Ik ben in het bezit van een XM tct uit 2000. Ik heb vandaag de airco laten afpersen en controleren en nu blijkt de pomp niet in te schakelen. De drukschakelaar op het filter is door een ander vervangen maar geen resultaat. Wie o wie helpt?
Henk
Ik heb wel een vervangende pomp voor je liggen voor 50e Helpt dat?
Ouwe mopperkont
Nee, de pomp is perfect. Als je een vreemde voeding aansluit hoor je hem in en uitschakelen.
Inmiddels kunnen een aantal relais de boosdoeners zijn t.w. de 804, 805 en de 822. Echter alle drie niet te traceren op dit moment.
Henk
Kabeltjes doormeten dan maar he Meten = weten
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Zekeringen al gecontroleerd? (sorry, open deur… ops: )
Wat heet “open deur”. Nee, zoals het zich nu laat aanzien mis ik spanning op drukkontakt 775 en daarvoor is relais 805 verantwoordelijk. Dit relais laat zich echter niet vinden, althans, het bevindt zich onder het dashboard zou een 13 polige stekker moeten hebben. Als je de tekeningen moet geloven moet dit relais zich bevinden op het zekeringblok (schakelingkast positie 52) in het midden van een zestal relais, maar dit relais zit er niet. Probleem is dat ik niet weet of dit relais ook ergens anders kan zitten of dat de vorige eigenaar deze eruit heeft gehaald om wat voor reden dan ook. Wellicht dat één van jullie kan kijken of daar inderdaad een relais moet zitten en zo ja welk type?
Eén voordeel met dit soort storingen is dat ik wel veel ervaringen krijg in tekeninglezen.
Doet je display het wel gewoon? Anders is het toch heel waarschijnlijk de zekering in het zwarte kastje links van de accu, bekende xm kwaal.
Je kunt er het beste 1 van 40A in persen of vervangen door een zwevende zekering aangezien de houders in die kastjes kapot gaan (ca 80 EUR)
Sjako
De display werkt, ook de kachel. Het is puur de aansturing naar de compressor die niet werkt. Zie voorgaand verhaal. Ik zoek de relais. Ik heb wel een plan B waarbij ik zelf een schakeling maak maar in mijn schakeling komt geen regeling voor en ik ben bang dat dan ijsvorming ontstaat in de unit. Ik heb het schema nog niet voldoende begrepen hoe een en ander standaard werkt. Als het echter werkt zoals de kachel dan is mijn plan B uitvoerbaar.
Ik heb heeeeeel lang boven de schema’s gehangen gisteravond en ik ga vandaag kijken of er een voedingssignaal komt van het besturingsprintje wat op het dashboard zit.
Even een update rond de perikelen van de compressor.
Na een nieuw circuit ernaast gelegd te hebben werkt de compressor naar behoren. De oorzaak zit in Relais 805 maar niemand, inclusief Citroen, dit relais niet vinden. Jammer van dit relais.
Ik heb het draadje gevolgt en het geeft me meer duidelijkheid welke relais er op het blok zitten. Maar voor de airco zit er geen een bij.
Zelfs bij citroen in de boeken gekeken maar niets over de juiste positie en lokatie gewoon (K)ortom (U)itermate (T)eleurstellend.
Henk

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Zoals het schema uit;
Hoofdstuk 64
bladzijde 2
uit WPH boek aantoont zit deze achter op het zekeringenblok.
Op tekening aangeduid als nr. 52
Hij zou ook links onder (nabij het handrempedaal) achter dat kunstofpaneeltje kunnen ziiten.
‘t blijft tenslotte een citroen

Totaal aantal Berichten: 478
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ik ga even heel goed nadenken, ik kon dit relais vorig jaar niet vinden en meende toen op een draadje in XMNL gelezen te hebben dat het een blauw relais betreft onder het handschoenenkastje.
Maar ik kan er finaal naast zitten, ik ga dit hele verhaal binnenkort zelf ook weer eens opstarten, dus ik blijf deze draad volgen. Ik heb begrepen dat je mijn oude draadje ook hebt gevonden ...
Nu C5 tijger…

