Stotterende CX 20
mrtdm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 08-02-2009

- CX 2.0 break familiale reflex
Gepost: 08 februari 2009 03:41 PM

Hoi,

Ik heb het volgende probleem:

Mijn CX 20 reflex 1982 stottert tijdens het rijden. Ze start normaal en als je heel rustig wegrijdt is er geen probleem. Zoda je wat meer accelereert dan gaat ze stotteren als of iemand de “stekker”  er even uit trekt en weer terug.
Bij constante snelheid geeft ze af en toe een hikje .

Het volgende is gecontroleerd:
Carburateur schoongemaakt, ontsteking gecontroleerd en afgesteld, bedrading en stekkerverbindingen gecontroleerd en schoongemaakt
Ik heb geen afwijkingen kunnen vinden, behalve aan de bobine daar zit iets speling op de primaire aansluiting (weet niet of dat kwaad kan).

Wie kent dit probleem en beter nog wie weet wat de oplossing zou kunnen zijn?

Groet

Rob

Profiel  
 
Ami8
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004

- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Gepost: 08 februari 2009 06:14 PM
  [ # 1 ]

hmmm… heb afgelopen week ook zoiets ervaren. Lijkt met name te gebeuren als het vochtig is, koude motor… Erg stotteren (choke of geen choke…) Als ie warm is geen centje pijn. Ook bij de heftige vrieskou geen problemen gehad…

Had het idee dat ik het bij de ontsteking moet zoeken…

Ik ga dit draadje effe volgen ok? Wink

Met amicale bye groet,

Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline

Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 08 februari 2009 07:19 PM
  [ # 2 ]

Lees dit maar eens rustig door:

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=195989

Succes!
Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 08 februari 2009 11:35 PM
  [ # 3 ]

Heb dit bij de GSA 2x gehad:

1. Accelleratiesproeier van de carb niet verstopt maar kapot: moet een kogeltje in kunnen rollen van “afgesloten” naar “open” positie. Als dit bij een CX20 ook zo werkt, kan dit het euvel zijn: sproeier eruit, schudden, hoor je geen balletje rollen: vernieuwen. Bij de GSA was ‘t toen voor jaren weer lekker optrekken.

2. JAren later werd de nieuwe oorzaak pas gevonden toen de motor na de zoveelste zoekactie niets meer deed. Nadat ik bij de bobine en transistormoduul bezig was geweest stekkers te reinigen. Na heel veel zoeken en telefonische hulp bleek de moduul geen signaal naar de bobine meer te geven. Moduul vervangen: niks. De dichtgerubberde moduulstekker opengemaakt: “heeee wat doet al die groene oxidatie bij de pin, en oeps nu ligt dat draadje helemaal los van de pin”. Gebruikte kabel van verdeler naar moduul gehaald en klaaaaarrr.

Dit zijn allebei typische “carb met transistorontsteking” zaken volgens mij, niet specifiek GSA. Heeft een 1982-Reflex al elektrieke onsteking, of nog met puntjes?

Succes!

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
mrtdm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 08-02-2009

- CX 2.0 break familiale reflex
Gepost: 09 februari 2009 01:12 AM
  [ # 4 ]

@rogier
Hmmm acceleratiesproeier, ik ga die maar eens bekijken. Geen idee of er bij mijn CX ook sprake is van een balletje. Is het onderzoeken waard. Heb wel het idee dat het in de 2e trap zit omdat ze bij constante snelheden min of meer normaal loopt.

@ami8
Het weer of temperatuur van de motor lijkt niet echt een invloed te hebben op het probleem hoewel ik het gevoel heb dat ze met koude motor en choke iets beter loopt.

@Pascal
Ik had het topic gelezen maar ik heb geen bevriezende carburateur, en ik heb gecontroleerd of ze voorverwarmde lucht via de uitlaat krijgt.

helaas nog geen oplossing

Sad  Sad

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 09 februari 2009 01:44 AM
  [ # 5 ]

Sorry Pascal, kom ik weer: Valse lucht?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 09 februari 2009 01:57 PM
  [ # 6 ]

Waarom sorry dan W?
Ik zie liever een lijst met diverse opties zodat de TS die kan afwerken/ nalopen.
Dus ieders inbreng lijkt me van harte welkom.
En jij zit al langer ‘in’ de CX-en dan ik…

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Gepost: 09 februari 2009 10:31 PM
  [ # 7 ]

Re: Stotterende CX 20

mrtdm schreef:

Het volgende is gecontroleerd:
Carburateur schoongemaakt, ontsteking gecontroleerd en afgesteld, bedrading en stekkerverbindingen gecontroleerd en schoongemaakt
Ik heb geen afwijkingen kunnen vinden, behalve aan de bobine daar zit iets speling op de primaire aansluiting (weet niet of dat kwaad kan).

De symptomen die je beschrijft wijzen m.i. sterk op een brandstofprobleem.

Allereerst:
Heb je ECHT ALLES in de carburateur schoongemaakt? Dat wil zeggen: ALLE sproeiers en mengbuizen eruit (niet verwisselen!), en uit elkaar getrokken (sommigen zijn deelbaar) en deze met perslucht doorgeblazen?
Vervolgens ook met perslucht alle kanaaltjes IN de carburateur (bodem vlotterkamer + bovenop) doorgeblazen. Dit wordt nogal eens vergeten en dan zitten er vaak nog steeds minuscule deeltjes in de carburateur.
Plus het zeefje achter de grote koperen bout bij de brandstofinlaatslang.

Ook een oorzaak kan zijn dat er water bij de benzine zit. Water is zwaarder dan benzine, zakt naar de bodem van de tank en wordt opgezogen. Als dit eenmaal in de carb zit, krijg je de symptomen zoals jij die beschrijft. Je zult dan de tank deels moeten aftappen met de aftapplug.
Voorzichtig losdraaien zodat het water (of verdunde benzine eigenlijk) eruit loopt.

Succes!  Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 februari 2009 10:38 PM
  [ # 8 ]

Wat eveneens zeer belangrijk is bij deze cx modellen: de staat van de bougiekabels, de rotor en vooral de verdeelkap. Preventief vervangen kan zeker géén kwaad. Ook is het aan te bevelen om de bedrading op de bobine van nieuwe stekkers te voorzien, helemaal omdat je schreef dat die een beetje gammel vastzaten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
mrtdm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 08-02-2009

- CX 2.0 break familiale reflex
Gepost: 19 februari 2009 12:36 PM
  [ # 9 ]

Hallo Allemaal,

Ik heb de CX uiteindelijk maar naar de dealert gebracht, kwam er zelf niet uit. Ook daar kwamen ze er niet achter wat de oorzaak zou kunnen zijn. Carburateur nogmaals uitelkaar en schoon maken, nogmaals afstellen ontsteking. Geen resultaat Sad

Uiteindelijk hebben ze het gevonden, bij de vorige beurt zijn er verkeerde bougies (met ontstoring) ingezet met als gevolg de condensator slecht en contactpuntjes ingebrand.

Nu zit ik te wachten op een set puntjes van CX-Basis (schijnen hier nergens meer te krijgen zijn, behalve bij de club)

Ik hoop dat dat het dan ook is, zodra de spullen binnen zijn een update.

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 19 februari 2009 02:59 PM
  [ # 10 ]

Hallo,
Heb deze topic even gevolgd, want mijn CX20 (dourvin) kampte met hetzelfde probleem.
Alles de revue laten passeren, bevriezing, carb.vuil, bougies.
Bleek uiteindelijk toch aan de bougies te liggen. Montage van het verkeerde type (denso’s bedoelt voor een Lexus v8 en cadillac V8).

Daarnaast waren deze bougies voorzien van een afdichtring, terwijl er bougies met een konische afdichting inhoren. Zitten nu standaard NGK’s van het juiste type in. Starten, lopen en accelereren gaat weer zoals het hoort.
Er wordt wat afgerotzooid hè?

jan

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 19 februari 2009 11:58 PM
  [ # 11 ]

De familiale doet nu dus sinds kort ook exact hetzelfde, maar niet altijd gedaan. Dit betekent dus dat het niet de bougies zijn. Alle aansluitingen op de bobine had ik al gecontroleerd, schoongemaakt en opnieuw vastgezet. 2 jaar geleden preventief de rotor en verdeler vervangen; kan dus wel ff de oude erop zetten om uit te proberen, die ligt als reserve onder de motorkap Smile

Is er trouwens wel in 1 keer mee goedgekeurd gidteren, dus het geeft geen probleem in het CO gehalte….

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Ami8
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004

- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Gepost: 20 februari 2009 01:01 AM
  [ # 12 ]

Het zit in de lucht zeker? vandaag hortend en stotend thuis gekomen.. Sad

Meteen maar effe de kap open en diverse stekkertjes gevoeld en gerommeld. Bij eentje op de bobine sloeg ie meteen af! BINGO Razz . Effe een kwartiertje met schuurpapier, tangetje en WD40 aan de slag. Proefritje en….. als een zonnetje!  Cool

Ben erg tevreden met mezelf Rolling Eyes  dat ik deze eerste storing zelf opgelost heb. (ja ja wellicht meer geluk dan wijsheid maar toch!)

Morgen maar eens kijken als ie weer koud is… zal haar zo nog even bemoedigend goedenacht wensen. Wink

Met amicale bye groet,

Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline

Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl

Profiel  
 
Ami8
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004

- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Gepost: 25 februari 2009 01:45 PM
  [ # 13 ]

Storing verholpen? Dus niet.  Evil or Very Mad
Afgelopen weekend 2 keer heftig stotterend een parkeerplaats opgezocht. Alleen met plankgas wilde de dame nog snelheid maken…

Weer gerommeld aan bobine stekkertjes en op hoop van zegen weer verder. Maar zat me toch niet lekker.

Vandaag m’n vader even met de dame langs de garage (v Beers - H’sum) laten rijden. De expert heeft even geluisterd greep onder de carburateur en kwam te voorschijn met een losse vacuumslang.  Surprisedops:  Deze verzorgt de verwarming van de carb en voorkomt bevriezen (dat was het dus). Loopt meteen ook weer fijner!

Goed. “Lessons learned” zullen we maar zeggen!  Very Happy

Met amicale bye groet,

Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline

Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 februari 2009 02:14 PM
  [ # 14 ]

Toch een luchtprobleem dus.

Mooi dat het verholpen is.  Very Happy

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook