XM loopt sporadisch op 3-Poten…
Magic-Mike
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006

- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
Gepost: 19 maart 2009 04:47 PM

Al sinds een hele poos heeft de XM 2.0 T.C.T uit 1998 van mijn vader een rare probleem.

-Normaal met staerten en rijden is er niks aan de hand.

Is de motor warm en je zet hem uit. Als ik hem dan ongeveer 5-10 minuten later start loop hij soms op 3-cilinders.

(soms wel soms heb ik er geen last van. Het gebeurd altijd als de motor warm is.

Vandaag heb ik de volgende onderdelen vervangen:
(orginele onderdelen)
-Bougies
-Bougiekabels
-Bobine

Je raad het al… Het probleem is nog niet opgelost Crying or Very sad


Wat kan dit zijn of waar moet ik nu beginnen met zoeken?
heeft iemand dit probleem ook een keer gehad?

P.s. als het probleem zich voordeed, trekte mijn vader even een bougiekabel los en weer vast. Daarna liep hij weer op 4 cilinders.

(Nu met de nieuwe onderdelen is dit natuurlijk geen verstandig idee)

 

————————————————HELP———————————————————————-

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Profiel  
 
Magic-Mike
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006

- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
Gepost: 19 maart 2009 04:57 PM
  [ # 1 ]

Correctie!

de bougies zijn niet orgineel maar de V-lines van NGK BKR6EK

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 19 maart 2009 06:45 PM
  [ # 2 ]

Scoor eens een set orginele bougie Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 maart 2009 02:09 PM
  [ # 3 ]

t kan ook nog je onstekingsmodule zijn die het net ff niet kan bijbenen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 20 maart 2009 02:12 PM
  [ # 4 ]

Volgens mij zal hij dan juist moeten schokken of uitvallen. Ik zou gaan voor originele Bougies. De Turbo motor is nogal zinnig wat dat betreft.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6344
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 20 maart 2009 02:20 PM
  [ # 5 ]

Die NGK’s zijn prima voor in een TCT. Als je iets anders probeert, probeer dan alleen de origineel voorgeschreven Eyquem bougies.

Groet,

L

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 20 maart 2009 02:28 PM
  [ # 6 ]

Belangrijk is natuurlijk ook om na te gaan of er verandering is geweest nadat er nieuwe bougies in zijn gezet. Je vervangt alles omdat er een probleem is. JE vernieuwd alles en als het probleem hetzelfde blijft is er iets anders aan de hand. Kan misschien ook nog een injector zijn? Of begin ik nu onzin uit te kramen. Dat kan vrij snel bij mij hoor. Very Happy

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 20 maart 2009 02:36 PM
  [ # 7 ]

Kan goed zijn dat er een injector nadruppelt, als het ware vezuipt ie dan op 1 cilinder.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 20 maart 2009 04:23 PM
  [ # 8 ]

Ik weet niet of het vergelijkbaar is maar iets dergelijks doet zich af en toe ook voor bij mijn 16v.

Bij optrekken, alsje op exact 4850 rpm komt zit er ene klein hikje. Het verdwijnt als ik de computer dan ff een een minuut of 5 losgooi. Sluit ik de boel dan weer aan, dan is het probleem verdwenen. Na een maandje of 2 komt het dan weer terug en haal ik het dus weer ff los.

Prima mee te leven. Hoewel ik best zou willen weten wat het is ga ik er verder geen moeite en geld aan besteden.

Wellicht dat jij ook eens de comp ff los kan gooien ?

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 21 maart 2009 03:27 AM
  [ # 9 ]

Ik zou mijn benzinefilter even checken .
Laat `em ook eens uitlezen , kan nooit kwaad ( of doe het zelf als je kan )
Kan ook nog aan je benzinepomp liggen , die wou bij mijn vorige XM ook warm wel eens wat minder gaan werken .
Bovendien wil injectorreiniger ook wel eens helpen .
Nou , succes er mee .

Groet,Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 21 maart 2009 11:58 AM
  [ # 10 ]

Ik zou oppassen met zomaar een bougiekabel lostrekken als de motor loopt, de onverbrande benzine-damp kan je katalysator slopen…...Dan loopt ‘ie ook niet lekker meer. Ik vermoed dat je ontstekingsmodule niet pluis is en ergens een vacuum-lekkage

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Magic-Mike
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006

- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
Gepost: 24 maart 2009 12:07 AM
  [ # 11 ]

Bedankt iedereen voor de reacties! Fijn dat en meer hersenen willen kraken over deze mysterie

dat bougie kabel lostrekken slecht is voor de bobine weet ik ook wel, vandaar ook dat ikmheel de reutemeteut heb vervangen.

Waar zit de ontstekeing module bij een xm? en over welke vacuum heb je het? naar de map-sensor

injectoren kwestie zou heel meschien kunnen.

maar waarom gaat hij dan weer goedlopen als je even een keer de bougiekabel los trekt en er weer op zet Confused: (vroegere kwestie)

Zou de BSI daarop reageren? dan kan hij toch niet voorkomen dat de injector daarna niet meer lekt?

-
overigens loop de motor perfect.
-heerlijk gelijkmatig stationait rond de 900 toeren.
-accelereerd als de beste.
-deel last doet hij prima

echt alleen met warme motor kom het soms voor dat hij spontaan op 3 cilinder gaat lopen.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 26 maart 2009 10:13 AM
  [ # 12 ]

BSI???? Die heb je nie! Die zit wel in m’n P206.

De ontstekingsmodule zit op de accubak, een doosje van 5x4 cm met een dikke stekker eraan

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Magic-Mike
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006

- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
Gepost: 26 maart 2009 02:54 PM
  [ # 13 ]

en is het schadelijk voor mijn ontstekings module als ik hem even overzet van mijn xm naar de probleem xm?

lijkt me niet, maatr moet het natuurlijk wel zeker weten Wink

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 26 maart 2009 03:01 PM
  [ # 14 ]

nope, maar wel je koelplaatje eraan laten zitten anders fikt ie door Smile (Dat is dat alu plaatje waar hij op gemoneteerd zit)

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Magic-Mike
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006

- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
Gepost: 27 maart 2009 01:16 AM
  [ # 15 ]

nou, niet noodzakelijk.

ik heb warmte gelijdende pasta, dus kan hem gewoon verhangen.

overigens heb ik al een week geen last gehad van de storing. (sinds vervangen van de bobine ook nog meer 1 keer

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook