Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gisteravond viel mijn oog op twee keer twee buisjes aan de zijkant van het blok. Van de bovenste twee is eentje (voor de kijkers rechts, in het bovenste cirkeltje) afgedopt. Wie kan mij vertellen waar die vier buisjes voor zijn? Is het normaal dat daar verder geen slangetje o.i.d. aan zit?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Die onderste 2 zijn van je diesel voorverwarming. Daar gaat je brandstof in en uit en waarschijnlijk is deze afgesloten omdat ze daar altijd lucht beginnen te trekken.
Ouwe mopperkont
Hier zie je 1 slang naar een sensor lopen naast t brandstoffilter, ik gok dat deze van EGR was, maar het kan ook de sensor zijn van de turbodrukmeter op je dash (als je die hebt) maar ik gok op het EGR verhaal. De 2e is daar ook niet aangesloten
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 6344
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
De slang aan dat bovenste tuutje is inderdaad van de turbodrukmeter op je dashboard. Die turbodrukmeter heb je niet in een serie 2, daarom is hij afgedopt.
Groet,
L

Het is mij nog niet helemaal duidelijk:
In het bovenste cirkeltje op mijn foto zitten twee pijpjes,
aan de linker (voor de kijkers) zit op de foto van Matthijs een slang naar…?
de rechter is afgedopt, die is voor de turbodrukmeter
In het onderste cirkeltje zitten ook twee pijpjes, deze zijn dan voor de dieselvoorverwarming.
1. Waar gaat de slang van Matthijs naar toe?
2. Merk ik er iets van dat de diesel niet meer wordt voorverwarmd?
ik zie op service.citroen.com dat een automaat een 3e buisje hoort te hebben. Brian heeft een automaat, maar maar 2 buisjes?
Ouwe mopperkont
Die slang die ik bedoel IS van de turbodruk meter
Het is wel makkelijker voor je pomp om warme diesel te verwerken en het loopt er wel iets netter door. Het kan goed zonder, maar met = beter. Zeker in de winter
Ouwe mopperkont

Matthijs309 schreef:ik zie op service.citroen.com dat een automaat een 3e buisje hoort te hebben. Brian heeft een automaat, maar maar 2 buisjes?
Een derde buisje boven of onder?
de bovenste die aan je inlaat zit.
Ouwe mopperkont

Ik heb ook even op service.citroen gekeken:
Ik zie dat er aan de zijkant van het spruitstuk een enkel pijpje (nr.4), en een dubbel pijpje (nr.8 ) staan. Zoals ik het zie gaat of de 1 of de ander in het spruitstuk en niet beide. Bij mij zit in ieder geval de dubbele.
Maar bij mij is het rechter pijpje van de dubbele afgedopt, terwijl op service.citroen een ‘afdekking’ (nr.9) bij de linker staat.
Die linker zou dus afgedopt moeten zijn, vanwege het niet hebben van de turbodrukmeter. Maar bij mij is dus de rechter afgedekt. Wat hoort hier aan en is het erg dat er niks aan zit?
Rij maar een keer langs dan buig ik dr wel ff overheen
Je weet waar mn gereedschap woont
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 1185
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gaat die bovenste niet naar je turbo? Om je turbodruk niet te hoog op te laten lopen? De regeling van de turbo bedoel ik dus.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Die zit direct al op de turbo met een stuk slang van maar een paar cm Alleen bij de TCT zit tolgens mij een los regelklepje tegen je schutbord
Ouwe mopperkont