Gegroet,
Enkele dagen geleden liet ik mijn XM TD 1997, (208.000km) door de garage nakijken voor de technische keuring en vervolgens diezelfde dag ter keuring aanbieden. De wagen werd volledig OK verklaard. De volgende ochtend startte mijn XM niet meer. De VAB (pechverhelpingsdienst) kreeg de wagen met Start Pilot aan de praat. Er kwam een witte rook uit de uitlaat die de pechverhelper als normale condens damp omschreef. Heel de dag startte en reed de Citroen probleemloos. Na een nacht stilstaan weer het zelfde probleem. Als er met de auto niet wordt gereden start hij nu na een drietal uur opnieuw niet meer zonder Start Pilot. Bij de startpogingen brand het oranje kleurig autodiagnose lampje. Dit dooft uit als de motor draait. In de Citroengarage denkt men dat de motor ergens lucht aanzuigt en vraagt om de wagen voor enkele dagen binnen te brengen. Ik heb echter het vermoeden dat tijdens de roettest bij de technische keuring de motor overbelast werd. Kan de motor verder beschadigd worden indien er nog enkele dagen, gebruikmakend van Start Pilot wordt gereden? Kan de roettest de oorzaak zijn van deze storing en waar zou het defect kunnen aan liggen? Alvast dank voor enig antwoord.
Citroen geschiedenis:
GS break 2de eigenaar 1983
GS break 2de eigenaar 1986
BX td nieuw aangekocht 1987
XM 1d nieuw aangekocht 1989
XM 1d nieuw aangekocht 1991
XM 2d nieuw aangekocht 1992
XM 2td 2de eigenaar sinds 2007

Totaal aantal Berichten: 1349
- BX SPORT
- 2CV Special
De kans op lucht is heel erg groot. Heb dit meerdere malen meegemaakt met xm. Het kan bv een leiding zijn.
Start pilot is niet zo heel goed op lange termijn.
Roettest moet hij normaal gezien tegen kunnen.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Totaal aantal Berichten: 4871
- Xsara Scootertje.
Er zit (links) naast de accubak een dieselfilter met daar op een ontluchtingsknop, onder die zwarte knop zit een rubberenmembraam, die zou wel eens lek (deze trekt dan lucht aan) kunnen zijn, kijk daar eerst eens naar voor dat de dealert je weer uitkleed.
Hier zie hem zitten, rechts onder op de foto, met zwarteknop.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Topicstarter heeft er 1 uit 97, dan zit de handpomp an de linkerkant van de distributie gemonteerd. (klein handbalgje).
Ik denk ook dat het toeval is en het lucht kan zijn. Meer ook een sochtends voor het starten hoeveel prik er in je accu zit, aangezien je startpilot nodig hebt.
balgje, hij zichtbaar onder de veerbol;
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Handbalgje is bijna voor 100% de oorzaak van dit probleem. Daarnaast kan een brakke retourleiding bij de verstuivers dit probleem geven of de brandstofvoorwarmunit rechts tegen het blok. Ga hier eerst mee aan de gang.
Bij mijn XM werd ik destijds voor 2200 euro uitgekleed door de Dieselexperts; nieuwe verstuivers, nieuwe brandstofpomp, BOVAG, Geschillencommissie en een rechtzaak waarbij door mij geen bewijs kon worden geleverd…....
(gelukkig was ik voor het laatste verzekerd)
Het hele probleem is later opgelost met een nieuw handpompje van 20 euro…......
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Wat de oorzaak ook is, het is wel heel toevallig dat het optreedt na een garagebezoekje.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
GW-tje schreef:Handbalgje is bijna voor 100% de oorzaak van dit probleem. Daarnaast kan een brakke retourleiding bij de verstuivers dit probleem geven of de brandstofvoorwarmunit rechts tegen het blok. Ga hier eerst mee aan de gang.
Bij mijn XM werd ik destijds voor 2200 euro uitgekleed door de Dieselexperts; nieuwe verstuivers, nieuwe brandstofpomp, BOVAG, Geschillencommissie en een rechtzaak waarbij door mij geen bewijs kon worden geleverd…....
(gelukkig was ik voor het laatste verzekerd)Het hele probleem is later opgelost met een nieuw handpompje van 20 euro…......
Ook heeft de ‘97er niet meer dat rare voorverwarm systeem als de eerste diesels wel hadden. Dus dat is opzich uit te sluiten. WEl kan je idd even de verstuiver retourleidingen ff vervangen. Een metertje slang van 8mm uitwendig kost je maar een paar euro en wat vrije tijd.
Brian heeft wel een punt, het zou kunnen dat ze bij het onderhoud per ongeluk wat gesloopt hebben.
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Hebben ze misschien een brandstoffilter vervangen? Dan kan het maar zo dat er brandstof opgevoerd moest worden en dan gebruikt men het balgje. Een haarscheurtje zit er zo in….......
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Goeie, of misschien vervangen door een imitatie filter waardoor t filterhuis lucht lekt alsof het zn lieve lust is. (Ervaring mee ops: )
Ouwe mopperkont
Alvast dank voor de antwoorden en het meedenken.
De batterij is nieuw. Tijdens de onderhoudsbeurt werd er enkel een olie, oliefilter, carterdichting en dieselspoeling (ivm roettest) geleverd. Dus geen brandstoffilter.
Inmiddels ontdekte ik dat het verkliklampje van de voorverwarming niet brand tijdens het starten. Misschien defecte relais van gloeibougies of slecht kontakt? Waar vind ik die relais?
Citroen geschiedenis:

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
dvr schreef:
Inmiddels ontdekte ik dat het verkliklampje van de voorverwarming niet brand tijdens het starten. Misschien defecte relais van gloeibougies of slecht kontakt? Waar vind ik die relais?
Dan is het misschien toch geen lucht, maar gewoon niet gloeien.
Kan ook zijn dat het lampje stuk is of een slecht contactje in het dashboard. Dat laatste heb ik, en na een klapje op het dashboard doet het lampje het weer.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Je voorgloeirelais zit voor je accubak geschroef, uit mn hoofd Om uit te sluiten of je relais of je lampjestuk is, kan je even multimeter op 1 van je gloeipunten zetten (plus op je gloeier, aarde op het blok) en iemand ff laten gloeiten. 12v+ meten = goed, niets meten is niet goed
Ouwe mopperkont
Yezz…. De aansluitklem aan het relais was afgebroken. De XM start weer als voordien
Veel dank voor de reacties!!!
Citroen geschiedenis:
relaxed!
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 4871
- Xsara Scootertje.
Top!! Heerlijk zo’n forum.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Totaal aantal Berichten: 8165
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
goed man! dit zijn toch de draadjes waar het om gaat, lekker rap opgelost.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!