













































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gaatje boren in het huis, precies onder de moer. Zeskant inbus er in rammen, draagarm om hoog draaien, dan komt de moer ( die klemzit door de inbus) vanzelf vaster te zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
waterman771 schreef:Gaatje boren in het huis, precies onder de moer. Zeskant inbus er in rammen, draagarm om hoog draaien, dan komt de moer ( die klemzit door de inbus) vanzelf vaster te zitten.
Interessante oplossing!
Hebben beide kanten, dus linkse en rechtse draagarmen, rechtse draad?
Ja, beide draagarmen hebben rechtse draad.
Als het niet lukt kun je ook vanaf de zijkant een gleuf hakken en slijpen in het draagarmhuis thv de moer. De blikken afdichtdop van de moer wat naar achter slaan (=lengte richting van de auto) om dan de moer met een drevel vast te kunnen tikken.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ga het gewoon proberen, vervangen kan altijd nog
Het is wel een project van de lange termijn geworden, eerst ga ik (weer) het blok (mét bak deze keer) van Eva vervangen, zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=873470#873470 , daarna moet ik nog een lekkend stuurhuis vervangen van mijn bruine wagen.
Maar alles sal reg kom





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lekkend stuurhuis van mijn bruine DS is inmiddels vervangen, deze auto is nu lekvrij en bedrijfsklaar.
Gisteren getracht motor van de break te starten, maar de accu lijkt te zwak voor vlotte start: drie keer draaien, niet aanslaan, geen stroom meer
Eerst opladen en dan maandag maar eens proberen met startkabels erbij.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
En al geprobeerd, loopt ze alweer?
Het is trouwens prima snoekenweer van de week.
Zowel om te sleutelen als om te rijden.
groeten Peter.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
pavang schreef:En al geprobeerd, loopt ze alweer?
Geen succes…
Bougies er uit gehad, schoon gemaakt, bedrading gecontroleerd, andere massa-kabel op blok gezet, schoon luchtfilter ook nog.
Ben nu aan het puzzelen met de vullingsindicatie (...) van de LPG-tank: op het dashbord heb ik geen enkel lampje groen (van de vier), alleen een rode, op de tank hab ik 25% vulling, hoe weet ik zeker dat er gas komt?
De relais op tank en verdamper voel ik klikken, ik hoor na enkele secondes afschakelen, maar is dat voldoende?
Tenslotte lopen hannessen met de koelslang die naar de verdamper loopt. Die hebben ze gelegd langs kleppendeksel en luchtfilterhuis: zéér onhandig, ga ik eerst modificeren!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Deel 2: motor draait weer!
Vanmorgen de beide koelslangen naar de verdamper omgelegd. De slang die vanaf het pijpje aan het uitlaatspruitstuk loopt zat heel erg onhandig langs het kleppendeksel, de andere (die naar de kachel loopt dus) had slijtageplekken ter hoogte van de verdeler, vonkoverslag?
Ook de toevoerslang van LPG zat onhandig, stukje ingekort.
Verder vier nieuwe (NGK-)bougies gemonteerd, en uiteindelijk aan de praat gekregen op benzine!
Overschakelen op LPG ging ook goed, dus alles ok?
Niet helemaal, want op LPG wil ze niet goed van de 1000 toeren afkomen, het lijkt of er teveel brandstof komt, maar zou ook te weinig kunnen zijn.
Nu zit er een ander mengstuk op (deze zit IN de slang, eerst zat er een TUSSEN slang en carburateur. Bovendien heb ik de slang ingekort met een centimeter of 10-15…
Mijn redenatie is nu dat als het mengstuk verder van de carburateur afzit het vaccuum minder is, en de verdamper te weinig LPG afgeeft, stationair merk je er niets van, overigens.
O ja, na contact met de verkoper blijkt dat de vullingsindicatie van de LPG-tank defect is, dus vertrouwen op dagteller na voltanken.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die mengstukken IN de slang zijn k*t. Op de carb is beter.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Boog heeft gelijk. Maar goed, controleer eerst even de afstelling: Stationair zo’n 1,5% co, op toeren 1,5 a 2 % en hij goed moeten lopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Test nog even of het uitmaakt als je de carter ontluchting erafhaalt en het gat in de luchtinlaat dicht houdt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:Die mengstukken IN de slang zijn k*t. Op de carb is beter.
Voorlopig moet ik het er maar mee doen…
Op benzine kan ik de auto in ieder geval verplaatsen en eerst de draagarm voorzijde aanpakken. Als die ok is rijd ik na kleppen stellen keertje naar van Orsouw en laat ik optimale outfit maken.
Wordt vervolgd.





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
vlietmansje schreef:Deel 2: motor draait weer!
Vanmorgen de beide koelslangen naar de verdamper omgelegd. De slang die vanaf het pijpje aan het uitlaatspruitstuk loopt zat heel erg onhandig langs het kleppendeksel, de andere (die naar de kachel loopt dus) had slijtageplekken ter hoogte van de verdeler, vonkoverslag?
Ook de toevoerslang van LPG zat onhandig, stukje ingekort.
Verder vier nieuwe (NGK-)bougies gemonteerd, en uiteindelijk aan de praat gekregen op benzine!Overschakelen op LPG ging ook goed, dus alles ok?
Niet helemaal, want op LPG wil ze niet goed van de 1000 toeren afkomen, het lijkt of er teveel brandstof komt, maar zou ook te weinig kunnen zijn.
Nu zit er een ander mengstuk op (deze zit IN de slang, eerst zat er een TUSSEN slang en carburateur. Bovendien heb ik de slang ingekort met een centimeter of 10-15…
Mijn redenatie is nu dat als het mengstuk verder van de carburateur afzit het vaccuum minder is, en de verdamper te weinig LPG afgeeft, stationair merk je er niets van, overigens.
O ja, na contact met de verkoper blijkt dat de vullingsindicatie van de LPG-tank defect is, dus vertrouwen op dagteller na voltanken.
In de slang of er tussen moet theoretisch geen verschil maken. De onderdruk die je in je mengstuk krijgt is een gevolg van de snellere stroming, die weer het gevolg is van de vernauwing van de venturi.
(meer energie door snelheid=minder energie door druk; onderdruk dus)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
behalve dan dat de motor ook aan de carter ontluchting zuigt en dat vermindert de zuiging door de venturie. Verder reageert de verdamper later door de kolom lucht die eerst in beweging moet komen. Dit geeft een dood punt bij optrekken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:behalve dan dat de motor ook aan de carter ontluchting zuigt en dat vermindert de zuiging door de venturie. Verder reageert de verdamper later door de kolom lucht die eerst in beweging moet komen. Dit geeft een dood punt bij optrekken.
Bedankt allen voor meedenken en reacties: kan vrijdag pas weer tijd aan de auto besteden
In aanvulling: (valse) luchtlekkage via carterventilatieslangen kan idd optreden, zeker als de boel beetje onder spanning gemonteerd is kunnen er scheuren/scheurtjes optreden.