1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Robert’s XM, als ze rijdt…. dan rijdt ze geweldig!
Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 05 maart 2009 12:49 PM

Gister, woensdag, een tot nu toe onverklaarbaar startprobleem.
Ik zal proberen het zo goed mogelijk te beschrijven.
Gistermiddag had de dame al startproblemen:
Na het op start draaien van het contact hoorde ik wel iets klikken, maar geen startmotor draaien. Een paar keer de pook van de automaat heen en weer gehaald, en opnieuw geprobeerd. Weer niet starten. De motorkap open en in de buurt van de klikken een beetje gefrunnikt aan draden en kastjes. Weer starten en …. De dame loopt.
Gisteravond, in de parkeergarage weer hetzelfde ritueel. Alleen na het gefrunnik en vele startpogingen geen reactie, niet anders dan de droge klikken linksvoor.
Nu de wegenwacht er maar bij. Samen met de wegenwachter het startritueel doorlopen en nog steeds dezelfde klikken in het vooronder. De wegenwachter duikt met een multimeter in het vooronder, maar vindt bij de volgende startpogingen niets. Ik maak de sinds dinsdag aangesloten radio(Origineel citroen XM van citrofiel) los. Dit omdat de wegenwachter een lage spanning meet bij het starten. De wegenwachter besluit om de startmotor rechtstreeks van stroom te voorzien en nu gelukkig wel starten.
Vanochtend dus ook weer gewoon starten, zonder problemen.
Wat kunnen de mogelijke problemen zijn:
- de autoradio trekt langzaam de accu leeg, zodat er te weinig startstroom is om de startmotor te laten draaien.
- Er is iets met de startblokkering wat omzeilt is door de stroom rechtstreeks op de startmotor te zetten.
- Een relais blijft ergens plakken waardoor er geen startstroom van de accu naar de startmotor gaat.
- Een andere oorzaak die ik zo snel niet kan bedenken.
Wie heeft er ideeen om dit probleem in de toekomst te voorkomen en heeft het uitlezen van een computer nut om de oorzaak te achterhalen.

Groet,

Robert

Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project

En natuurlijk onze sleutelplek   http://www.sleuteltje-11.net  (We hebben nog plaats in de stalling)

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 05 maart 2009 12:58 PM
  [ # 1 ]

Ik lees dat je een nieuwe radio hebt gemonteerd. Ik was laatst ook een paar dagen enkele uren bezig met een dashboard klusje, waarbij ik de deuren heel lang open had staan en diverse keer gestart enz enz. De volgende dag was mooi mijn accu leeg, warschijnlijk omdat de hydraktiefkleppen ook heel lang aktief geweest zijn. Wellicht moet je accu gewoon een oppepper hebben als je ook lang met je radio klusje bezig geweest ben met geopende deuren enz…..
Het klinkt mischien een beetje vaag maar ik vind het wel toevallig….

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 maart 2009 01:00 PM
  [ # 2 ]

Als de startmotor wel wil lopen als het startrelais wordt kortgesloten, dan is of het relais defect, of de aansturing hiervan klopt niet. Dit kun je meten.
Een te lage accuspanning om het relais volledig in werking te zetten lijkt mij onlogisch, dan zou de startmotor helemaal niet in beweging komen.
De startblokkering van de automaat lijkt mij niet de veroorzaker. Je hoort tikken, als dit het startrelais is, dan krijgt die dus wel aansturing.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je startmotor gewoon brak is. Mijn BiX-starter had op het laatst ook enkel trek in enige actie met een bomvolle accu. Een stel nieuwe koolborstels van €7,50 verder en het ding loopt weer als een tiet!
Dus… meten! Zonder dat blijft het gissen.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 maart 2009 01:03 PM
  [ # 3 ]

Heb je je nieuwe radio contact-geschakeld aangesloten? Eventueel kun je het memory-kabeltje daar ook even op zetten. Het is even lasting want hij zal geen zenders onthouden, maar bij uitgeschakelde motor is het ding dan wel volledig afgesloten.
Zodra je het probleem hebt gevonden kan je hem weer gewoon aansluiten.

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 05 maart 2009 01:04 PM
  [ # 4 ]

Autoradio kan de accu leegtrekken, ging deze wel samen met het contact uit?
Automaten hebben dit probleem vaker. De sensor die de stand van de automaat doorgeeft aan de compu en die op de bak zit, blokkeert starten bij niet in P of N staan. Deze wil wel is voor problemen zorgen. Automaatpook een paar keer heen en weer moet dan helpen.

Relais is een goede, boven de linker koplamp zitten relais (iig bij de v6) die de startmotor aansturen. BIj mijn oude 12v was dit een oorzaak van diezelfde tik die jij beschrijft. Nieuw relais en voet goed schoonmaken is dan het devies.

Startblokkering kan van je lijstje. Dan gaat de startmotor wel rond maar is er geen inspuiting. De computer blokkeert namelijk niet de startmotor maar de injectie. Heel logisch, anders zou de blokkering wel heel makkelijk te omzijlen zijn.

Mijn ervaring is ook dat een lage accu spanning vaak voor die klik zorgt. Wat ambijajance zegt zou best kunnen kloppen. Ik heb ook vaak zat met een wat lage accuspanning die klik gehoord in mn 1998 v6.

Hopelijk kan je iets met deze info…

Xsara Coupe

Profiel  

Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 05 maart 2009 01:45 PM
  [ # 5 ]

WOW..
Wat een snelle reacties.
@ Ambijajance:
Ik zal de spanning tussen de polen eens meten, misschien heeft deze inderdaad wel een oppepper nodig.
@patje74:
Startblokkering automaat kan ik dus uitsluiten, want ik hoorde het duidelijk tikken, ik heb ook regelmatig met de pook tussen P en N geswitched. Dit maakte voor het kliken geen verschil
De radio gaat inderdaad uit zodra het contact uit gaat. Om de radio uit te sluiten heb ik haar dus inderdaad maar even helemaal losgemaakt van de kabels.
@Xsara Coupe:
Het relais dat je bedoelt is dat 1 van de 3 groene bakjes die linksboven de koplamp zitten. Ik zal deze in ieder geval eens met een schuurpapiertje onder handen nemen.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

En natuurlijk onze sleutelplek   http://www.sleuteltje-11.net  (We hebben nog plaats in de stalling)

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 05 maart 2009 01:47 PM
  [ # 6 ]

Klinkt als startrelais inderdaad. Heb ik ook gehad. Nieuwe erin en nooit meer problemen mee gehad. De draad en het stekkertje waarmee het relais verbonden is kan ook nogal rot geworden zijn.

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 05 maart 2009 01:53 PM
  [ # 7 ]

Een algemene tip nog in deze, ter bevordering van je accuspanning. Na het meten van de laadspanning in mijn v6 zijn we tot de conclusie gekomen dat de standaard kabel van de dynamo naar de accu wel heel erg schraal is. Een directe draad van de plus van de dynamo naar de accu zorgt voor een veel beter bijladende accu. Bij mij is de laadspanning door het aanleggen van een dikke plus van de dynamo direct naar de accu 1 volt gestegen…

Xsara Coupe

Profiel  

Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 05 maart 2009 03:19 PM
  [ # 8 ]

Bedankt allemaal voor de vlotte reacties.
Ik heb net een nieuw startrelais bestelt. Deze is hopelijk morgen binnen.
Linksvoor bij de koplamp heb ik 3 groene “bakjes” zitten.
Klotp het dat een van deze het startrelais is? Zo ja, welke van de drie is het? of wijst zicht dit vanzelf?

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 05 maart 2009 10:25 PM
  [ # 9 ]

Als je het start relais eruit trekt start hij niet…. Dat is een makkelijke test.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

ron-xm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10

Gepost: 06 maart 2009 01:20 AM
  [ # 10 ]

Als de startmotor het wel, en dan weer niet doet, gok ik op de koolborstels.

De klik is de bendex die eruit schiet en vervolgens gebeurt er niets omdat de startmotor net in een stand staat waar de koolborstels geen contact maken.  (een klap(je) met b.v. een hamer wil helpen).

Remedie is het vervangen van de startmotor door een nieuwe of gereviseerde. Als tijdelijke oplossing kan je terwijl de motor loopt, de startmotor, kort, meelaten draaien. Is niet goed voor de startmotor maar de middelpunt vliedende kracht maakt dat de koolborstels, tijdelijk, weer even contact maken. Zaak is het dan natuurlijk op korte termijn tot vervanging van de startmotor over te gaan.

Profiel  

ivo1969
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58

Gepost: 06 maart 2009 02:26 AM
  [ # 11 ]

Gewoon aan de relais wat rammelen of een tikje opgeven, auto zal dan gewoon starten.

Profiel  

Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 06 maart 2009 09:43 AM
  [ # 12 ]
boukewerff schreef:

Als je het start relais eruit trekt start hij niet…. Dat is een makkelijke test.

Tja, soms zijn dingen erg logisch…..

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2779

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 06 maart 2009 11:06 AM
  [ # 13 ]
ron-xm schreef:

Als tijdelijke oplossing kan je terwijl de motor loopt, de startmotor, kort, meelaten draaien. Is niet goed voor de startmotor maar de middelpunt vliedende kracht maakt dat de koolborstels, tijdelijk, weer even contact maken.

Dit heeft volgens mij weinig met middelpunt vliedende kracht te maken. De koolborstels zijn statische elementen. Zo’n actie zou wel evt. vervuiling opzij kunnen duwen door de hoge wrijving.

Het komt vaak voor dat er, zowel in de koper contactpunten als de koolborstels groeven zijn ontstaan door niet-egale slijtage. In die groeven hoopt zich koolstof, koper-oxide en troep op.
Uiteindelijk is het zo veel dat de troep zich buiten de groeven begeeft en zodoende de geleiding belemmert. Schoonmaken en de koper contacten gladschuren/polijsten wil dan ook wel helpen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 maart 2009 11:14 AM
  [ # 14 ]

Als het werkelijk de startmotor is, dan wil die wel uitelkaar puzzelen, koperbanen schoonmaken en voorzien van nieuwe koolborstels. Meer is vaak niet nodig om het ding een nieuw leven in te blazen. Maar ik verwacht dat dat het niet is.
Toen de wegenwachter het startrelais kort ging sluiten, deed de startmotor het wel goed. Het zal dus aan het relais of de aansturing daarvan liggen.

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 06 maart 2009 06:35 PM
  [ # 15 ]

Waarom niet even meten of het relais op de startmotor stroom krijgt? Zover ik gelezen heb niet. De anwb kon hem immers met een simpel kabeltje starten. Dus de startmotor lijkt mij goed.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook