Mijn Cruise Control werkt niet.
Nou ga ik dat komende week proberen op te lossen a/d hand van wat ik hier op het forum allemaal aan mogelijke oplossingen heb kunnen vinden.
Wat ik echter raar vind cq niet snap en hier nergens terug heb kunnen vinden is het feit dat ik geen schakelaar op mijn dashboard heb voor het in en uitschakelen van de CC.
In het instructieboekje staat nl dat je eerst de knop op het dashboard in moet schakelen alvorens de CC te kunnen bedienen, die knop zou in het midden van het dashboard moeten zitten, bij de knoppen van binnenverlichting, alarmlichten, achterruitverwarming e.d. Maar bij mij zit daar die knop niet.
Er zit wel CC op, want links van mijn stuur heb ik wel het CC hendeltje.
De vorige eigenaar had bij verkoop aan mij al gemeld dat de CC het niet deed, maar dat hij het af en toe wel deed als hij met de zekeringkast rammelde, werkt bij mij ook niet. Kan trouwens in het boekje ook geen zekering terugvinden voor de CC.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Is het een originele of after market CC? Originele CC heeft altijd de schakelaar op het dashboard.
Kan natuurlijk ook een originele zijn die er later ingebeund is (zonder schakelaar).
Het ziet er origineel uit, met de hendel links naast het stuur, waaraan kan ik origineel herkennen en waaraan after market??
Plaats eens een foto van het hendeltje… aftermarket cruise controls werken meestal ook met een hendeltje. En het is toch geen type 1 XM he? Want dan zit de schakelaar voor de hydractive-schakelaar.
zal ik binnenkort doen, de foto plaatsen.
Hierbij de foto’s van de nog steeds niet werkende cruisecontrol zonder knop op dashboard voor aan/uit.

Totaal aantal Berichten: 4871
- Xsara Scootertje.
Hij lijkt wel op die ik in MB-sprinter had: naar je toe zet je de snelheid vast, (laat even je gas los, merk je het gauw genoeg) van je af zet je hem weer uit, naar boven accellereer je en naar beneden déaccelleer je, als je weer terug wil naar de vast gestelde snelheid tik je weer even naar je toe, maar misschien heb ik het wel helemaal mis en is ie gewoon stuk!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Dat is inderdaad duidelijk geen originele cruise control. Met het instructieboekje kun je dus helemaal niks in dit geval. Waarschijnlijk is ‘t VDO ofzo, gewoon ff kijken naar de unit die erbij hoort.
Zo 1 heb ik ook gehad, en ook wel vaker gezien in XM’s. Had er ooit een merk en type van,zal eens zoeken
Ouwe mopperkont

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dit is inderdaad de (aftermarket) VDO cruise control. Deze heb ik ook in m’n XM zitten.
Ik heb wel de CC schakelaar op het dashboard, dus kennelijk zat er af fabriek CC in maar is defect geraakt of zo. In ieder geval doet die dash schakelaar bij mij niets meer, de CC werkt altijd.
De CC unit zit waarschijnlijk vóór de computerbak onder de motorkap.
de CC werkt altijd
Daaraan merk je dat ‘t geen originele is

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Harm schreef:de CC werkt altijd
Daaraan merk je dat ‘t geen originele is
Het Marco Bakker effect zeg maar…