Ik sta op het punt om stof te gaan kopen zodat we onze Break kunnen gaan stofferen.
Op de foto zie je dat ik op vijf meter uitkom, indien het stof twee meter breed is. De middenarmsteun moet er nog bij, dus ik wil zes meter kopen. Dan ga ik er van uit dat het stof in beide richtingen gebruikt kan worden.
Iemand nog tips?
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
ik denk dat je er niet mee uit komt, ik ben 4 jaar als stoffeerder werkzaam geweest, en je moet terdege rekening houden met de “vleug”
van de stof, mits je een stof kiest die dat niet heeft….

Totaal aantal Berichten: 235
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Waar koop je deze stof? (Anders dan bij de bekende adressen zoals chyparse e.d.?)
Jeroen
sloopkogel schreef:ik denk dat je er niet mee uit komt, ik ben 4 jaar als stoffeerder werkzaam geweest, en je moet terdege rekening houden met de “vleug”
van de stof, mits je een stof kiest die dat niet heeft….
Oké en met zeven meter heb ik genoeg indien ik rekening dien te houden met de “vleug”?
J.Werges schreef:Waar koop je deze stof? (Anders dan bij de bekende adressen zoals chyparse e.d.?)
Jeroen
Uh, gewoon op de stoffenmarkt…
Groetjes, Frank

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Het is dus geen speciale stof voor (auto-)zittingen?
Ik heb gedurende enige jaren bij een stoffeerder gewerkt, maar deze stoffen zijn toch iets anders dan stoffen voor een auto. Daarom stelde ik de vraag, want ik ben op zoek naar alternatieve adressen.
J.Werges schreef:Het is dus geen speciale stof voor (auto-)zittingen?
Ik heb gedurende enige jaren bij een stoffeerder gewerkt, maar deze stoffen zijn toch iets anders dan stoffen voor een auto. Daarom stelde ik de vraag, want ik ben op zoek naar alternatieve adressen.
Op de stoffenmarkt hebben wij geregeld stof gekocht om banken mee te laten stofferen. Dit soort stof wilde ik ook gebruiken voor de DS. Lijkt je dat niet geschikt?
Groetjes, Frank

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
De stoffen voor autobekleding hebben meestal een zeer korte pool en zijn vrij dik (en natuurlijk synthetisch) Soms ook nog een dacron/vilt-achtige onderkant. Er zijn natuurlijk tig stoffen te koop op diverse markten, maar ik ben nog geen autobekledingstof tegengekomen. Zelfs een grote stoffenzaak (Jan Sikkes in Alkmaar) raadde mij af om “gewone” meubelstof te nemen voor autobekleding.
J.Werges schreef:Zelfs een grote stoffenzaak raadde mij af om “gewone” meubelstof te nemen voor autobekleding.
Noem het een domme vraag, maar waarom eigenlijk precies? Slijtage? Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik veel meer uren op mijn bank thuis doorbreng dan zittend op mijn DS-stoel, laat staan de passagiersplekken. En mijn bank thuis ziet er nog prima uit Wordt die speciale stof niet pas/vooral een argument als je, noem eens wat, minstens 15 jaar met dezelfde stof wilt kunnen doen? Of zit het hem vooral in de impact van zon/UV die meubelstof niet geschikt zouden maken als autobekleding?
[Break 20 Familiale ‘71]

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
ik denk dat je zelf al de juiste antwoorden geeft.
askii schreef:J.Werges schreef:Zelfs een grote stoffenzaak raadde mij af om “gewone” meubelstof te nemen voor autobekleding.
Noem het een domme vraag, maar waarom eigenlijk precies? Slijtage? Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik veel meer uren op mijn bank thuis doorbreng dan zittend op mijn DS-stoel, laat staan de passagiersplekken. En mijn bank thuis ziet er nog prima uit
Wordt die speciale stof niet pas/vooral een argument als je, noem eens wat, minstens 15 jaar met dezelfde stof wilt kunnen doen? Of zit het hem vooral in de impact van zon/UV die meubelstof niet geschikt zouden maken als autobekleding?
Zo dacht ik er eigenlijk ook over. En invloed van zon lijkt me wel mee te vallen. Dat ding van mij staat bijna altijd in de garage te niksen.
Mag of moet er wat stretch in het stof zitten of juist niet?
Groetjes, Frank

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Stof op autostoelen wordt ook veel ‘draaiend’ belast, de vorm moet dan wel behouden blijven. Ook de rugleuning heeft veel te lijden van het instappen (schuiven).
De stof moet wel enigszins rekbaar zijn, mijn reproductie Helanca is minder rekbaar dan het origineel waardoor je veel sneller “plooien” krijgt.
Ik heb voor mijn Berline 6.5 meter stof nodig gehad excl. armsteun!
Hoi,
Ik heb al eentje(berline) gedaan met stof die wel rek had, daar is het prima gelukt enkel is de kwaliteit net dat ietsje minder dan de stof die ik onlangs gebruikt heb. De stof met rek had aan de ondekant een heel dun laagje mousse zitten.
De laatste (break) had wel degelijk veel minder rek en maak het dus ook moeilijker om alle plooien glad te krijgen. Maar daar zijn truukjes voor
Kies lekker de stof die jij mooi vind, of dat nu voor een bank of voor een auto’s is. Je zal er ongetwijfeld heel wat jaren plezier aan hebben.
succes!
Vik.
@ sup alexander: dat plooitje in de Helanca is er uit te krijgen !!
Bedankt voor jullie reacties! Vanmorgen op de stoffenmarkt geweest, maar nog geen geschikt stof gevonden. Deze vond ik nog niet intens blauw genoeg:
Op de markt werd mij verteld dat meubelstof wel vaak op een rol te krijgen is van 1.40 meter.
super.alexander schreef:Ik heb voor mijn Berline 6.5 meter stof nodig gehad excl. armsteun!
Twee meter breed?
Overigens wel mooi dat blauwe Helanca.
vikingo schreef:@ sup alexander: dat plooitje in de Helanca is er uit te krijgen !!
Vertel!
Groetjes, Frank
@ Frank, 1.50 breed
@Vic, Ik ben ook wel benieuwd naar je tips
Gr Alex

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Maanden aan het zoeken naar geschikte stof, blijkt er een leverancier in het dorp te zitten!
Heb een staaltje aangevraagd om te kijken of het wat is. Misschien, bij geschiktheid, een mogelijkheid om voor meerdere personen in te kopen? Trouwens heb ik de prijs nog niet, maar dat zal ik spoedig weten.
Jeroen