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- XM 2.0 TurboCT
Even de berichtjes terug gezocht van mijn draadje op XMNL destijds, ik vroeg daar waar ik de relais/computer voor de airco kon vinden :
De vraag :
Nu ben ik er inmiddels achter dat er geen stroom bij de drukschakelaar komt (die heb ik ook reeds vervangen). Het knopje in het dashboard werkt, de zekering zit goed. Ook zijn we onlangs in de electrische schema’s gedoken en ik meen te zien dat er een airco-computer is (nr. 141) en een relais (nr. 821). Echter ik heb geen idee waar ik beide kan vinden.
Is hier iemand die mij kan vertellen waar ik die 2 dingen kan
terugvinden in mijn auto ? Het betreft een type 1 XM (1994).
De antwoorden :
De aircocomputer zit in het midden van het dashboard achter de bediening van
de temperatuur en snelheid van de ventilator en heeft 3 stekkers. Een 15
polige witkleurige, een 5 polige blauwkleurige en een 7 polige
zwartkleurige. Het relais zit onder het handschoenenkastje in de buurt en
links van de ventilator.
Dit komt me bekend voor. Mijn airco, type I, eind 92, V6, werkte soms wel en soms niet. Bleek dat bij niet werken er niet genoeg spanning stond op het eerste gele draad. Bij direct accuspanning op het 2e draad deed de airco het steeds wel. De garage heeft met een schema erbij de draad (1e gele) teruggevolgd tot aan een relais dat ergens onder het
stuur zit. Dat bleek niet goed meer te zijn. Er zit hier een heel bord met
allerlei electronica. Je kunt erbij door het paneel onder het stuur los te halen en het bord naar beneden te kantelen. Toen dit vervangen was deed de airco het weer.
Als ik deze vraag beantwoorden mag . . . : JA!
Onder het dashboard bevinden zich 2 relais voor de airco. De in deze draad
genoemde op het paneel, #848 in de schema’s. Dit relais wordt niet bekrachtigd als de motor draait. In het Engels heet ie ‘engine turning information relay’. In de niet bekrachtigde stand zijn 2 contacten gesloten waardoor een stroom kan lopen via een zekering (F3) naar een tweede relais, #821, die zich onder het dashboardkastje bevindt. Dit is het airco relais dat, wanneer bekrachtigd, stroom levert vanaf een 30 of 40A zekering (F2) onder de motorkap naar de airco regelapparatuur.
De storing kan gezocht worden bij een “50A” 4-polig relais die rechts
onder het dashboardkastje zou zitten. Bij mij, maar dat was een type
II bouwjaar 2000, de boosdoener. Je kan, als je hem hebt gevonden even
de kap eraf en met de hand indrukken. Als je airco dan werkt moet je
alleen nog even kijken of je een min of een plus mist. Bij mij was de
min manco.
Nu C5 tijger…

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- XM 2.0 TurboCT
Uit je andere airco draadje haal ik dit :
hwhovis schreef:Heren,
Met enige trots kan ik u melden dat de storing is opgelost. Onder het handschoenenkastje bevind zich een relais. Deze is voorzien van twee dikke rode draden en een oranje en groene dunne draad. De oranje is de oorzaak. Deze vertegenwoordigd een massa en daar is Citroen beroemd om (slechte massa’s). Na het aanbrengen van een extra massa is het probleem uit te wereld en heb ik er nu wel een knipperend airbaglampje voor terug.
Maar dat los ik later wel op.
Ik wil jullie in ieder geval danken voor het meedenken.
Henk
en
hwhovis schreef:Ja, het groene relais. er staat op geschreven ” 50A” dus best wel een aardige zou ik zeggen. Het lampje van de airbag is inmiddels ook uit.
Dan heb je toch 1 van de drie relais’ gevonden ? Alleen weet je niet welk nummer dit is ?
Nu C5 tijger…