Wie heeft dit / hiermee gereden ? En is het happytimes? Of kan ik maar beter nieuwe standaard bollen nemen
Voor het smijt en pleurwerk heb ik mn 309, xm moet gewoon lekker rijden, de XM moet gewoon lekker en rustig zweven. Hard de bochten nemen doe ik nooit (met de XM).
Achter zijn ze plat volgens mij want ik voel best veel van de weg tegenwoordig.
Discuss =]
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mijn ervaring is dat een XM met goede standaard bollen heerlijk zweeft. Met het toch al niet heel erg bescheiden gewicht lijkt het mij niet prettiger rijden als ze achter nog soepeler zou zijn. Ik vraag mij ook af in hoeverre het ten goede van de wegligging zal komen, ik verwacht het eigenlijk niet.
T probleem is beetje dat het lastig is een XM 2.1TD te vinden die net alles picobello op orde heeft om eens te vergelijken. Ik zit te denken aan spoelen en bollen. Is het verstandiger om eerst te spoelen en daarna pas de bollen te doen ?
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 3385
- C5 Break 2.0-16V
Je kan het beste gewoon alles doen dan ben je er vanaf. Comfortbollen vind ik zelfpersoonlijk wel erg lekker hoor. Citroen23 zijn vader heeft een 2.1 TD met comfortbollen Je zweeft gewoon veel meer.
Misschien gewoon even een afspraak maken bij chyparse. Dan kunnen ze je informeren over wat je moet doen met het veersysteem en ze kunnen je bollen opboren.
Opboren? Bah.
Ik bedoelde met het spoelen meer, dat het handiger is om eerst alle zut uit de leidingen te krijgen, en daarna pas nieuwe bollen erop te schroeven. Misschien dat als je nieuwe bollen erop doet met spoelolie dat jeje nieuwe bolletjes meteen vol troep spoelt ?
Ouwe mopperkont

- C5 Break 2.0-16V

Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Re: Comfortbollen op een XM?
Matthijs309 schreef:Wie heeft dit / hiermee gereden ? En is het happytimes? Of kan ik maar beter nieuwe standaard bollen nemen
![]()
Voor het smijt en pleurwerk heb ik mn 309, xm moet gewoon lekker rijden, de XM moet gewoon lekker en rustig zweven. Hard de bochten nemen doe ik nooit (met de XM).Achter zijn ze plat volgens mij want ik voel best veel van de weg tegenwoordig.
Discuss =]
Heerlijk, gewoon doen, en die bochten kan je evengoed wel pittig nemen want hydraktief. Wel goeie comfortbollen nemen, en niet zelf gaan opboren oid. Als ik het goed heb horen er ook afwijkende N2 drukken bij nl.

Totaal aantal Berichten: 1902
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ik heb voor comfortbollen en achter niet hydractieve bollen en dat zweeft ook erreg lekker hoor!
Re: Comfortbollen op een XM?
ambijajance schreef:Matthijs309 schreef:Wie heeft dit / hiermee gereden ? En is het happytimes? Of kan ik maar beter nieuwe standaard bollen nemen
![]()
Voor het smijt en pleurwerk heb ik mn 309, xm moet gewoon lekker rijden, de XM moet gewoon lekker en rustig zweven. Hard de bochten nemen doe ik nooit (met de XM).Achter zijn ze plat volgens mij want ik voel best veel van de weg tegenwoordig.
Discuss =]
Heerlijk, gewoon doen, en die bochten kan je evengoed wel pittig nemen want hydraktief. Wel goeie comfortbollen nemen, en niet zelf gaan opboren oid. Als ik het goed heb horen er ook afwijkende N2 drukken bij nl.
Ik heb geen HA op mn diesel
Ouwe mopperkont
Een veersysteem dat helemaal in orde is op een Xm is zacht genoeg hoor. Nog zachter geeft volgens mij vervelende reacties in bochtenwerk.

nee hoor.. Weet ik uit ervaring
Gisteravond nog even getest en goed bevonden

- C5 Break 2.0-16V
Ik denk dat ik hier 6 bollen vandaan ga halen:
http://www.iddstechnique.nl/veerbollen_en_schokbrekers.htm
Iemand ervaring mee?
Ouwe mopperkont

Ik heb ze bij Chyparse vandaan en daarover enkel lof.

Totaal aantal Berichten: 841
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Ik rij er ook al een paar jaar mee, niks anders dan lof. Het is net even meer “boot”, zeg maar. Heb er voor gekozen omdat ik er 17” onder heb.
En al die verhalen dat het het hydractief in de war schopt zijn in mijn ogen lariekoek. Hydractief werkt wel degelijk en heb geen ellende met de veercomputer of wat dan ook.
See, buy, fly C5 V6
Dus eigenlijk is het meer een ‘smaak’ waar niet over valt te twisten, kan ik alweer concluderen
Ouwe mopperkont