sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een mooie originele id 20.
ik heb hierover een paar vragen?
1 bij het spruitstuk lekt de uitlaat, waarschijnlijk gescheurd! is dit te hard-solderen of heeft er iemand nog een spruitstuk liggen (dy2??? blok denk ik)
2 als de auto stilstaat gaat soms het stuur trillen! wat kan dit zijn?
voorop zitten 2 versleten banden 1x 185 en 1 x 180 kan dit ook het probleem zijn?
verder is de auto goed en vrij van roest! ik ben er heel gelukkig mee!
groet Ramon












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voor altijd gelijke banden. Maar het trillen bij stilstand kan komen door een bekrachtigd stuurhuis met slechte overlap druk aftelling.
Uitlaat kan je proberen maar is gietijzer. Als de scheur groot is vervangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De vlampijp wil wel eens scheuren , en altijd op een plek waar je er niet meteen bij kunt -> demonteren en (laten) lassen.
Daarvoor moet de startmotor en motorsteun los, en mag je hopen dat er geen boutje afbreekt…
Wat het trillend stuur betreft, zie het bovenstaande.
Lijkt me inderdaad een afstelprobleem (zit het appeltje op de stuurpen wel goed t.o. van de rechtuitstand?).
‘Spirit of avant-garde’
sowiewo handig om de banden hetzelfde te maken. Daarnaast kan idd het eerder genoemde rechtuitstand nokje niet helemaal lekker zitten, andere mogelijkheid is dat je stuurhuis inwendig wat lekkage heeft. hierdoor gaat de druk heen en weer tussen links en rechts. vandaar het schommelen. Voor je uitlaat: is dit een echte scheur of lekt hij op de overgang van spruitstuk naar flexpijp?
Ik kan niet zien waar je woont, maar de regio anex- sleuteldagen zijn altijd een goede bron van informatie!!
Mooi weer….................., dilemma! Motor of ds?
oooh bedankt allemaal ik ga van de week even kijken naar dat spruitstuk.
ik woon in amsterdam!!
dat stuurhuis verhaal komt later,
ook al lid van de club? dan staat in LaBombe het adres met route beschrijving naar de regio amsterdam sleutelwerkplaats. wellicht tot ziens?
Mooi weer….................., dilemma! Motor of ds?


Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-04-2005
- 2CV Transat
- ID/DS 21 Pallas Mechanique
Ik heb het geluk gehad om 2 dagen met deze ID op stap te gaan; wat een heerlijke wagen!
Nou heb ik wel een vraag over de voorvering. In vergelijking met de Xantia die ik ooit gehad heb, pakt deze ID de verkeersdrempels niet zo mooi op met de voortrein. Je moet echt rustig aan een drempel beginnen en niet vol er tegenaan/overheen rijden. Met de Xantia gaf ik juist extra gas om de drempels nog ‘vlakker’ te trekken.
Ik weet dat de veerbollen zijn vervangen en verder is de vering gewoonweg uitstekend. Wat zou dit kunnen zijn? Ik hoor geen klappen of bonken uit het vooronder. Of is dit veergedrag normaal bij de DS?
Er staat ook eea in dit topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162636&highlight=voorvering Zou dat het kunnen zijn? Scheuren in de voortrein? Ben benieuwd naar jullie antwoorden.
verkeerde bollen voorin gemonteerd?
met twee verschillen voorbanden… dan is er creatief geweest@
.komma
nou ik heb gewoon 4 nieuwe bollen gekocht 2 voor en 2 achter!
deze gemonteerd! maar idd hij pakt de drempels vrij debiel. ook als ik wat harder over drempels rijd raak ik de stootrubbers vrij snel
ik heb geen 2 verschillende voorbanden?!!!! er zitten alleen wat te smalle op


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Plateaus (lange drempels op kruispunten) neem ik met zo’n 30 km/h - geen centje pijn. Lange drempels in 60 km/h gebieden merk ik helemaal niet. Maar korte 30 km/h drempeltjes neem ik met respect, daar heeft de vering toch wel moeite mee. Net alsof je nog een zetje meekrijgt als de neus naar beneden gaat. Beetje een ‘eend-gevoel’, die doet dat ook.





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ramon2cv schreef:nou ik heb gewoon 4 nieuwe bollen gekocht 2 voor en 2 achter!
deze gemonteerd! maar idd hij pakt de drempels vrij debiel. ook als ik wat harder over drempels rijd raak ik de stootrubbers vrij snelik heb geen 2 verschillende voorbanden?!!!! er zitten alleen wat te smalle op
Voor- en achterbollen zijn niet hetzelfde!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik snap het niet hoor…. een ds of id is een zeer soepel geveerde auto, die bij het nemen van een drempel als gevolg daarvan de gehele veerweg zal gebruiken. Als er geen veerweg meer is, slaat ie op zijn aanslagrubbers. Die zijn daar voor. En een DS is niet gemaakt om met 40 een drempel te nemen, drempels waren in de jaren 60 helemaal niet. Jongens, waar hebben we het over? Is het gaaf om zo hard mogelijk een drempel te nemen of zo?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Sommige mensen (die zich dan ook nog citrofiel willen noemen) denken blijkbaar dat comfort hetzelfde is als met een zo hoog mogelijke snelheid over obstakels heen razen. Het feit dat een hp-systeem uitermate comfortabel en schokabsorberend is, wil niet automatisch zeggen dat het ook onverslijtbaar is bij gebruik dat het hele systeem zwaar onder druk zet. Zoals al eerder door iemand verkondigd, belast je wellicht het afgeveerde gedeelte minder zwaar, maar het onafgeveerde gedeelte, alsmede het veersysteem op zichzelf worden dus wel degelijk zwaar belast wanneer de auto zonder nadenken aan hoge snelheden over bijvoorbeeld een verkeersdrempel wordt gerost. Het geweldige van een hp-systeem is dat je zelf zo weinig merkt van de mishandeling waar je je geliefde dame aan bloot stelt, maar het onderwerp van je onbetamelijke buitenechtelijke liefde ziet er wel degelijk van af. En dan zeggen dat zo’n hp-systeem niet betrouwbaar zou zijn, je zou eens moeten zien wat een conventioneel systeem allemaal doet als het zo mishandeld wordt. Om maar heel even in het nogal flauwe citrofiele jargon te blijven, behandel je dame als een dame en ze zal je in de watten leggen, behandel haar als een hoer en ze zal ook voor jou geen respect tonen.









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
waterman771 schreef:Ik snap het niet hoor…. een ds of id is een zeer soepel geveerde auto, die bij het nemen van een drempel als gevolg daarvan de gehele veerweg zal gebruiken. Als er geen veerweg meer is, slaat ie op zijn aanslagrubbers. Die zijn daar voor. En een DS is niet gemaakt om met 40 een drempel te nemen, drempels waren in de jaren 60 helemaal niet. Jongens, waar hebben we het over? Is het gaaf om zo hard mogelijk een drempel te nemen of zo?
Misschien is een DS er niet speciaal voor gemaakt, maar mijn DS gaat wel soepeler of de drempels in mijn buurtje dan welke andere auto dan ook waar ik in rij. Vooral als je even gas geeft voor een lange drempel dan voel je de drempel helemaal niet. Probeer ik dit met een ordinair stalen geveerde auto dan word ik alleen maar extra gelanceerd. Volgens mij probeert de topicstarter, aangevuld met een kennis/vriend, duidelijk te maken dat zijn DS eerder het gedrag van een ordinair stalen geveerde auto heeft dan van een hydraulisch geveerde auto.
Bij mijn eigen DS had ik dit ‘verschijnsel’ op een gegeven moment ook in mindere mate, bij mij hielp het om de bollen opnieuw op druk te brengen, maar dat biedt hier dus geen soelaas.
Waterman, de DS was wel gemaakt voor al die slechte franse wegen, bij gebrek daaraan in NL gebruiken we maar al die drempels om het ongeevenaarde veercomfort van de DS aan niet-citrofielen uit te leggen, je moet toch wat?
Oja, voordat ik voor hoerenloper word uitgemaakt, ik rij redelijk rustig over de drempels heen, ik probeer alleen uit te leggen dat ik veel verschil voel tussen de DS en alle stalen-geveerde auto’s.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@boeman: Ik lees toch duidelijk dat de ID20 in kwestie tot op de aanslagrubbers in en uitveert. Dit duid op veerbollen die in orde zijn. Immers: zijn de bollen NIET in orde, dan zal dit resulteren in een duidelijk verkorte veerweg en is het behalen van aanslagrubbers niet aan de orde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En als je het klaar speelt om de auto tot aan de aanslagrubbers te laten inveren, dan rijd je dus te hard op de drempel in kwestie… Lijkt me vrij eenvoudig.