





















Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Goeiemiddag allemaal,
Mijn ouweheer heeft een XM V6 24v Exclusive automaat uit 2000, met 215.000 km op de teller. Nu begon de motor onlangs wat minder mooi te lopen en een beetje in te houden. Mede op aanraden van de dealer heeft hij nu alle 6 bougies vervangen en daarbij ook de inlaatspruitstukpakking (3x woordwaarde). Afijn, alles ging goed, tot hij de motor weer startte. Het ding liep nog veel onregelmatiger, en leek een paar cilinders te ‘missen’. Logischerwijs zou dan de remedie zijn om de bougiekabels door te meten. Wat ik van hem begreep is dat op de achterste cilinderkop zo’n soort blok zit, met daarop drie bougiekabels richting de bobine. Bij het doormeten bleek alleen dat de multimeter niet reageerde (alleen een 1 op het scherm, in de Ohm-stand natuurlijk) op de kabels. En zowel de dealer als een naburige garage zei dat die kabels niet door te meten zijn. Een nieuwe set kabels kost echter dik €100,- en mijn pa wil natuurlijk liever zeker weten dat het daaraan ligt alvorens tot aanschaf over te gaan.
Zijn die kabels toch op één of andere manier door te meten of redelijk nauwkeurig te testen op hun goede werking, en zo ja: hoe? En zo nee, hoe groot is dan de kans dat het dan niét aan de kabels ligt?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Kijk of de bougiekabels een sterke goede vonk afgeven door met een schroevendraaier in de kabels te steken en hem dicht bij de massa te houden. Zorg wel dat je handen geen metaal aanraken.
Krijgt hij wel gewoon brandstof op alle 6 cilinders? En de electrode afstand van de bougies is goed afgesteld? Dit wil ook nog weleens voor problemen zorgen namelijk..


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Autofan schreef:Kijk of de bougiekabels een sterke goede vonk afgeven door met een schroevendraaier in de kabels te steken en hem dicht bij de massa te houden. Zorg wel dat je handen geen metaal aanraken.
Zet er dan a.u.b. een bougie in die je (met een geïsoleerde handschoen) tegen het blok plaatst….





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Klinkt als onkunde, nu moet de boel weer los om de kabels te vervangen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Als die kabels er al 2 ton opzitten is die 100e sowieso niet verkeerd besteed.
Persoonlijk zou ik het gewoon doen, want die kabels zijn idd niet door te meten.
Wat je nog kan doen is de motor laten lopen in het donker en met wat water op de kabels sprayen om te kijken of ze doorslaan naar buiten.
Ouwe mopperkont
Wat ook nog mis kan zijn zijn de bussen die tussen het ontstekingsblok op de voorste drie cilinders en de bougies zitten. Heb ik zelf een keer bij mijn V6 uit 1999 aan de hand gehad. Bussen vervangen, en hij liep weer perfect!
Gr. Jan






















Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Allen bedankt voor het meedenken, we zullen hiermee aan de slag gaan!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91