Hallo allemaal,
Sinds juni rijd ik tevreden rond in mijn XM. Loopt nog altijd als een zonnetje.
Wel valt me (nu het meer en meer regent) dat de variabele interval voor de ruitenwisser niet altijd werkt. Het lijkt op een slecht contact. Ik ben van plan om daar eerst eens naar te zoeken, mischien een stekkerverbinding of wellicht helpt contactspray.
Weet iemand hoe de variabele interval werkt? Waar zit het systeem dat voor de variatie zorgt?
Groet,
Robert





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Bedoel je dat het verschuiven van de schuif…geen effect geeft? Ik herken dit dan wel. Hij werkt op zich wel goed alleen als de schuif helemaal naar rechts geschoven is is de interval even groot als wanneer de schuif helemaal links zit. 1 klein streepje terug werkt dan beter dan dat je hem helemaal in de hoek drukt.
Zelfde probleem?
Ries
Inderdaad, het verschuiven van het schuifje heeft….geen effect. Tenminste, soms wel en soms niet. Ik heb dit weekend de schakelaar eruit gehaald en de ruimte onder het schuifje ingespoten met contactspray. Alleen heb ik nog niet gereden, dus ik weet niet of het geholpen heeft.
Wordt vervolgd. Tips blijven welkom.
Robert





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Moet je rijden dan om het effect te bestuderen??
Je moet overigens wel oppassen met contactspray. dit bevat een bijtend zuur dat weliswaar het contact tijdelijk verbetert maar ook zorgt voor snellere oxidatie, dus daarna altijd even weer insmeren met zuurvrije vaseline.
Ries
Tuurlijk hoef je niet te rijden, alleen had ik geen zin om met de ruitenwissers te gaan spelen, als het niet regent en ik nergens naar toe moet.
Komend weekend ga ik op pad, en als het weer zo blijft kan ik testen. Ik hoop dat de zaak nu goed werkt. Zo niet, dan ga ik op zoek naar een nieuwe (tweedehands) schakelaar. Ik weet nu hoe ik die eruit moet halen en terugplaatsen.
Robert
ps bedankt voor de tip over de contactspray, dat wist ik niet. Overigens is het me niet gelukt om de hele schakelaar uit elkaar te halen en met een schuurpapiertje aan de slag te gaan.
Die van mij heeft ook kuren, doet ie het helemaal niet en schuif dan een paar keer heen en weer en dan gaat ie weer 10min goed.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Als die van mij in een bepaalde stand staat, blijft die daar in staan. Hij verloopt niet of zo. Zoals ik al zij, het enige wattie doet wat nie moet is langzaam gaan alstie rechts in de hoek gedrukt staat.
Ries
Kleine bump
Heb hetzelfde probleem. Ruitenwisser varieert niet in snelheid als ik de schuif van positie verander.
Moet ik nou de hendel loshalen en ff inspuiten met WD-40 oid, of ligt het aan het relais (en vooral: waar zit deze??)
b.v.d.!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ligt aan de hendel en niet aan het relais.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Lijkt me ook En dat ga je ook niet oplossen met wd40 aangezien dat geen contact spray is. Een goede vervanger zoeken of deze openmaken als dat uberhaupt mogelijk is en de sporen eens goed schoonmaken
Ouwe mopperkont
Wat ook vaak helpt is om hem nét 1 tandje uit de meest rechter stand te houden. Dat werkt vaak wel.
Bij mij namelijk hetzelfde probleem, alles tussen de hoeken werkt, maar in de rechter hoek blijft hijop een lange interval staan.
Maar als je het goed werkend wilt hebben, zul je toch een andere moeten zoeken








Totaal aantal Berichten: 765
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Gewoon even netjes uit elkaar halen ( handle ) en schoonmaken.
Het glijcontact ( potentiometer ) is vervuild in de handle.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
andre.smulders schreef:Gewoon even netjes uit elkaar halen ( handle ) en schoonmaken.
Het glijcontact ( potentiometer ) is vervuild in de handle.
Helpt dat ook om de meest rechterstand weer te laten werken? Ook bij mij namelijk een lange intervalstand als het knopje helemaal rechts zit.
Volg je hart, gebruik je hoofd.








Totaal aantal Berichten: 765
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Gewoon goed schoonmaken. Is een printbaan met glijkontakt.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Contactspray erin, goed heen en weer raggen en daarna met een spuitje (bij contact af) spiritus erin om de contactspray en het losgekomen vuil eruit te spoelen.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc