijft gewoon zitten.
ook bedankt Patrick, nu weet ik wat te doen vrijdag!!
De meeste roest zat bij mij achter de onderste deurrubberhouder tot en met een groot gat toe. Alle 4 weggeslepen grondig schoongemaakt en behandeld met meerdere lagen, waaronder eerst een laag TOLLENS http://www.tollens.be/nederlands/overzicht/TechnischeF/RUSTSTOP doc.pdf. en vervolgens RVS deurrubberhouders erop. Niet vergeten af te kitten. De bakken op zich hadden nauwelijks roest. De buitenste deurpanelen onderaan echter hadden wel wat dichtgeplamuurde gaten.
deurbekleding
Het probleem met die deurrubber houders is dat ze gelast worden aan de onderbak en daar maak je dus een zwakke plek van. Ze roesten zowie zo al snel en dat zet door naar de onderbak. Laatste keer nieuwe gekocht , laten poedercoaten en de houders met een lijmkit op de plaats gelijmd. resultaat perfect en geen kans meer op roest.
gr. Rens en succes
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
hi,
heb hier gelezen hoe de deurpanelen er uit gaan. Hoe zit het met die bovenste stukken leren bekleding op de pallas deuren. Ik will ze nl vervangen.
die zitten met een strip vast aan de boven kant en ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe die er af gaan.
Zijn er mog tactische tips om de klinken en de schelpen onder de klinken te verwijderen. Moeten de klinken na montage weer afgsteld worden.?
grt
Joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster
Dat is een vervelend en lastig klusje. Het leer zit vastgeschroefd door een metalen strip over het leer heen. Over die strip met schroeven zit de sierlijst geklikt. Die twee strips gaan in de loop der tijden enigszins één geheel vormen. Loswerken met een breed plamuurmes is de enige optie maar er is geen garantie dat dat lukt zonder de strip zodanig te beschadigen dat je een nieuwe moet kopen.
bedankt gerardeux….. dat ging redelijk goed met die bovenste strip.
alleen de raamslinger borgpin krijg ik er niet uit. is ie konies of moet ie er naar één specifieke kant uit? gaat de metalen strip tussen onderste en bovenste deurpaneel er op dezelfde manier af als de bovenste of hoeft ie niet verwijderd te worden om het bovenste stukje deurbekleding te verwijderen?
grt
joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Totaal aantal Berichten: 758
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Joost,
de middenstrip zit over het bovenleer geschroefd. Je kunt bij de schroefjes zodra je het onderste deurpaneel er af hebt. Dat lukt pas als je de slinger los hebt, en op zijn beurt moet daarvoor toch echt die pen er uit. Die is perfect cilindrisch, en heeft geen voorkeursrichting. Het is natuurlijk mogelijk dat er ooit iemand met een hamer op gemept heeft, en de rand omgefelst /verbogen is, maar dat komt maar zéér zelden voor. Ook heb ik er wel eens een spijker in gezien, dan gaat’ie natuurlijk ook maar één kant op. Gebruik een goede drevel of een dunne spijker, dan moet hij er echt uit kunnen.
De deurklinken binnen maak je los door de grote zeskant “moer” los te draaien. PAS OP: LINKSE DRAAD! Eigenlijk niet, maar je draait geen moer maar een ring die een bout meeneemt die vanuit de binnenkant van de deur in de deurgreep zit geschroefd, als u begrijpt wat men bij Citroen bedoelde. Je moet in elk geval “verkeerd om” draaien. De bout en zeskant worden door een veerstalen ring aan elkaar gehouden, en blijven normaliter aan de deur zitten. Van de bout zijn er twee soorten, de pallas is iets langer (i.v.m. de bekleding) dan de non-pallas. De pallas-bout heeft ringen op de kop ter identificatie.
Nadat de bout los is, de greep voorzichtig 90 graden verdraaien, hij komt dan ook aan de voorkant los. Dan nog effe goochelen en nog meer draaien om de trekstang er af te krijgen. De schelp zit er los tussen geklemd. Montage in omgekeerde volgorde. Afstellen is simpel: de greep zover naar voren dat bij bedienen het slot open gaat ( lepel trekt aan stang trekt aan slot), maar niet zover dat de deur niet meer op slot gaat (stang wordt naar slot geduwd).
Succes.
- Oscar - :smt201
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Raam uit zijn houder gevallen
Mijn linkervoorruit komt niet meer omhoog, ook niet als ik met een schroevendraaier hem recht voor de sleuf houd. Die is dus echt van zijn houder o.i.d. gevallen. Zijn er nog extra dingen waar ik op moet letten als ik de deur ga openmaken om dit te repareren?
DS 21 Pallas 1971.
B.v.d.

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Krassen op de ruit als je hem er naar boven uitschuift.
Breuk als je hem ergens neerzet en je schopt hem om…
Overigens kan het zijn dat je slingermechanisme gebroken is, er zit oa een tweetal strips in die op drie puntjes gelast zijn. Heb dat zelf keer gerepareerd door drie gaten te boren en met boutjes deze verbindig te herstellen, de ruit kon toen blijven zitten.

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
nltecoko schreef:...lukt pas als je de slinger los hebt, en op zijn beurt moet daarvoor toch echt die pen er uit. Die is perfect cilindrisch, en heeft geen voorkeursrichting. Het is natuurlijk mogelijk dat er ooit iemand met een hamer op gemept heeft, en de rand omgefelst /verbogen is, maar dat komt maar zéér zelden voor. Ook heb ik er wel eens een spijker in gezien, dan gaat’ie natuurlijk ook maar één kant op. Gebruik een goede drevel of een dunne spijker, dan moet hij er echt uit kunnen. - Oscar - :smt201
De rozet/ring moet aan de voorkant en aan de achterkant van de pen weggedrukt worden anders gaat er niet uit, want dan blokkeert de ring dit.
de (borg)pen is zo lang dat ie in de rozet-ring achter de slinger kan ronddraaien maar er niet uit vallen. De pen is dus net iets korter dan de diameter van het gat in de ring. Een spijker met scherpe uiteinden zou de ring kunnen beschadigen, dus de eindjes even rondvijlen is aan te raden.
Een dunne pen is makkelijk monteren en demonteren (er uit vallen) maar kan door veelvuldig gebruik speling geven van de slinger op de as. Een te dikke kan weer klem gaan zitten door het gebruik.
Bij bij zitten trouwens 4 gaatjes in de slinger dus de pen kan er ook dwars in (als de slinger juist op de slinger as zit)
Wat is trouwens de stand van de slinger als het raam volledig dicht is? Of is daar geen standaard voor?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Persoonlijk hanteer ik naar voren en omhoog, met name handig voor de knieën van de achterpassagiers en is gemakkelijke aanzet om het raam te openen.
Dichtmaken van de gaten naar het binnenwerk van de deur
De grote gaten waardoor je het raam en het deurmechaniek moeten dicht voor de binnenbekleding er weer op gaat. Bij mij zat daar een soort sterk klevend bubbelwrap op, maar die is er nu af.
Nu heb ik wel iets vergelijkbaars dat ik daarvoor kan gebruiken, alleen niet klevend. Ik zat te denken om er siliconenkit tussen te doen, maar is dat niet slecht voor de lak (zuur?)?
Wat voor lijm/kit kan ik het beste gebruiken?