erst en vooral goeie(avond)dag iedereen,
Ik kreeg vandaag bericht van een kennis dat hij 2 xm’s had gekregen en wegens tijdgebrek/genoeg werk dat hij ze niet moest hebben en ik ze mocht hebben voor een aantrekkelijk bedrag.
1 is een redelijk recente XM break 21TD met zwart leder interieur met automatische airco en nog een hoop opties.
Deze heeft helaas wel een HD pomp die het is aan het begeven en dus elke moment kan stoppen met werken.
2 is een XM V6 met een kapotte waterpomp maar voor de rest van de eerste eigenaar afkomstig die gewoon geen kosten meer in kon steken.
Deze heeft een wit creme leder interieur, automatische airco, morettes, en een boddykit (niet echt mijn smaak maar misschien interessant voor iemand anders) en alu lemans velgen met zgan pilot sport.
Aangezien ik wel plaats heb om er even aan te werken was ik van zin om al zeker de TD aan te nemen aangezien ik er niet echt verlies aan kan maken (desnoods doe ik hem zelf wel naar de sloop).
Nu mijn vraag bestaat uit meerdere delen:
-Zou ik de V6 erbijnemen voor alle extra onderdelen? velgen…(persoonlijk vind ik het witte interieur wel mooier als het zwarte)
-Zou de HD pomp van de V6 gewoon passen op de TD?
-Ik ben niet echt een onhandige persoon, maar is het zelfs vervangen van een HD pomp wat te doen?
Momenteel rijd ik met een xantia break uit 1997 dus ik twijfel ook een beetje of het de moeite is om me bezig te gaan houden met andere auto( heb net distributie en waterpomp van xantia laten vervangen)
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ook goeiemorgen!
Klinkt goed! Maar wat we hier graag zien zijn foto’s! Dus als je daarvoor kan zorgen…
Het vervangen van een HD pomp is met enige handigheid zeker zelf te doen. Is wel e.e.a over te lezen op dit forum.
Of de HD pomp van de V6 past op de TD, dat weet ik niet. Dat hangt volgens mij van de bouwjaren af. Ik zou zeggen, kijk en vergelijk…
Leuk als je dit avontuur aangaat! Hou ons op de hoogte!




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Nou zo te horen is er voor beide dames wel een baasje te vinden hoor!
een v6 met lekke waterpomp klinkt wel weinig aantrekkelijk maar er zijn wel degelijk liefhebbers voor de bodykit combinatie
Zelf zou ik ook voor de td gaan hoor. Hd pomp moet idd wel te doen zijn.
Zo een antwoorden had ik wel een beetje verwacht aangezien dit niet voor niets het citroën forum is .
Mijn twijfel zit er een beetje in dat ik net nogal veel geld in mijn xantia heb gestoken, en ik niet echt weet of de XM een stap vooruit gaat zijn qua omkosten, ik blijf uiteindelijk maar een 22 jarige student (stiekem weet ik wel dat een XM wat meer aandacht vereist).
Alsnog denk ik dat ik ze allebij zeker ga halen, het probleem is dat de HD pomp dus niet gaat passen denk ik omdat de break hydractive 2 is (als iemand me daar uitsluitsel over kan geven).
Verder beschik ik ook niet echt over een garage of speciaal gereedschap, maar ik heb de komende 2 weken geen school + goed weer dus wat klussen moet eigenlijk wel lukken .
Ik denk dat ik gewoon de velgen van de V6 haal en de wagen dan gewoon weggeef aan de persoon die me kan assisteren met de TD-kwestie , ik heb nog geen foto’s maar de V6 is echt een plaatje en ik ga mezelf nooit kunnen overhalen om deze te slopen.




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Als je de kap van de xm openmaakt, zitten er dan dunne leidingkjes of dikkere leidingen aan de veerbollen.
Dikke leidingen in combinatie met de sportstand knop naast de versnellingspook betekent hydractive.
eXaMple schreef:Als je de kap van de xm openmaakt, zitten er dan dunne leidingkjes of dikkere leidingen aan de veerbollen.
Dikke leidingen in combinatie met de sportstand knop naast de versnellingspook betekent hydractive.
Ja de sportstand is aanwezig, was niet echt een vraag ik weet namelijk al zeker dat de break hydractive heeft en de V6 dus niet.
De vraag was eerder of de HD pomp dan nog dezelfde kon zijn.
Maar zo mooi zal het wel niet zijn vrees ik




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Hoe weet je trouwens zo zeker dat de pomp aan het overlijden is??
lekkage?
Want al ie niet lekt zou je ook eens het hydrosysteem kunnen spoelen en schoonmaken.. dat maakt ook een wereld van verschil.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
IkKe schreef:eXaMple schreef:Als je de kap van de xm openmaakt, zitten er dan dunne leidingkjes of dikkere leidingen aan de veerbollen.
Dikke leidingen in combinatie met de sportstand knop naast de versnellingspook betekent hydractive.
Ja de sportstand is aanwezig, was niet echt een vraag ik weet namelijk al zeker dat de break hydractive heeft en de V6 dus niet.
De vraag was eerder of de HD pomp dan nog dezelfde kon zijn.Maar zo mooi zal het wel niet zijn vrees ik
Zijn idd twee verschillende pompen.
Een goede gebruikte pomp hoeft je niet meer dan €100 te kosten
Volg je hart, gebruik je hoofd.









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Ik ben heel benieuwd naar de bodykit…vooral de achterspoiler. Is het Musketier?? (naar deze achterspoiler al zo lang op zoek!!)
See, buy, fly C5 V6
xm_turbo schreef:Ik ben heel benieuwd naar de bodykit…vooral de achterspoiler. Is het Musketier?? (naar deze achterspoiler al zo lang op zoek!!)
Ik heb hem nog niet heel goed bekeken, ik moet er deze week toch nog zijn dus ik zal ineens een paar foto’s nemen.
Ik hoop nu niet dat ik me heb vergist over de bodykit!, maar morettes heeft die zowieso en ook een andere bumper.









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
IkKe schreef:xm_turbo schreef:Ik ben heel benieuwd naar de bodykit…vooral de achterspoiler. Is het Musketier?? (naar deze achterspoiler al zo lang op zoek!!)
Ik heb hem nog niet heel goed bekeken, ik moet er deze week toch nog zijn dus ik zal ineens een paar foto’s nemen.
Ik hoop nu niet dat ik me heb vergist over de bodykit!, maar morettes heeft die zowieso en ook een andere bumper.
Ben nu echt heeeeel nieuwsgierig!!!
See, buy, fly C5 V6





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Lekker in je Xantia blijven rijden!
Citroen!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
DriverD schreef:Lekker in je Xantia blijven rijden!
Waarom, als je in een echte XM kan gaan rijden?























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
IkKe schreef:-Zou de HD pomp van de V6 gewoon passen op de TD?
Nee!! Het wiel waar de V-snaar overheen gaat is van een andere diameter.
IkKe schreef:Ja de sportstand is aanwezig, was niet echt een vraag ik weet namelijk al zeker dat de break hydractive heeft en de V6 dus niet.
XM V6 heeft altijd hydractive gehad, van het begin (‘89) tot het eind (‘00)
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
eXpelliarMus schreef:IkKe schreef:-Zou de HD pomp van de V6 gewoon passen op de TD?
Nee!! Het wiel waar de V-snaar overheen gaat is van een andere diameter.
IkKe schreef:Ja de sportstand is aanwezig, was niet echt een vraag ik weet namelijk al zeker dat de break hydractive heeft en de V6 dus niet.
XM V6 heeft altijd hydractive gehad, van het begin (‘89) tot het eind (‘00)
Aha, dan toch?
Ja ik heb de V6 nog niet echt kunnen bekijken, ik heb enkel de TD gezien toen ik er overlaatst was, maar dat was maar vluchtig.
Maar het past alsnog niet dus?























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
IkKe schreef:Maar het past alsnog niet dus?
Nee!! Het wiel waar de V-snaar overheen gaat is van een andere diameter, het wiel op de hd-pomp van de diesel en de 4 cylinder benzine motoren zijn van een grotere diameter. van af ‘96/‘97 hebben de diesels een andere pomp gekregen en de benzine zo rond ‘94/‘95. (de 6+2 plunje pomp)
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “