1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Remmen, inzakken en blokkeren
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 maart 2009 12:44 AM

De DS zaterdag uit de winterstalling gehaald en het volgende probleem doet zich voor:

Zachtjes remmen, niets aan de hand
Ietsjes harder, links achter zakt behoorlijk in,
Stevig remmen, achter blokkeert een wiel.

Al even rondgesnuffeld op het forum en dan kom ik er op dat het wel eens aan de bollen achter kan liggen of aan de remaccu, maar dan vind ik het raar dat het opeens optreedt. Voor de winter had ik nergens last van. Het is dus niet iets dat langzaam erger is geworden. Ook vind ik het raar dat het wegzakken echt alleen maar links is.

Bij het starten en opstijgen afgelopen zaterdag bleef ze even hangen in de laagste stand achter, vervolgens kwam ze met een knak los. Hier heeft ze al langer last van, dus ik betwijfel of het er iets mee te maken heeft, maar voor de volledig meld ik het maar even.

Wat is hier aan de hand?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 maart 2009 01:08 AM
  [ # 1 ]

Nog wat verder gedacht: Stel dat de veerbol linksachter plat is en rechtsachter nog goed. Bij remmen wordt de druk uit de achterste veerbollen gebruikt om de achterremmen te voeden. Linksachter valt dus de druk weg en zakt de auto weg. Gevolg is dat het linkerachterwiel minder druk op de weg heeft en de rem linksachter dus eerder blokkeert.
Klinkt volgens mij wel logisch, maar blijf ik me afvragen hoe dat opeens kan optreden. Kan in een paar maanden tijd de druk in een bol zo verminderen?

Aan de remaccu zal het denk ik igg niet liggen, deze voedt alleen de voorremmen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 31 maart 2009 01:28 AM
  [ # 2 ]

Ga gewoon eerst eens de boel achter doorspoelen/ontluchten en stel je remblokken achter eens netjes af. Daarna weer kijken. Het kan ook zijn dat er in je trommels zich wat roest heeft opgehoopt. Dan kun je de remmen pas beoordelen als je eens een paar kilometers hebt gemaakt en de remmen weer goed hebt laten werken…....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 31 maart 2009 02:19 AM
  [ # 3 ]

ja ik denk gewoon voor iets lucht. even ontluchten klaar. niets groots hoor.

beetje liefde! dat is alles.

.komma

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 maart 2009 03:17 AM
  [ # 4 ]

Een veerbol zonder druk merk je gelijk; stuiteren! Verder krijgen beide achterremmen dezelfde druk (1 leiding die splitst), dus daar kan het niet aan liggen.
Ik heb bij een saxo iets soortgelijks gehad, dat kwam door een remvoering die losgeraakt was. Ook bij m’n DS, daar was de betreffende cylinder lek hetgeen tot blokkeren leidde (raar maar waar!)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
d_special
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 31 maart 2009 07:48 AM
  [ # 5 ]

remmen en zakken

volgens mij remt er maar 1 wiel achter ( links) dus ik zou de remmen een goed nakijken , schoonmaken en goed afstellen.
Volgens jouw is er bij zacht remmen niks aan de hand, dit klopt ook want bij 9 van de 10 ds/id remt er achter dan nog niets mee, maar als je door remt gaat dat in eens wel mee spelen.

Een goede kleine test is , zeker in Noorwegen, even remmen op een onverharde weg, en kijk naar je sporen. Weet je gelijk wat er allemaal rremt en wat niet.

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 maart 2009 11:43 AM
  [ # 6 ]

Al de bovenstaande antwoorden concentreren zich op de remmen, terwijl ik het idee heb dat het probleem in de vering zit. Voordat er een wiel blokkeert gaat de auto naar links hangen alsof ze door haar linker achterpoot zakt. Ik heb het idee dat het blokkeren daar weer een gevolg van is, doordat het wiel links achter minder druk op het wegdek heeft.

Remmen ontluchten kan ik in ieder geval wel een keer doen, hoewel ik me afvraag hoe er spontaan lucht bij mijn remmen kan komen.

Wat voor slangetjes kan ik het beste gebruiken voor het ontluchten, welke diameter?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 maart 2009 12:00 PM
  [ # 7 ]

Een achterwiel dat remt trekt de koets naar beneden, vandaar de redenering dat het linkse wiel wél remt en het rechtse dus niet.

knuffel

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 maart 2009 12:18 PM
  [ # 8 ]
vlietmansje schreef:

Een achterwiel dat remt trekt de koets naar beneden, vandaar de redenering dat het linkse wiel wél remt en het rechtse dus niet.

Duidelijk. Nu weet ik dus dat ik rechts moet zoeken.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 31 maart 2009 01:26 PM
  [ # 9 ]

maar als je alleen achter remmen hebt gaat er altijd 1 iets eerder blokeren. Dus je weet niet of de andere niet ook heel krachtig remt, maar gewoon iets minder snel blokkeert.

ik zou eens voor gaan kijken, waarom er voor niets mee remt. Daar zit je werkelijke probleem. achter is normaal niet echt een speler.

check: blokken voor, waar je makkelijk bij kunt iets uit elkaar wikken. Remmen, en kijken of ze terug zijn gekomen. Ik wil wedden dat die dingen geen millimeter bewegen. Wink


vooral veel succes,

D.

.komma

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 maart 2009 01:34 PM
  [ # 10 ]

Remmen stellen, trommels schoonmaken en bollen druk testen.

Remaccu heeft er niks mee te maken. bedient alleen voorremmen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 maart 2009 01:43 PM
  [ # 11 ]
Dirkman schreef:

maar als je alleen achter remmen hebt gaat er altijd 1 iets eerder blokeren. Dus je weet niet of de andere niet ook heel krachtig remt, maar gewoon iets minder snel blokkeert.

ik zou eens voor gaan kijken, waarom er voor niets mee remt. Daar zit je werkelijke probleem. achter is normaal niet echt een speler.

check: blokken voor, waar je makkelijk bij kunt iets uit elkaar wikken. Remmen, en kijken of ze terug zijn gekomen. Ik wil wedden dat die dingen geen millimeter bewegen. Wink


vooral veel succes,

D.

Maar als er voor niet goed geremd wordt moet ik dat meteen aan mijn remweg merken. Maar de dame remt verder gewoon goed, dus voor zou dan toch goed moeten zijn.

Maar altijd de moeite waard om ook eens naar te kijken.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 maart 2009 01:48 PM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:

Remmen stellen, trommels schoonmaken en bollen druk testen.

Remaccu heeft er niks mee te maken. bedient alleen voorremmen.

Kort en bondig Smile
Heb ik de 3565-T hiervoor echt nodig, of kan het ook zonder?

Bollen moet ik toch nog naar kijken, er zitten nu verkeerde bollen in (gelast en voor een CX o.i.d.)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 maart 2009 02:28 PM
  [ # 13 ]

remmen stel je met sleutel 14. liefst een 6-kant. vanaf buiten tot ze net aanliggen en de trommel slepend rond gaat. Maar eerst trommel schoonmaken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 maart 2009 02:30 PM
  [ # 14 ]

OK, dank je wel.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 31 maart 2009 10:30 PM
  [ # 15 ]
bogaard77 schreef:

Remmen stellen, trommels schoonmaken en bollen druk testen.

Remaccu heeft er niks mee te maken. bedient alleen voorremmen.

En vergeet niet goed te ontluchten.

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook