Met name de linkse klok past niet mooi, het paneel buigt daar ook al naar beneden. Een duitse kennis heeft om reden van de slecht passende 100 mm klokken een dash met 80 mm klokken gemaakt, zal eens een foto vragen.

Totaal aantal Berichten: 1423
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Alle plaatjes van originele brochures die ik heb gevonden van Jaeger/Citroen zitten de snelheidsmeters altijd rechts.
In “pallas” staat het net andersom zoals ik beschreef en komt het dus overeen met de foto’s uit Jaeger-folders.
Versie Jaeger toerenteller links en snelheidsmeter/kmteller rechts.
Versie Chapron snelh.meter/kmteller links en toerenteller rechts.
Op cabriolets ben ik beide versies tegengekomen.
ted.kampen schreef:walther259 schreef:
nu ben ik ff in de war: is er een waarschuwingslampje voor LHMdruk? Waar zit die sensor dan?
Ja, natuurlijk is er een lampje voor LHM-druk. De sensor zit achter het schot bij het linker voorwiel….Of bij DS’en aan de remkrachtverdeler (onder remknop).
Kan het zijn dat 1ste en 2de neus dit helemaal niet hebben? Dat dat samenhangt met de ‘vanne de sécurité’? Auto’s die geen veiligheidsklep hebben, meten de systeemdruk thv. de remklep, met een Bourdon buisje-meter, direct naast de remklep. Dit is het enige druk alarm systeem. Dus remdruk alarm = LHM druk alarm. De auto’s met een veiligheidsklep, vanaf model ’68, meten de systeemdruk aan de prioriteitsklep (vanne de priorité)?
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
De ID-modellen tot 8/‘61 hadden geen waarschuwingslampje voor hydraulische oliedruk. Het leidingverdeelblokje (achter schot linkervoorwiel) heet bloc de repartition. Dit werd na 8/‘61 vervangen door
de vanne de securité, een verdeelblok met hyd.oliedruksensor.
Bij een DS of IDBreak zit de sensor altijd bij het remcommando.
Tot 12/‘67 zat op de DS het zgn. bloc de repartition, aanvankelijk met 5 aansluitingen op het schutbord en na ,ik meen 1960, met 3 aansluitingen achter het linkervoorwielschot. December 1967 kwam hiervoor in de plaats de vanne de priorité.
het oliedruk waarschuwingslampje:
dan bedoel ik motorolie (niet LHM). Er is m.i. maar één sensor in het blok, niet? onder inlaatspruitstuk bij de (2de) temp. sensor. Maar als die gebruikt wordt voor het oliedrukmetertje, waar is dan de sensor voor het lampje
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
De motoroliedruksensor tbv van het motoroliedrukmetertje op een Jaegertableau is gemonteerd op de aansluiting van de oliedrukleiding op de cilinderkop. Er zijn dan dus 2 motoroliesensoren gemonteerd, één voor de meter en één voor een lampje.

Totaal aantal Berichten: 1423
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
De oliedruk sensor die normaal het signaaltje doorgeeft aan het lampje (Zit links in het blok geschroeft, vlak bij de voorraadbol) moet je bij een Jaeger tableau vervangen door een oliedruksensor met aansluitingen voor het lampje en voor het metertje.
Morgen gaat mijn Jaeger tableau (eindelijk) ingebouwd worden, dus ook die sensor. Ik zal er foto’s van maken.
Dit weekend heb ik foto’s gemaakt van een Jaegertableau in de Concorde op de stand van Citroen Andre. Het is een origineel tableau uit 1963. Opmerkelijk zijn de volgende punten: slechts 2 meters tussen de grote tellers en 3 knopjes. Daarnaast ook een afwijkende wijzer op de kmteller.
Is dit het eerste tableau of een speciale editie voor Chapron??
Jaegertableau voor de 3e neus….......... . T’is maar wat je mooi vind.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Tsja een rommeltje bij elkaar: de toerenteller en de rechtse klokjes zijn voor een tableau in de Simca 1100 TI of rally.
Wat mij betreft: smakeloos!

Totaal aantal Berichten: 555
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique

Totaal aantal Berichten: 7608
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Eindelijk een keer een foto - ik weet dat ‘t bestaat, maar had er nog nooit een gezien. Bedankt Citroen23. ‘t Wordt er niet overzichtelijker op met die anonieme lampjes. En met zo’n platte plaat in het dashboard ziet het er eigenlijk een beetje goedkoop uit. Toch leuk dat er iemand is geweest die het besteld heeft.

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Je wil toch niet zeggen dat dit ‘echt’ is!? Ik dacht dat dit door iemand in elkaar gebeund was. Maar blijkbaar was die iemand mijnheer Jaeger.
Ik vind het, tsja hoe zal ik het vriendelijk zeggen, laat maar, dat lukt me niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dit is een slechte poging om een Jaeger-tableau voor het dashbord vanaf modeljaar ‘70 te imiteren.
Citroen!