Hoi
De XM krijgt nu verse olie en de hele mikmak. Nu staat hij boven de kelder en wil ik die rot bout er uit halen. Tot dusver geen problemen. Maar zover ik weet moet je eerst de filter vullen en dan pas terug plaatsen. Alleen hoe doe je dat met de XM (dit kan niet zover ik kan zien).
En nu de domste vraag waarschijnlijk op het hele forum. Waar vul ik de olie ? er zit een soort potje boven de motor en daarvan gaat 1 leiding naar de carter zover ik kan zien. En 1 lijding komt vanuit de slang van de lucht filter.
Zover ik kan opmaken is dit de locatie om de olie bij te vullen.
Groet, Arie

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Filter gewoon vervangen wanneer het carter leeg is, het vullen hiervan gaat geheel vanzelf. En je hebt voor wat betreft dat potje gelijk. Daar gaat de olie in. Dekseltje zit trouwens wel soms deksels vast.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Je moet een beetje ouwe olie aan het rubber van het filter smeren, verder hoef je ‘m er alleen op te draaien. Gewoon bijvullen, dan heel even de motor laten draaien (paar seconden maar), dan vult het filter zich. Daarna nog een keer peilen en bijvullen.

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ahumm,..... je kan het oliefilter gewoon monteren, de oliepomp doet de rest
olie “rot bout” wel met een nieuw koperen ringetje terug plaatsen.
Olie bij vullen staat ook wel in je instructieboekje
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het filter hoef je niet eerst te vullen, die kun je er gewoon op schroeven. Wel even het rubbertje vooral invetten met motorolie. Vast = vast.
Olie vullen doe je hier.
Verjaardagstip >>> Haynes! Al kon je de vuldop ook vast in je instructieboekje terugvinden.
Succes ermee!
haha
daarom was deze vraag ook in de categorie domme vragen. het instructie boekje heb ik niet..
Maar de peil gaf precies aan wat ik bedoelde.
Dank u

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat zijn een hoop antwoorden binnen 1 minuut.
En tot je verjaardag kan je dit gebruiken
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
ArieVisker schreef:haha
daarom was deze vraag ook in de categorie domme vragen.
Ik moest dan ook gelijk denken aan de “dop met daarop 710”-grap!
Nee die dop met 710 (oil) zit er niet op, is gewoon een zwarte dop. Maar alles is prima verlopen. Ze heeft nieuwe bougies, luchtfiler en olie.
Olie was zwart, maar niet plakerig of dergelijke, ook geen metaaldeeltjes of iets wat verontrustend moet zijn. Water is ook op niveau en ook daar geen rare dingen in ontdekt. Behalve dan het erg vervelend is om te zien of het op goede niveau is. Heb de V-snaar ook bekeken en deze zag er nog als nieuw uit, en ook gelijk even de D-Riem bekeken, en op zich zag hij er nog goed uit geen haar scheurtjes kunnen ontdekken tot zover. Maar ik wil hem in de toekomst toch vervangen of laten vervangen.
Maar had al gezien dat als ik het zelf moet doen, de motorsteun boven moet los halen en het blok een stukje moet omhoog tillen.