1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Restauratie DS23Break van nltecoko
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 23 maart 2009 03:59 AM

N.B.: Oud Nieuws Exclamation
Ik ben begonnen de restauratiefoto’s van mijn ‘73 DS23break bv5 op het net te zetten.
Ik kocht de auto in november 2003 “voor mijn vrouw”, en met het idee snel wat kleine probleempjes op te lossen, er een eenvoudige spuitklus op los te laten en de volgende zomer mee op vakantie te gaan. Budget na aankoop dus ca. 6 maanden en €5000. Het liep iets anders…

Aflevering 1, net na aankoop in novermber 2003: 

Bij aankoop had ik al gezien dat er wat roestgaatjes in de linker longeron zaten. Nadat ik begon te trekken bleken de gaatjes in een overzet-reparatiedeel te zitten dat dus ook al rot was. Eronder zat.. donkerbruine bijna-niks. Nou, dan moet het maar even grof aangepakt.
Aflevering 2, longeron links vervangen, december 2003:  

En als je dan zo goed bezig bent op de linkerkant, kun je de iets minder slechte rechterkant niet negeren. Bovendien bleek hier de voorste kriksteun doorgerot te zijn.
Aflevering 3, longeron plus kriksteun rechts, maart-mei 2005:  


De rest volgt… als er belangstelling voor is.

  - nltecoko -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 23 maart 2009 09:57 AM
  [ # 1 ]

Tuurlijk, laat maar zien Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 23 maart 2009 10:48 AM
  [ # 2 ]

Belangstelling is er zeker, altijd leuk om te zien en te horen hoe iemand dat allemaal aanpakt.
Waarmee behandel jij je blanke staal b.v. als je met de lasklus klaarbent?
Je hebt er al heel wat uurtjes in zitten zo te zien, en het ziet er goed uit!

Groeten Peter.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 maart 2009 11:44 AM
  [ # 3 ]
pavang schreef:

Belangstelling is er zeker…

Sluit ik me bij aan, ga komende tijd ook met mijn (opknap)break aan de slag Rolling Eyes
Mijn break heeft een aantal roestplekken langs de rand van het dak, en bovendien een deuk (!). Met fietsen erbovenop heeft vorige eigenaar de carport geramd. Hoe zou ik die deuk er het beste uit kunnen (laten) halen? Dak eraf, of juist niet?

knuffel

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 23 maart 2009 10:47 PM
  [ # 4 ]

I.v.m. getoonde belangstelling gaan we verder met de grote plaatjes-upload.

Aflevering 4, vervangen gootje achter rechts, begin 2005:  

Aflevering 5, reparatie gat in d-stijl links, begin 2005:  

Aflevering 6, leidingpakket vervangen in longeron links, begin 2005:  

Nu slaan we een aantal cijfers over, en begint het mooie werk.
Alle plaatwerk kaalgebeitst bij de autobeitserij.

Krijg je alleen staal terug, en gaten waar roest, plamuur, aluminium, oude kranten of iets anders dan gezond staal zat. Is wel even schrikken…
Aflevering 11, plaatwerk kaal gebeitst, mei 2005:  

Misschien morgen verder…

- nltecoko -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 23 maart 2009 11:03 PM
  [ # 5 ]
pavang schreef:

Belangstelling is er zeker, altijd leuk om te zien en te horen hoe iemand dat allemaal aanpakt.
Waarmee behandel jij je blanke staal b.v. als je met de lasklus klaarbent?
Je hebt er al heel wat uurtjes in zitten zo te zien, en het ziet er goed uit!

Groeten Peter.

In totaal heb ik er zelf ca 1000 uur in zitten. daarnaast zijn er nog een ( gelukkig beperkt ) aantal externe uren, bijvoorbeeld doordat ik het interieur heb gekocht, en het spuitwerk heb laten doen.
Wie dit doet om er aan te verdienen kan volgens mij beter stoppen… of je moet heel erg véél sneller kunnen werken dan ik, zonder minder precies te worden. Het schijnt te kunnen, Blikwerk eet er van. Knappe jongens, petje af. Ik zal dit waarschijnlijk nooit meer opnieuw doen.

Blank staal heb ik over het alhgemeen meteen in de zinkverf gezet. Ik ben er helemaal niet zeker van dat dat het allerbeste is, maar het leek logisch omdat de nieuwe zincor-plaat ook een dun zinklaagje heeft. Als grondlaag voor het grove werk leek het me niet minder geschikt dan andere primers. Naderhand is er tectyl in de kokerbalken gegoten, “niet te zuinig”.

  - nltecoko -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 24 maart 2009 12:17 AM
  [ # 6 ]

Dat ziet er goed uit, die foto’s van je plaatwerk spreken mij wel aan Very Happy
Heb jij die bakken zelf in de deuren gelast? ze zien er erg strak uit.
Heb jij de binnenkant van je deur nog ingespoten met een soort roestomvormer?
Ik heb er een soort epoxy spray voor gebruikt, die alle vliegroest waar je niet bijkan omvormt naar een zwarte substantie.
Hierna kan er evt nog primer overheen gezet worden.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten Peter.

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 24 maart 2009 09:58 PM
  [ # 7 ]

Prachtig om te zien dat je de voortgang van je project zo goed documenteert, nltecoko.
Ik had bv. nog niet veel plaatjes gezien van het vervangen van een longeron. Behalve dat het interessant is om te zien, kunnen een hoop mensen er houvast aan hebben bij de voorbereiding van werkzaamheden die ze nog nooit gedaan hebben.
Blijf a.u.b. posten! Erg leuk motortje op de achtergrond bij je kaalgebeitste deuren overigens Wink

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 27 maart 2009 07:47 AM
  [ # 8 ]

Hoofdstuk 12 (mei 2005): Het kale plaatwerk is, na reparatie van alle roestige plekken en een paar deukjes, met de hand geschuurd met een schotchbrite-pad en dan in de epoxy primer.

 

  - nltecoko -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 27 maart 2009 08:21 AM
  [ # 9 ]
pavang schreef:

Dat ziet er goed uit, die foto’s van je plaatwerk spreken mij wel aan Very Happy
Heb jij die bakken zelf in de deuren gelast? ze zien er erg strak uit.
Heb jij de binnenkant van je deur nog ingespoten met een soort roestomvormer?
Ik heb er een soort epoxy spray voor gebruikt, die alle vliegroest waar je niet bijkan omvormt naar een zwarte substantie.
Hierna kan er evt nog primer overheen gezet worden.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten Peter.

Nee, het lassen van deurbakken heb ik een paar maal geprobeerd, dat heeft een paar deuren gekost dus daar ben ik mee gestopt.
Wouter, de man van de autobeitserij (aardige vent trouwens) kende een gepensioneerde plaatwerker die het voor een schappelijk prijsje wel wilde doen. Omdat het spul daarna bij dezelfde autobeitserij in de primer zou gaan, was het ook qua planning en geregel wel prettig om het allemaal daar te laten doen, anders sleep je tien keer heen-en-weer.

De spray die je bedoelt heb ik ook: Dinitrol Converust RC900 heet de mijne. Die heb ik op het kale plaat niet gebruikt, daar zat al geen roest meer op en de epoxyprimer zou voldoende zijn. Probleem met de Converust is ook dat het niet mooi glad te spuiten valt. Als ondergrond voor “zichtwerk” is het daardoor minder geschikt.

Toen ik mijn plaatwerk liet doen was het nog niet beschikbaar, maar inmiddels heeft men bij de autobeitserij   ook de mogelijkheid tot KTL kataforese behandeling. Dat is een electrisch geladen verfbad, zodat het plaatwerk op alle plaatsen (ook in holle ruimten, achter onmogelijke randjes en in de kleinste hoekjes) een primerlaagje van altijd constante dikte krijgt. Ik zou dat graag ook gedaan hebben, want helemaal voorin de punt van de hoek van de voorschermen zit misschien niet zoveel primer als ik graag zou willen. Op sommige plekken kun je met een verfspuit gewoon nauwelijks komen.
Natuurlijk heb ik naderhand alle delen flink in de tectyl gezet, en de tijd zal leren of dat goed genoeg is.

  - nltecoko -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 27 maart 2009 08:45 AM
  [ # 10 ]

Aflevering 13, juni 2006: Plaatwerk in de blauwe primer en afhangen.
 

Na de eerste afhangsessies alles strak en glad gemaakt.
Alles in de blauwe primer, en de binnenkanten / kopse kanten van deuren etc. alvast in de lak.
Binnenkanten van schermen ook nog in anti-steenslag coating.
Toen het hele spul weer op de auto gehangen om te passen en te meten. Dat viel niet tegen.

Ondertussen heb ik de motorruimte opgeknapt: poets en glimwerk (gepolijste klepdeksel), nieuwe radiatorhoes gemonteerd (aan gepolijste koeltunnel), koplampbakken opgeknapt, bedrading aangepakt en nog duizenden kleine dingetjes waarvan geen fotos zijn gemaakt.

Nog wel wat plaatjes waarop drie breaks tegelijk in de werkplaats (bij Johan Dekker in De Weere) te zien zijn.


  - nltecoko -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2435
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 27 maart 2009 09:04 AM
  [ # 11 ]

netjes!

een opmerking: DS breaks hebben standaard een versteviging in de vorm van een dubbele plaat aan de buistenzijde van de longeron. Die “overzetplaat” waar je het over hebt zou best wel eens de originele verstevingingsplaat kunnen zijn!

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 27 maart 2009 09:58 AM
  [ # 12 ]

Ziet er grondig uit! Leuke plaatjes ook met die 3 breaks!  Cool

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 27 maart 2009 09:00 PM
  [ # 13 ]

Een leuke reportage, je ziet dat met de witte epoyprimer nog veel oneffenheden te zien zijn.
Nadat de blauwe primer erop zit is alles veel strakker.
Tussen wit en blauw zit zeker nog heel wat schuur en plamuurwerk?
Het resultaat is super, ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten Peter.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 04 april 2009 10:56 AM
  [ # 14 ]

Nakomertje aflevering 7, mei 2004 en februari 2005: Diverse details
 

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 07 april 2009 01:13 AM
  [ # 15 ]

Aflevering 14: het schuren van de blauwe primer: ready for paint…
Het is dan inmiddels eind juni 2005

rets van de (10) foto’s in  

Bijna klaar…

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook