Wie kan me precies vertellen waar alle massapunten zitten bij de XM break 1997, dus het totaal aantal massapunten en waar ze allemaal zitten??


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wat bedoel je, wat is je doel? In feite hebben alle functionerende stroomverbruikers een massapunt, er zijn er dus velen over de hele auto verdeeld en je kunt er maar zo eentje bij creëren. In feite is de hele koets en het blok een groot massapunt, mits je je massakabel op je accu hebt aangesloten.
Wat ik wil is alle originele massapunten losmaken, schoonmaken en weer vastzetten, dit omdat ik wat problemen heb, bijvoorbeeld, als ik de achterruitewisser aanzet, dan blijft hij halverwege de raam hangen, maar dan blijven ook de remlichten branden, als ik vervolgens de schakelaar uitzet, blijft het nog steeds hetzelfde, pas als ik de schakelaar weer aanzet en handmatig de achterruitewisser naar de startpositie duw, schakelaar uit dan gaan de remlichten weer uit en functioneert het weer redelijk normaal, redelijk, want als ik de automaat in achteruit zet, beginnen de remlichten zwakker te branden.
Ik verwacht / hoop door de massapunten te cleanen dat het opgelost is.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik heb al heel wat gezien en gelezen, maar dat dit door slechte massapunten komt?
Tja het zou kunnen…
Het lijkt me eerder dat een connector in of naar de achterklep slecht contact maakt of ergens gedeeltelijke kortsluiting door vocht of draadbreuk.
Draadbreuk komt wel eens voor in de kabels naar de achterklep.
Heb idd ook last van vocht in de achterbak, heb vandaag de mat eruit gehaald omdat die (vooral) aan de randen kletsnat was, alles verder zo goed mogelijk droog gemaakt en mat weggelegd om te drogen. binnenkort maar met de tuinslang erop om uit te zoeken waar het water naar binnen komt.
Kan dus idd wel kloppen die theorie van vocht en kortsluiting, maar lijkt me toch dat bij kortsluiting ook de zekering eruit zou moeten knallen en dat is weer niet het geval.
Welke connector in of naar de achterklep bedoel je eigenlijk, waar zit die precies?


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het is simpeler om extra massa-aansluitingen te maken op de verdachte onderdelen.
op welke onderdelen zou je dat dan adviseren in mijn geval, de achterruitewisser, de achterlichtunit’s in de klep of in de carrosserie ??
En bedoel je dan een massadraad erbij steken of de oude verwijderen en alleen een nieuwe laten zitten?
Bij het slopen van een berline ben ik het massapunt volgens mij tegen gekomen aan de achterzijde van het dak tegen de achterklep. Daarvoor moet je wel even het zwarte plastic verwijderen. Het lijkt me logisch dat het massapunt bij een break op ongeveer dezelfde plek zit. En misschien ben je sowieso geholpen met het trekken van een massadraad. In dit onderdeel van het forum staat daar voldoende info over.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
tobe66 schreef:En bedoel je dan een massadraad erbij steken of de oude verwijderen en alleen een nieuwe laten zitten?
Jups, gewoon een nieuwe naast de oude maken, als het dan nog niet goed is!




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
patje74 schreef:tobe66 schreef:En bedoel je dan een massadraad erbij steken of de oude verwijderen en alleen een nieuwe laten zitten?
Jups, gewoon een nieuwe naast de oude maken, als het dan nog niet goed is!
Neem wel een kabel met losse aders en voldoende dikte.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Brian schreef:Dit klinkt mij als een brakke kabelboom in de oren. Heb ik ook gehad, met allemaal rare verschijnselen zie:
Precies, lichten en el. apparaten die elkaar beinvloeden, is meestal het gevolg van stroompjes die er niet horen te zijn. Meest verdacht idd is een kabel waarin een halfzachte breuk zit, met kapotte isolatie e.d.
zal e.e.a. eens open gaan maken en bekijken of er draden bloot liggen, ik laat nog van me horen.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het loskrijgen en terug stoppen van het harmonicarubber is wel wat gepiel. Terug stoppen kan je wat makkelijker maken door het uiteinde met wat afwasmiddel in te smeren, glijmiddel voor je rubber zeg maar.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Brian schreef:Terug stoppen kan je wat makkelijker maken door het uiteinde met wat afwasmiddel in te smeren, glijmiddel voor je rubber zeg maar.
blijft hoe danook dubbelzinnig