1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Waterverlies maar koppakking niet stuk
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59

Gepost: 07 maart 2009 01:23 PM

Onze v6 12v heeft het volgende probleem:

We verliezen een hoop water zonder dat de koppakking lek is. deze hebben we laten testen. Het water is dan ook in de olie gekomen….het water circuit is verder niet lek…

Nu heb ik gehoord dat om de cinlinderbussen een soort papierenpakking zit die reactie tussen staal en aluminium moet voorkomen. Kan deze pakking problemen veroorzaken? Zijn er nog meer denkbare oorzaken?

Friso

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6

** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  

Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 521

- ID/DS D Special
Gepost: 07 maart 2009 03:41 PM
  [ # 1 ]

Je schrijft dat je een hoop water verliest, ik weet niet wat je een hoop noemt, maar om een lekkage in je koelsysteem te vinden moet je het systeem op druk brengen (oppompen) en dan kijken waar het begint te lekken. Als je een lekje in je radiateur of kachel hebt vindt je dat niet met gewoon rondkijken omdat je water meteen verdampt. Als je inderdaad water in je motorolie vindt zul je toch aan een nieuwe koppakking moeten want dan heb je daar een verbinding tussen je olie en waterkanalen.

Vroemmmm

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 08 maart 2009 10:20 AM
  [ # 2 ]

Onder je cylinderbussen zit een klein rubber ringetje. t ZOU kunnen dat deze stuk is, maar dan denk ik dat je 2 lose problemen hebt; al je verloren water (veel) zou allemaal in e olie moeten zitten dan..
ik gok ook op toch een koppakking stuk, of je ringen en nog een lekkage ergens anders.
Vraag bij een andere garage een second opinion

Ouwe mopperkont

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 08 maart 2009 10:02 PM
  [ # 3 ]

Als je een V6 met een handbak hebt, zit er onder het oliefilter nog een warmtewisselaar met koelwater. Als deze lekt, komt er koelwater in je olie en vice versa

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

verkuilm
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2063

Gepost: 09 maart 2009 01:21 AM
  [ # 4 ]

ALs ik het goed begrijp, je hebt water verbruik maar het ligt niet op straat. Het water zit nu in de olie?? Hoe weet je zeker dat de koppaking niet lek is?? Wat is er getest??

Om hoeveel wat gaat het?

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  

friso
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 maart 2009 04:54 PM
  [ # 5 ]

Het koelsysteem is afgeperst door een garage. Geen bellen in de overloop. Er is idd geen water te vinden onder de auto of onder het dashboard. De motor loopt nu heel slecht.. bokkerig… waarschijnlijk door al het water die in de olie zit…  Die wamte wisselaar… waar is die voor en zit die in het zicht wanneer je de pan los maakt?

friso

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 09 maart 2009 06:11 PM
  [ # 6 ]
friso schreef:

Het koelsysteem is afgeperst door een garage. Geen bellen in de overloop. Er is idd geen water te vinden onder de auto of onder het dashboard. De motor loopt nu heel slecht.. bokkerig… waarschijnlijk door al het water die in de olie zit…  Die wamte wisselaar… waar is die voor en zit die in het zicht wanneer je de pan los maakt?

friso

1 voordehandliggend vraagje, maar ik heb het antwoord nog niet gezien: hoe ziet de binnenkant van de olievuldop er uit?

1 (domme? Surprisedops: ) opmerking: je verliest water, geen lekkage, niet in de olie, motor loopt bokkerig: komt het water soms in een cylinder?

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 09 maart 2009 06:35 PM
  [ # 7 ]
par eXeMple! schreef:

1 (domme? Surprisedops: ) opmerking: je verliest water, geen lekkage, niet in de olie, motor loopt bokkerig: komt het water soms in een cylinder?

Geen domme opmerking, maar misschien er over heen gelezen:

Het water is dan ook in de olie gekomen….

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 09 maart 2009 06:41 PM
  [ # 8 ]

ik geloof er vrij weinig van dat je pakking niet lek is.
Als er water uit je koelsysteem in je olie komt, moet je olie niveau ook steeds verder stijgen. Dan vult je cater zich helemaal met water. Als het water niet in je carter zit wordt het verbrandt of lekt het ergens. Aangezien je het nergens hebt zien lekken hou ik het toch op verbranding en daarmee op een gare kop(pakking).

Volgens mij is je pakking zo gaar als wat, je koelsysteem afpersen is om lekker te vinden in het systeem (scheuren in de slangen ed) en niet om te testen of je koppaking rot is. Daar heb je weer andere testen voor. Laat je motor eens lopen en kijk dan eens in je expansievat. Als er koelvloeitstof in je olie zit moet je er soiweso niet meer mee rijden want het lijkt me vrij duidelijk dat water niet smeert en je je blok zo om zeep helpt.

Ouwe mopperkont

Profiel  

friso
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 maart 2009 09:31 PM
  [ # 9 ]

Even een paar onduidelijkheden uit de weg helpen:

Er is zowel druk gezet op de cilinders (via bougiegat) als op het watercircuit (met een drukpomp op het expansievat)

er zit water in de olie (gemeten door pijlstol in een vlam te houden.. het water knettert dan)

De olievul dop heeft een koffiemelk kleurige afzetting net zoals de olie.

Wat we als eerste gaan doen is de karterpan weghalen en een pomp op het expansievat zetten… misschien kunnen we dan zien waar er water langs komt. Hopelijk is het idd de warmtewisselaar die in de karter zit..

alles bijelkaar een beetje een domper… we dachten dat we na het tikken te hebben opgelost een goede auto zouden hebben…we houden hoop!

friso

Profiel  

verkuilm
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2063

Gepost: 09 maart 2009 09:32 PM
  [ # 10 ]

Sluit me aan bij de voorganger.

Als je het koelsysteem afperst en dat geeft geen problemen.
En als je vervolgens vaststeld dat er wel water verdwijnt, dan is het koelsysteem gewoon lek! En kun je het hele afpersen vergeten

En de koppaking is de eerste verdachte!! Een koppaking kan op meerdere manieren lekken:
1)gewoon het blok uit, maar dat zie je wel, moet je goed kijken, kan zijn dat het alleen lekt als de motor veel toeren maakt en net nergens op terecht komt..
2)naar de motor olie, dat kun je goed zien aan de olie.
3)Naar de cylinders, gaat ie slecht vam lopen, je kunt het ook aan de bougies zien!~

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 820

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 09 maart 2009 09:47 PM
  [ # 11 ]

Vertel eens iets meer over de auto zelf, kilometerstand, bouwjaar, historie.

Ik ben bang dat ik ook voor de pakking ga. Wel zonde, want het is een flinke klus..

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3198

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 09 maart 2009 11:00 PM
  [ # 12 ]

Je kan ook een lek hebben enkel op het moment dat je motor warm is en niet als hij koud is .

Die wamtewisselaar hangt onder de oliefilter , niet IN je motorcarter .

Door de carterpan te verwijderen ga je volgens mij niets wijzer worden .

Je zou best eerst een test doen om te kijken of er uitlaatgassen in het water terecht komen :

http://www.midlock.nl/Adobe_handleidingen_NL/HL_CO-151.pdf

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

Strijkeizer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44

Gepost: 10 maart 2009 12:37 AM
  [ # 13 ]

koppakking

als ik het zo volg,denk ik toch dat de cilindervoet pakkingen lekken.
je schreef dat er ook een tik hoorbaar was.waarschijnlijk heeft de xm al een tijdje last van koelwater in de olie.herdoor gaan de hydrauliese stoters defect.als je inderdaad de carterpan eronderuit haal en het systeem op druk zet,kan je waarschijnlijk zien welke bus er lekt.maar als er een lekt,kan je ze beter allemaal vervangen.
of een andere motor zoeken.dit is goedkoper en sneller.

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 820

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 10 maart 2009 01:12 AM
  [ # 14 ]

of een andere auto Wink En laat ik er nou no net eentje hebben met maar 107DKM op de klok.

Even zonder dollen, als het blok gefixt moet worden is een andere auto of motor de beste oplossing. Het blijft de vraag hoeveel schade het blok heeft opgelopen vanwege het water in de olie.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12528

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 maart 2009 01:59 AM
  [ # 15 ]
friso schreef:

De motor loopt nu heel slecht.. bokkerig… waarschijnlijk door al het water die in de olie zit…

Verlies van koelvloeistof en een slecht/bokkerig lopende motor is heel vaak (bijna altijd) toch wel een lekke koppakking. Wat wbogaerts zegt, als de motor warm is, dan is de druk hoger en is de kans groter dat er water in de cylinders komt.

Het onder druk zetten van de cylinders via het bougiegat is waarschijnlijk met perslucht gedaan? 6 a 8 bar? De compressie bij een benzine motor is zo rond de 12 bar, de verbrandingsdruk is veel hoger.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook