





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vanavond heb ik even snel gekeken. Het lijkt er op dat 1 van de 2 remschoenen niet mee doet. Bij intrappen van de rem gaat maar 1 remschoen naar buiten toe. Klopt het dat een remschoen scharniert om de bout die in het midden van de schoen zit? Zo ja, dan zal ik dat weer gangbaar moeten maken lijkt me.
Ook nog het advies van d_special opgevolgd en even in het buitengebied op een zandweggetje aan het remmen gegaan. Hard remmen, en 4 remsporen in het zand: alle remmen doen het dus wel.
Klopt dus met dat maar 1 remschoen het doet. Er wordt rechts wel geremd, maar minder, zodat links inzakt, auto gaat scheef hangen, minder wieldruk rechtsachter, rechtsachter blokkeert.
Volg je hart, gebruik je hoofd.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bout in het midden van de remschoen = stelnok?
Als ik die los wil krijgen is het zeker niet zo handig om met kruipolie in de weer te gaan, hè? Zo in die remtrommels. Maar hoe dan wel?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
remmen
de bout waar je het over hebt is om de remschoenen af te stellen op de vrije slag tussen de remtrommel.Meestal is de boel schoonmaken en weer gangbaar maken voldoende. Let wel , de achteremschoenen worden niet veel in het regulier onderhoudt meegenomen dus ze kunnen er ook al een hele tijd inzitten!
Soms is een paar frisse ineens een stuk beter: spreek uit eigen ervaring.
Het hulpstuk gereedschap kun je heel eenvoudig namaken door een hoekijzer te nemen en daar de boutgaten in te boren en de aanwijzer er aan te zetten. Kijk even op de tekening en je hebt het zo door.
Werking: ze het op je boutgaten en ga met het hulpstuk langs de remvoering en dan weet je hoe ver je ze moet stellen.
gr. Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
remmen
mits je natuurlijk het werkplaats handboek hebt natuurlijk:) om in te kijken ops:
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Re: remmen
d_special schreef:mits je natuurlijk het werkplaats handboek hebt natuurlijk:) om in te kijken
ops:
Die heb ik. (Voor de XM gebruik ik nog steeds een gescande Haynes ops: )
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet niet of het zo simpel is. Als je gezien hebt dat maar 1 remschoen het doet was de trommel er dus af. Als dan 1 schoen iets zwaarder gaat is het net of die niets doet, alle druk gaat naar de andere! Met de hand (tang) voelen of hij gangbaar is. Als dat zo is zal hij het met een normale remdruk ook doen. Bij mij was het vreemde dat de kant waar hij snel blokkeerde juist de kant was met een lekke cylinder. Olie samen met stof geeft blijkbaar nog meer wrijving.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
remmen
Heb je al gecheckt of de twee zuigertjes in je remcylinder die de twee remschoenen bedienen beide gangbaar zijn? Als er 1 vastzit bedient hij de betreffende remschoen niet…






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
jantje1948 schreef:Ik weet niet of het zo simpel is. Als je gezien hebt dat maar 1 remschoen het doet was de trommel er dus af. Als dan 1 schoen iets zwaarder gaat is het net of die niets doet, alle druk gaat naar de andere!
Maar de rem zal het dan volgens mij nog steeds minder goed doen dan een rem met twee werkende remschoenen. De druk op die ene schoen wordt weliswaar groter, maar het remmende oppervlak niet, en dat lijkt me wel cruciaal.
Met de hand (tang) voelen of hij gangbaar is. Als dat zo is zal hij het met een normale remdruk ook doen.
Met de hand was hij zeker niet gangbaar. Aangezien ik even geen hulpje had om op te remmen, heb ik maar iets zwaars op de paddestoel gelegd en bij toen weer bij de rem gaan kijken. Toen zag ik duidelijk dat maar 1 schoen een uitslag maakte. Aangezien het al donker aan het worden was heb ik ook niet meer de moeite genomen ook het links achter op een steun te zetten, om de weerstand van beide wielen te vergelijken.
Bij mij was het vreemde dat de kant waar hij snel blokkeerde juist de kant was met een lekke cylinder. Olie samen met stof geeft blijkbaar nog meer wrijving.
Zakte bij jouw de DS ook scheef in bij het remmen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je schoen scharniert om het asje onderin. Zitten twee asjes naast elkaar. Om dat asje zit een excentriek met daarop een moer die geborgd is. Je kan die excentriek merken zodat je hem op de zelfde plek terug kan plaatsen. Nu haal je die moeren los, trekt de excentiek eruit en maakt die schoon, invetten met koper vet en monteren.
Nu voel je met je vingers onder de schoen hoe de stelnok staat. Dit is een “halve ying en yang vorm” Een ying dus of een yang. Dit bepaalt hoe je de stelnok (14) op de buitenkant moet draaien om hem te stellen.
midden in de schoen zit een unit die de schoen op zn plek houdt.
Jantje bedoelt dat als 1 schoen zwaar gaat je niet kan zien of alle 2 de zuigers bewegen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:Je schoen scharniert om het asje onderin. Zitten twee asjes naast elkaar. Om dat asje zit een excentriek met daarop een moer die geborgd is. Je kan die excentriek merken zodat je hem op de zelfde plek terug kan plaatsen. Nu haal je die moeren los, trekt de excentiek eruit en maakt die schoon, invetten met koper vet en monteren.
Duidelijk. Iets voor het weekend dus en niet in het schemerdonker op straat.
Nu voel je met je vingers onder de schoen hoe de stelnok staat. Dit is een “halve ying en yang vorm” Een ying dus of een yang. Dit bepaalt hoe je de stelnok (14) op de buitenkant moet draaien om hem te stellen.
Niet duidelijk, maar dat komt vast wel als ik er weer mee bezig ben.
midden in de schoen zit een unit die de schoen op zn plek houdt.
Jantje bedoelt dat als 1 schoen zwaar gaat je niet kan zien of alle 2 de zuigers bewegen.
Ja, logisch eigenlijk wel.
@ repelsteeltje: nee, nog niet. Eerst maar eens de schoen gangbaar maken, dan kijken we weer verder.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Brian schreef:jantje1948 schreef:Ik weet niet of het zo simpel is. Als je gezien hebt dat maar 1 remschoen het doet was de trommel er dus af. Als dan 1 schoen iets zwaarder gaat is het net of die niets doet, alle druk gaat naar de andere!
Maar de rem zal het dan volgens mij nog steeds minder goed doen dan een rem met twee werkende remschoenen. De druk op die ene schoen wordt weliswaar groter, maar het remmende oppervlak niet, en dat lijkt me wel cruciaal.
Met de hand (tang) voelen of hij gangbaar is. Als dat zo is zal hij het met een normale remdruk ook doen.
Met de hand was hij zeker niet gangbaar. Aangezien ik even geen hulpje had om op te remmen, heb ik maar iets zwaars op de paddestoel gelegd en bij toen weer bij de rem gaan kijken. Toen zag ik duidelijk dat maar 1 schoen een uitslag maakte. Aangezien het al donker aan het worden was heb ik ook niet meer de moeite genomen ook het links achter op een steun te zetten, om de weerstand van beide wielen te vergelijken.
Bij mij was het vreemde dat de kant waar hij snel blokkeerde juist de kant was met een lekke cylinder. Olie samen met stof geeft blijkbaar nog meer wrijving.
Zakte bij jouw de DS ook scheef in bij het remmen?
Ja! Een grote remkracht trekt de kont naar beneden. Dat is nou net zo mooi bij een DS/CX enz. Je krijgt daardoor extra remvermogen achter.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
jantje1948 schreef:Brian schreef:jantje1948 schreef:Ik weet niet of het zo simpel is. Als je gezien hebt dat maar 1 remschoen het doet was de trommel er dus af. Als dan 1 schoen iets zwaarder gaat is het net of die niets doet, alle druk gaat naar de andere!
Maar de rem zal het dan volgens mij nog steeds minder goed doen dan een rem met twee werkende remschoenen. De druk op die ene schoen wordt weliswaar groter, maar het remmende oppervlak niet, en dat lijkt me wel cruciaal.
Met de hand (tang) voelen of hij gangbaar is. Als dat zo is zal hij het met een normale remdruk ook doen.
Met de hand was hij zeker niet gangbaar. Aangezien ik even geen hulpje had om op te remmen, heb ik maar iets zwaars op de paddestoel gelegd en bij toen weer bij de rem gaan kijken. Toen zag ik duidelijk dat maar 1 schoen een uitslag maakte. Aangezien het al donker aan het worden was heb ik ook niet meer de moeite genomen ook het links achter op een steun te zetten, om de weerstand van beide wielen te vergelijken.
Bij mij was het vreemde dat de kant waar hij snel blokkeerde juist de kant was met een lekke cylinder. Olie samen met stof geeft blijkbaar nog meer wrijving.
Zakte bij jouw de DS ook scheef in bij het remmen?
Ja! Een grote remkracht trekt de kont naar beneden. Dat is nou net zo mooi bij een DS/CX enz. Je krijgt daardoor extra remvermogen achter.
Maar toen jij remprobleem had, merkte je toen ook dat de ene kant verder inzakte dan de andere?
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja! Tijdens het remmen zakte de kant die het meeste remde het meest naar beneden. Dat komt door de geometrie van de achterwielophanging.
Het moment dat door het remmen veroorzaakt wordt zorgt ervoor dat de draagarm als het ware omhooggedraaid wordt. Daardoor zakt de kont.
Bij mij had de kant waar de lekkage zat duidelijk meer remkracht en ging dus aan die kant meer naar beneden. Ik denk dat het kwam omdat olie+stof meer wrijving geeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vanavond wilde ik even de linker en rechter trommel en schoenen met elkaar gaan vergelijken. Helaas, ik krijg de trommel van het linker wiel er niet af. En ja de beide schroefjes heb ik losgeschroefd. Waarschijnlijk zitten de wielbouten vastgekoekt o.i.d. Het zijn in ieder geval niet de schoenen die klemmen in de trommel, want ik kan het wiel mooi soepel ronddraaien. En je hebt zo lekker weinig grip op die trommel.
Iemand tips om de trommel er af te krijgen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
remmen
Mij lukt het altijd door met een handmokertje (vuistje) een flinke tik te geven op de rand van de trommel, soms meerdere keren tijdens het met de hand ronddraaien van de trommel.
Met de rand van de trommel bedoel ik de 90 graden-hoek van het ronde op het vlakke gedeelte van de trommel, leg ik het zo goed uit??