








Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
waterman771 schreef:@boeman: Ik lees toch duidelijk dat de ID20 in kwestie tot op de aanslagrubbers in en uitveert. Dit duid op veerbollen die in orde zijn. Immers: zijn de bollen NIET in orde, dan zal dit resulteren in een duidelijk verkorte veerweg en is het behalen van aanslagrubbers niet aan de orde.
Ik probeerde (met de nadruk op probeerde) te vertalen wat de topicstarter zou kunnen bedoelen. Niet geslaagd ops:
Nog een poging; mijn ID veert soepel over drempels zonder de aanslagrubbers te raken bij in, cq uitveren. Dit doet zij aanmerkelijk soepeler dan ‘gewone’ auto’s, zowel bij gelijke als hogere snelheid. (en met soepel bedoel ik dus comfortabel, zonder dat het een deinend schip is met maximale veerwegen tot aan de aanslagrubbers) Topicstarter vraagt zich volgens mij af waarom dat bij zijn ID niet gebeurt, hij geeft zelf aan niet als een debiel te rijden.
Kunnen bollen ook ‘te’ goed zijn, door bijvoorbeeld te hoge druk? Te lage druk zorgt voor verkorte veerweg, ergo te hoge druk zorgt voor een te lange veerweg / te makkelijk inveren?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Zijn de veerbollen wel het juiste type? Als ze een te grote opening hebben (comfortbollen, opgeboord etc) dan sla je ook snel in de aanslagrubbers.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En als er per ongeluk achterbollen voor gemonteerd zijn? Dan is in rijstand een kleiner volume gas beschikbaar en wordt de vering stugger. Dat kan misschien aanvoelen als veren tot de aanslagen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
boeman schreef:[
Kunnen bollen ook ‘te’ goed zijn, door bijvoorbeeld te hoge druk? Te lage druk zorgt voor verkorte veerweg, ergo te hoge druk zorgt voor een te lange veerweg / te makkelijk inveren?
Ja kan wel. te veel druk = weinig LHM in de veercylinder. Bij een bol met een groot gat in de schokbreker zal ie dan makkelijk dat beetje lhm in de bol brengen en tot de aanslag in veren.
Dit tot de aanslag inveren komt bijna altijd door comfort bollen. Als de druk niet te laag is veert ie niet tot de ballon plat is maar raakt ie eerder de aanslagen. Door het hogere gewicht heeft de SM dit ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:boeman schreef:[
Kunnen bollen ook ‘te’ goed zijn, door bijvoorbeeld te hoge druk? Te lage druk zorgt voor verkorte veerweg, ergo te hoge druk zorgt voor een te lange veerweg / te makkelijk inveren?Ja kan wel. te veel druk = weinig LHM in de veercylinder. Bij een bol met een groot gat in de schokbreker zal ie dan makkelijk dat beetje lhm in de bol brengen en tot de aanslag in veren.
Dit tot de aanslag inveren komt bijna altijd door comfort bollen. Als de druk niet te laag is veert ie niet tot de ballon plat is maar raakt ie eerder de aanslagen. Door het hogere gewicht heeft de SM dit ook.
Als de druk te hoog is in de veerbol, maakt dat voor de hoeveelheid LHM in de veercylinder toch niet uit? Alleen de ingestelde wagenhoogte is toch bepalend voor de hoeveelheid LHM in de veercylinder?
Het enige wat bij een hogere druk gebeurt is toch dat het membraan in de bol wat boller gaat staan, en er dus minder LHM in de bol zal zitten. Bij het inveren zal er dan LHM in de bol geperst worden, maar doordat er meer N2 in de bol zit zal het samenpersen daarvan soepeler gaan (druk neemt minder snel toe bij gelijke volume afname), en daardoor langer duren + langere veerweg. En inderdaad een kans op het raken van de aanslagrubbers.
Bij een te lage druk staat het membraan weer holler, meer LHM in de bol en minder N2. Bij het inveren wordt dit beetje N2 snel harder, met als gevolg een hardere vering, en eventueel het raken van het membraan aan de top van de bol. Gevolg kortere veerweg.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
eensch!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
jongens wat een drukte!!!!
ik ben idd geen citrofiel, ik val mijn geliefde er niet mee lastig heb geen vitrine kast met speelgoed auto’s en slaap ook niet met een citroen nacht japon…..
maar ik rijd al enige tijd( 7 jaar) 2cv en dus sinds kort ook id, met mijn 2cv kon ik met elke snelheid over drempels blazen! met mijn snoek dus wat minder, de snoek staat nou bij de beste ds garage (wat mij betreft) en jullie zullen dus later horen wat nou het probleem was of mijn probleem is!
ID20
Toch snap ik de vraag van het ver in- en uitveren, tot aan de aanslagrubbers, heel goed. Ik denk dat een oplossing niet zomaar voor het opgrijpen ligt. Natuurlijk kun je naar hartelust experimenteren met bollen van diverse leveranciers, diverse drukken en diverse soorten bollen. Dan zoek je de oplossing aan de hydraulische kant, en daarmee kun je een heel eind komen.
Er zit natuurlijk ook een mechanische kant aan dit vraagstuk. Een ds wordt aan de voorkant gedragen door zijn draagarmen, een onderste en een bovenste. Deze armen bewegen in conische lagers en daar treed in de loop der jaren en door het gebruik ( en niet-gebruik), slijtage op. Dit heeft denk ik zijn invloed op het veergedrag. Een arm die te los in zijn lagers ligt ‘draagt’ de auto minder goed.
Waar ik ook aan zit te denken is de lagering van de stabilisatorstang, er zijn vulplaatjes van een vooraf bepaalde dikte gemonteerd onder de kunststof kapjes onder de metalen lagerkappen, zie wphb. Hoe dikker die vulplaatjes, hoe zwaarder het draaimoment van je stabilisatorstang…
Ik ben benieuwd naar de mogelijke oplossing van de beste ds garage (wat Ramon2cv betreft)

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ramon2cv schreef:ik ben idd geen citrofiel
:
:
Kijk eens links in je lijstje met auto’s…......
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
mijn garage ziet geen probleem in de veering,
mijn veerstangen zijn wel gemaakt want die tikte
gegroet