Heeft er iemand een tekening van dit werktuig met de afmetingen?
in de klassieke handboeken is er wel een foto mr geen tekening.
Ik heb het ondertussen al zo dikwijls nodig gehad dat ik er graag zelf ééntje zou maken.
dank je, Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kan je gewoon bestellen via chyparse of via http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=208
Kost 55 euro.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ja, ja, tuurlijk wel. Ik kan ook alles aan de DS làten doen. Maar ik heb er plezier in om het zéllef allemaal gedaan te krijgen. vandaar. Overigens zou ik het morgenochtend willen gebruiken.
Ik heb er àlle boeken op nagekeken: franse, duitse, engelse; allemaal tonen ze hetzelfde plaatje maar nooit de afmetingen
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Het word hier zeker weten ergens omschreven op dit forum met tekening.. even met de zoekfunctie snuffelen.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
walther259 schreef:ja, ja, tuurlijk wel. Ik kan ook alles aan de DS làten doen. Maar ik heb er plezier in om het zéllef allemaal gedaan te krijgen. vandaar. Overigens zou ik het morgenochtend willen gebruiken.
Ik heb er àlle boeken op nagekeken: franse, duitse, engelse; allemaal tonen ze hetzelfde plaatje maar nooit de afmetingen
Ik heb hem ook niet, dat even vooropgesteld, maar als je een foto hebt van het ding en je weet hoe hij wordt toegepast dan is het natuurlijk vrij eenvoudig om even de hoofdmaten te bepalen in een D met correct afgesteld stuurhuis.
Er zijn wel forummers die er 1 hebben, misschien is er iemand bereid om zo’n ding even op te schetsen….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Walther,
Ik heb een stukje gereedschap gemaakt dat hetzelfde doet als 1955-T, het ziet er alleen minder spectaculair uit. Hier de bouwtekening:
Het ding is eenvoudig te maken van een plaatje en een draadeind. Een uurtje hobbyen en je hebt een mooi stukje hulpgereedschap en… zelf gemaakt!
Met het oog kun je het stuurhuis al heel aardig afstellen, maar na gebruik van het hulpgereedschap stuur je nog lichter.
Succes!









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik heb ook zo’n tool gemaakt, ik weet de maten niet meer uit mijn hoofd.
Ik heb de tool overigens om dezelfde reden zelf gemaakt, voor de lol. Ik heb gelijk die sleutel in T vorm gemaakt, om die veer te ontspannen van de stuurbuis.
Ik heb de tool getest door eerst met een tool van de club het stuurhuis af te stellen en vervolgens de mijne erop.
Doe je zelf een lol en meet de maten na, dat is eenvoudig:
Op de punten waar de pootjes de assen raken moet je de diameter meten:
pootje 73mm: diameter van (90-73) * 2 = 34mm
pootje 81,5mm (as met groeven): diameter van (90 - 81,5) * 2 = 17 mm
pootje 70mm (op de stuurbuis): diameter van (90-70)*2 = 40 mm
Let op dat de poot van 73mm precies op het kapje moet vallen.
Edit: let ook op de lengtes waar de pootjes op de strip zitten, de stuurbuis bijvoorbeeld is niet overal even dik aan het begin.
Edit2: Ik heb overigens 2 L profielen aan elkaar gelast en daar 1,5 mm plaat tegenaan gelast. (Dat had ik liggen)
heb de tool ook gemaakt, maar klopt toch niet 100% voor af te stellen :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De tool mag achter niet op de appel/hartschijf (voor rechtuitcentrering) rusten. Staat die appel/hartschijf niet te ver naar voren?
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het pennetje 81.5 komt precies op de vertanding uit, moet je op of in de vertanding meten?
Als dat pennetje een vlakke onderkant heeft zoals op de tek. kun je toch moeilijk tussen de tanden meten?

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Alleen de achterste heeft een punt nodig om de exacte positie op de rand te kunnen pakken. De andere 2 draadeinden niet aanpunten. Dan meet je automatisch op de buitendiameter van de spievertanding…....
(zoals Rockefeller zegt: zie tekening)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
ik had precies hetzelfde probleem: één poot stond op de rechtdoor-ring met hartje rond de stuurbuis. en de positie van deze ring ligt vast, kan je niet verplaatsen naar boven/onder meer dan 0.5 cm
Overigens: middenste poot zou onderaan in de groeve tussen twee getande ringen moeten komen, wat ook niet was (op de tandingen)
tenslotten meen ik dat er een tekening was in het werkboek waarbij men meet helemaal vooraan in de groeve tussen de voorste dop en het stuurhuis, niet op de dop.
Bizar, nu is het wel zo dat je je stuur natuurlijk op verschillende dieptes kan monteren.
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Dat maakt niks uit. Je tool is dus te kort. Je moet op de stuurbuis meten en OP de tanden van het asje. Verder meet je op de binnenring van de dop omdat dat de preciese maat is die in het huis geboord is. Dus tussen het randje van de dop en het stuurhuis!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Je moet op de stuurbuis meten en OP de tanden van het asje. Verder meet je op de binnenring van de dop omdat dat de preciese maat is die in het huis geboord is. Dus tussen het randje van de dop en het stuurhuis!
Ik heb vandaag een 1955-T bij het club magazijn geleend om toch eens mijn afstelling te checken (heb ooit stuurhuis vervangen zonder tool). Nu valt het pennetje eigenlijk precies op het holletje in de getande as, moet je sowieso altijd op de tanden meten, ook met een “officieel” 1955-T?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Ik heb de pennen en de assen gemeten en idd moet het pennetje in het holletje op de getande as vallen.
Stuurhuis staat nu goed afgesteld en het verschil is goed merkbaar.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....