1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Restauratie Hollandia Schuifdak voor de Break
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 760

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 17 maart 2009 10:37 PM

MedeZwevers,

Ik heb vorig jaar via marktplaats een compleet break-dak gekocht met daarin een metalen schuifdak. Helaas was het dak zelf niet meer in erg beste staat, maar “daar was de prijs dan ook naar”, zullen we maar zeggen.

Eerst was ik van plan de wat roestige buitenrand van het dak te repareren, maar die was er eigenlijk toch wel ernstig aan toe. Inmiddels heb ik bij Johan Dekker in De Weere een nagenoeg gaaf dak gevonden en blijkt het makkelijker het gehele “middendeel” te transplanteren. Dus zeg maar het geprofileerde stuk onder de imperiaal, ofwel het deel waar het schuifdak in/onder zit, uit het complete dak gezaagd en daar het deel met schuifdak weer op/in laten zakken. Door de naden aan de zijkant te laten overlappen ter plaatse van de profiellijnen is het daar zeer goed onzichtbaar te maken. Achteraan komt de naad onder de achterste dwarsligger van de imperiaal, dus ook onzichtbaar. Aan de voorkant is het iets lastiger, ik heb een verzetje gemaakt en zal daar een paar mm plamuur moeten strijken. Als ik er ooit zo’n windkap op kan vinden is die naad sowieso ook onzichtbaar. Aanbiedingen of tips voor een (blauwe) windkap zijn overigens welkom.

In totaal toch wel een paar meter naad, en dat goed te lassen wordt wel een probleem (voor mij tenminste): las je “stomp” dan heb je een onzichtbare transplantatie maar breng je ontzettend veel warmte in en houdt je met een beetje pech een krom dak over. Las je met overlap en punt-, prop-, of streeplassen dan weet je zeker dat er ooit water tussen de naad komt en dan wachten de ijzermijten. Ik heb dan ook bedacht dat dit een perfecte plek is voor lijmkit.

Bovenstaande is al aardig gevorderd, al het pas-, meet- en slijpwerk is gedaan en de twee delen passen zeer goed. Over een paar weken plak ik ze aan elkaar met Sikaflex 252 of 260, paar dagen uitharden, schuren / plamuren / spuiten en op de auto zetten. Hoop ik. Oh ja, ook nog even een (span-)hemeltje in elkaar zetten, en de vier afvoerslangen netjes wegwerken. Valt al met al nog niet mee.

En toen begon ik aan de laag rubber/kit te trekken die in de binnenbak van het schuifdak zat. Dat leek eerst heel mooi, maar bleek daar niet alleen te zitten om roest te verhinderen maar ook om het te “repareren”.

Nu moet ik dus ook nog een nieuwe binnenbak maken, met montagepunten voor de geleiding, slangpilaren voor de afvoer etc etc etc. Daarnaast moeten alle rubbers in het bewegende dakluik vernieuwd worden. Veel werk. Het is maar goed dat het een hobby is!

Overigens: ik weet niet eens welk merk dit schuifdak is. Het is volgens mij geen Hollandia, want dat staat er nergens op. Er zit ook niet de bekende draaigreep aan. Bediening gaat met een witte kunststof handgreep van ca. 10 cm breed die in een rechthoekige uitsparing zit. De handgreep is dus een balkje van 10 cm lang en ca 5 mm dik, de beide einden lopen breder uit,  dus ongeveer zo: >——<
De greep wordt naar voren of achteren bewogen om het dak te ontgrendelen.

Kent iemand dit type schuifdak? Tips? Documentatie? Suggesties? Alles is welkom!

- Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7618

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 maart 2009 11:40 PM
  [ # 1 ]

Fotootje?

Profiel  

nltecoko
> 700 berichten

- Xsara Break 1.6 16V
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 20 maart 2009 10:21 PM
  [ # 2 ]

Foto’s van mijn DS23break en van het (mij) onbekende dak, in diverse stadia van ontleding:

Wie weet er meer over dit dak? Is dit een Coenen?
Alle hulp, commentaar en suggesties welkom!

- nltecoko -

ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7354

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 maart 2009 11:57 PM
  [ # 3 ]

met dat hendeltje is het een hollandia Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

Smakman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 513

- ID/DS Dspecial
Gepost: 21 maart 2009 01:00 AM
  [ # 4 ]

Er is niks over gelogen toen je laatst bij Johan zei dat je een hele mooie break hebt staan. Ziet er erg goed uit, succes met je dak.

Nick

Profiel  

nltecoko
> 700 berichten

- Xsara Break 1.6 16V
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 21 maart 2009 01:20 AM
  [ # 5 ]
citroen23 schreef:

Okay, waarom weet jij dat wel en ik niet? Kun je me er meer over vertellen?

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 maart 2009 02:37 AM
  [ # 6 ]
nltecoko schreef:
citroen23 schreef:

Okay, waarom weet jij dat wel en ik niet? Kun je me er meer over vertellen?

Niet veel: mijn vader heeft een DSpeciaal gehad met schuifdak waar dat hendeltje inzat. bij de aankoop kreeg hij toen een aankoopbon waar o.a. instond dat deze ds was uitgerust met een hollandia schuifdak. deze bon heeft hij mij ook wel eens laten zien. later schafte hij een DS23 pallas aan welke was/is uitgerust met een coenen schuifdak: deze heeft een hendel welke je nabeneden trekt en terwijl je hem nabeneden getrokken houd trek je de plaat naar achteren. zelf heb ik nu een orgineel elektr. schuifdak alleen ben ik er nog niet achter van welk merk…... Sad

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

d_special
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162

Gepost: 21 maart 2009 03:55 PM
  [ # 7 ]

schuifdak

klopt, dit is een Hollandia. Zat in mijn vorige auto ook.ik hek nog gekeken voor foto’s maar kon ze niet vinden. Zat bij die auto in een Alu dak.
Nu heb ik een Coenen en dat is inderdaat met een handle die je naar beneden trekt.
http://www.mijnalbum.nl/Album=TK3LRNMR
http://www.mijnalbum.nl/Album=TK3LRNMR

gr. Rens

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  

d_special
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 22 maart 2009 01:44 PM
  [ # 8 ]

schuifdak

toch nog gevonden, wel slechte telefoon kwaliteit maar ja.
handel bedient de dwarsstangen en deze hebben nokken die vallen weer in de rail die in het dakbak zit.
ter verduidelijking:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=125848018&key=SPNFGVWU
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=125848012&key=DWTLW4YD
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=125848000&key=NJ84GLK3

dit dak was erg rot door verstopte waterafvoer pijpjes
Crying or Very sad

gr. Rens

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 maart 2009 01:56 PM
  [ # 9 ]

Re: Restauratie Schuifdak voor de Break

nltecoko schreef:

MedeZwevers,

Als ik er ooit zo’n windkap op kan vinden is die naad sowieso ook onzichtbaar. Aanbiedingen of tips voor een (blauwe) windkap zijn overigens welkom.

Kent iemand dit type schuifdak? Tips? Documentatie? Suggesties? Alles is welkom!

- Oscar -

windkap blauw Wink

link

Profiel  

citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012

Gepost: 22 maart 2009 05:10 PM
  [ # 10 ]

Re: Restauratie Schuifdak voor de Break

citroen23 schreef:

windkap blauw Wink

link

Ik heb er ook zo een (maar dan een oranje) op mijn DS berline me Hollandia schuifdak.
Heb er wel een stuk je moeten afdoen omdat ze door de bolling van het dak naar beneden kwam te hangen (in het midden).

Profiel  

nltecoko
> 700 berichten

- Xsara Break 1.6 16V
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 23 maart 2009 03:33 AM
  [ # 11 ]

Re: schuifdak

d_special schreef:

toch nog gevonden, wel slechte telefoon kwaliteit maar ja.
handel bedient de dwarsstangen en deze hebben nokken die vallen weer in de rail die in het dakbak zit.
ter verduidelijking:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=125848018&key=SPNFGVWU
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=125848012&key=DWTLW4YD
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=125848000&key=NJ84GLK3

dit dak was erg rot door verstopte waterafvoer pijpjes
Crying or Very sad

gr. Rens

Bedankt, de plaatjes bevestigen dat we het zelfde dak hebben. Helaas ook hetzelfde probleem met rot… Ik ben inmiddels aardig op weg met een nieuwe binnenbak. Al met al valt het me vies tegen, het is véél meer werk dan ik in eerste instantie had ingeschat. Anders gezegd, als ik dit had voorzien was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen. Nu A gezegd, dan moet B ook maar. Ervaring met de restauratie van de break doet vermoeden dat er ook nog een C en een D gaan volgen…
Even terzijde: ik ben begonnen de restauratiefoto’s van mijn break op het net te zetten.
Aflevering 1, net na aankoop:  
Aflevering 2, longeron links:  
Ik denk dat ik er een apart draadje voor ga maken.

citroen23 schreef:

windkap blauw Wink

link

Ook heel erg bedankt, ik heb de verkoper gesproken, ze waren helaas nét aan iemand anders beloofd, terwijl ik de hele middag met dat dak stond te klooien en roest bikken in plaats van te bellen. Is er dan geen gerechtigheid?

Inmiddels is ook duidelijk dat de rubber afdichtingen mogelijk een probleem gaan worden. De oude afdichtingen voor de zijkant zijn namelijk niet vlak, zoals ik eerst dacht, maar hebben een hoekprofiel. Niet supercomplex, en er is vast ergens wel iets te koop wat er op lijkt, maar waar, oh waar…

Citrods, ik las dat jij dit dak ook geroestaureerd hebt, samen met een iemand die vroegen bij Hollandia werkte. Hoe heb jij dit aangepakt?

- nltecoko -

Profiel  

d_special
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 23 maart 2009 01:37 PM
  [ # 12 ]

restauratie schuifdak

nltecoko,
ik zal eens kijken maar ik moet er ook nog 1 hebben een blauwe geloof ik.
Bij mijn Coenen dak heb ik ook de rubbers vernieuwd. Deze heb ik gewoon in een technische matrialen zaak gekocht. Niet orginele ( zijn er toch niet meer) maar gewoon een stuk van een rubberen mat/plaat. Op de dikte uitgezocht en dan repen van gesneden.
De kunstof glijders zijn ook vernieuwd door naar een kunststof fabricaat te gaan en de zaak uitleggen en kwamen met een matriaal aan. Hier de blokjes van gevijld en geplaatst. Werkt prima.
veel succes want het is passen en meten.
gr. Rens

Profiel  

nltecoko
> 700 berichten

- Xsara Break 1.6 16V
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 23 maart 2009 04:31 PM
  [ # 13 ]

Re: restauratie schuifdak

d_special schreef:

nltecoko,
ik zal eens kijken maar ik moet er ook nog 1 hebben een blauwe geloof ik.
gr. Rens

Ik ben je bij voorbaat zéér dankbaar Exclamation  Exclamation

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
Totaal aantal Berichten: 7618

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 23 maart 2009 11:08 PM
  [ # 14 ]

Toch wel een leuk idee, een dakje in de break. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het schuifdak betekent voor het imperiaal. Moet je dat inkorten?

Profiel  

nltecoko
> 700 berichten

- Xsara Break 1.6 16V
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 23 maart 2009 11:12 PM
  [ # 15 ]
break23m schreef:

Toch wel een leuk idee, een dakje in de break. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het schuifdak betekent voor het imperiaal. Moet je dat inkorten?

Yep, twee secties i.p.v. de gebruikelijke drie.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook