
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Mijn break 19 tzi veert voor niet meer, eigenlijk vrij plotseling gekomen. Lijkt me voor de hand liggend dat de bollen lek zijn, eerst een en daarom misschien de ander overbelast en toen ook stuk?
Na drukloos (is dat een moer op de drukregelaar net als bij de GS?) kan ik vrij makkelijk de bollen verwijderen. Moeten er BX voorbollen op of kan ik ook van Xantia nemen. Als ik andere bollen er op zet moet ik zeker wel de schokdemper van mijn oude bollen halen en ze op de nieuwe bollen zetten?
Gerhard





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De bollen zijn allemaal hetzelfde voor, BX of Xantia, CX of ID/DS maakt niets uit.
Als één bol lek is doet de hele as meteen niets meer..
Bolletjes kosten ongeveer 3 tientjes /stuk, ze zijn compleet (dus incluis schokdemper), maar vervang wèl de afdichting!
Eerst de afdichting monteren in de veerpoot, dan de bol erin draaien.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Er zijn tientallen verschillende bollen leverbaar, dus niet zomaar elke bol is geschikt voor ja auto.
Eveneens ben ik tevens ook.












































Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pascal schreef:De bollen zijn allemaal hetzelfde voor, BX of Xantia, CX of ID/DS maakt niets uit.
Als één bol lek is doet de hele as meteen niets meer..
Bolletjes kosten ongeveer 3 tientjes /stuk, ze zijn compleet (dus incluis schokdemper), maar vervang wèl de afdichting!
Eerst de afdichting monteren in de veerpoot, dan de bol erin draaien.
Succes!
dit geldt voor de voorraadbol. NIET voor de VEERbollen!
Veerbollen zijn per type en uitvoering verschillend en schokbrekers kun je bij een BX er NIET uithalen. zitten vast in de bol.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






























Totaal aantal Berichten: 11867
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Pascal schreef:
Als één bol lek is doet de hele as meteen niets meer..
Inzichtje…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als 1 bol geploft is, heb je een zeer gevaarlijk voertuig. Bij hevig remmen veert hij slechts een 1 kant in, waardoor hij heftig scheef kan trekken. Verder zal de wagen bij in- en uitveren “kantelen” over een diagonale as. Zwaar waardeloos rijden is het dus.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat je daar net zolang mee door blijft rijden tot je andere bol ook ploft.






















Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Penny Lane schreef:Pascal schreef:
Als één bol lek is doet de hele as meteen niets meer..
Inzichtje…
Derk
Ze zijn onafhankelijk van elkaar geveerd, dus deze uitspraak haat niet helemaal op. Wat Patje zegt het rijdt voor geen meter. De ene kant veert wel en de andere niet maar het is niet zo dat de hele as niks meer doet.






























Totaal aantal Berichten: 11867
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Peteryed schreef:Penny Lane schreef:Pascal schreef:
Als één bol lek is doet de hele as meteen niets meer..
Inzichtje…
Derk
Ze zijn onafhankelijk van elkaar geveerd, dus deze uitspraak haat niet helemaal op. Wat Patje zegt het rijdt voor geen meter. De ene kant veert wel en de andere niet maar het is niet zo dat de hele as niks meer doet.
Bale, ik dacht dat ik het antwoord op een merkwaardig fenomeen aan de DSuper had. Maar dan moeten daar twéé bollen tijdens stilstand op doodgegaan zijn.
Whatever, als dat apparaat uit elkaar getrokken wordt komt ‘t wel boven. En ik moet op cursus vanzelf
Maar: terug naar de BX bollen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Ik vind het ook raar dat het lijkt of bij mij de twee bollen tegelijk stuk gegaan zijn. Aan de andere kant kan ik nù niet meer nagaan of er misschien eerst één en toen later de ander… In ieder geval dat scheef veren bij remmen en zo merk ik niet, nu rem ik ook niet zo vaak… Wel merk ik bij drempels dat de auto veert alsof in de hoogste stand.
Kortom, ik haal ze er binnenkort af, maar liefts heb ik dan twee nieuwe klaar liggen. Chyparse zat vlakbij, nu in Almere. Als iemand een adres heeft in de buurt van Utrecht waar ze de juiste veerbollen hebben incl. dus de goede schokdempers. Ik heb een GS-break ‘73 waaronder achter gevulde veerbollen zaten, maar toch geen vering, bleken er (hoe lang al?) verkeerde schokdemper in te zetten (maar welke dan?) Wat een verschil was dat met de goede.
Gerhard
Klinkt volgens mij gewoon als platte bollen voor?












































Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je schokdempers zitten IN de bol. Een bol is dus auto specifiek.
Puntje van Penny lane: aangezien de bollen per as via een leiding verbonden zijn merk je zeker wel dat 1 bol plat is. de andere kant veer dan ook minder.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






























Totaal aantal Berichten: 11867
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Yeah, maar bij mij doet de vooras behalve stijgen en dalen niets. Maar zoals gezegd, dat kom ‘k wel tegen als mevrouw gestript wordt… Uiteindelijk gaan dat tegen alle regels & beter weten in toch d’r bollen zijn
Eh. Ik zit een draad te kapen >.<
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Pascal schreef:De bollen zijn allemaal hetzelfde voor, BX of Xantia, CX of ID/DS maakt niets uit.
ik bedoelde dus, dat voor hetzelfde autotype alle bollen gelijk zijn, dus alle BX-bollen zijn hetzelfde, alle CX-bollen zijn hetzelfde etc.
Er is alleen verschil tussen gewone en zgn. comfortbollen.
Als één bol lek is doet de hele as meteen niets meer..
Na een aantal ontwijkende responses hierop wordt dit dus later weer bevestigd:
ondanks dat de andere bol uiteraard nog wèl veert, merk je dat in de auto niet.
Wanneer één bol kapot is, doet (voor je gevoel) de as niets meer.
Je zit in een stuiterbak..
I rest my case…
‘Spirit of avant-garde’


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Pascal schreef:Pascal schreef:De bollen zijn allemaal hetzelfde voor, BX of Xantia, CX of ID/DS maakt niets uit.
ik bedoelde dus, dat voor hetzelfde autotype alle bollen gelijk zijn, dus alle BX-bollen zijn hetzelfde, alle CX-bollen zijn hetzelfde etc.
Er is alleen verschil tussen gewone en zgn. comfortbollen.
Ook dat is niet het geval. Er is weldegelijk verschil tussen een bol voor een BiX-niks van 870Kg en b.v. een een dikke break-diesel van bijna 1100Kg.














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pascal schreef:
Er is alleen verschil tussen gewone en zgn. comfortbollen.
Correctie!
Ieder model heeft zijn eigen dempers in de bollen. Een BX GTi bol heeft een heel andere demper dan die van een kale BX 14. Dan is er nog verschil tussen break en berline bollen, verschil in bouwjaar en of er bv hydractief of geen hydractief op zit. Kortom: zeggen dat alle bollen gelijk zijn en dat er enkel verschil tussen comfortbollen en gewone bollen zit is te kort door de bocht.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Wat betreft één bol of twee bollen lek en het gevoel daarbij. Als één bol lek dan wordt er geveerd op de stikstof die in de andere bol (nog) zit, dus ruweg halve vering, voor zover je je daarbij iets kunt voorstellen. Het een en ander afhankelijk van de staat (lees viscositeit) van de olie, want die stroomt in deze situatie dus heen en weer tussen de twee veerpoten. Als één bol verrot dan is de kans dat de ander niet helemaal nieuw is niet zo groot, dus dat half veren dan wel beroerd veren wordt. Ik weet niet of dit verhaal klopt, het een en ander lijkt me echter logischer dan dat twee bollen ineens tegelijk de geest geven.
Wat is het verschil tussen gewone en comfort bollen? De druk van de stikstof?