Remmen blijven remmen
Bram Klemann
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14

Gepost: 08 april 2009 11:06 PM

Hallo,

Ik ben de trotse eigenaar van een 1600 TGI BX break uit 1992. Nu is het zo dat mijn auto sinds een paar dagen, links achter, wat kraakt tijdens het (weg)rijden. Om die reden heb ik mijn achterwiel er maar eens af gehaald; ik kwam er -achter dat mijn rem constant licht remt.

Waarschijnlijk is dit dus het geraak wat ik hoor, ik rij de hele tijd met een licht remmend achterwiel.

Ik ben op zoek naar wat troubleshooting, iemand die weet hoe ik dit kan verhelpen?

vriendelijk bedankt!

Bram

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11867

- Xantia TD SX
Gepost: 08 april 2009 11:15 PM
  [ # 1 ]

Hallo Bram,

als je een remmetje hebt dat lichtjes blijft aanstaan uit zich dat meestal in een ‘slepend’ geluid. Ook zou het bewuste wiel na een ritje warmer kunnen zijn dan de andere, afhankelijk van hoe vast een blokje blijft zitten. De speling tussen blokjes & schijven is sowieso trouwens erg klein; met het wiel van de grond of eraf hoor je een rem altijd wel een beetje slepen. Ik vraag me daarom af of het niet een ADAL is die kraakt bij het in/uitveren…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 09 april 2009 12:45 AM
  [ # 2 ]

Ik verdenk bij kraken ook eerder de ADALs, en mocht je net als ik toen ik de term voor het eerst las niet weten wat dat dan wel niet moet zijn:

Achter Draag Arm Lager

Je kunt ze makkelijk controleren door achter de auto te gaan staan en te kijken of de wielen er mooi recht onder staan, dus |  |  en niet /  \  of / | of | \  dan weet je meteen genoeg Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201

Gepost: 09 april 2009 03:05 PM
  [ # 3 ]

ja, kraken en remmen kan ik ook niet combineren.
Toen de adal’s van mijn bx versleten waren kraakte dat machtig hard.

bij schijfremmen gaan de blokjes wel eens wat vast in de houders zitten. Dan komen ze na het remmen niet lekker terug en blijven een beetje tegen de schijf schuren. Het helpt al als je ze er even uit haalt, schoonmaakt rondom, roest er wat af schuurt en een beetje kopervet aan de zijkanten (dus niet op het remvlak) smeert.

Een schijfrem werkt doordat oliedruk een zuigertje uit een cylindertje drukt, tegen het remblok. Als de zuigertjes verroest zijn dan komen ze ook niet lekker terug. Volgens mij zit er bij een bx een rubberen manchet om het zuigertje, die voorkomt dat de boel gaat roesten. Als die manchetten stuk zijn dan kan daar het probleem zitten.
Bij bv een oude mini zitten die manchetten er niet. Als je dan een keer de remblokken vervangt kunnen de verroeste zuigers niet terug en kan kan je die gelijk vervangen.

Groeten, Rob

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 09 april 2009 05:21 PM
  [ # 4 ]

Schijfremmen horen lichtelijk aan te lopen omdat je anders te ver moet trappen voordat je eindelijk remt… Krik maar eens een auto op met schijfremmen voor een trommel achter. Als het goed is loopt de trommel gewoon vrij en loopt de schijfrem lichtelijk aan…

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 11 april 2009 12:14 AM
  [ # 5 ]

Mee eens. Een aanlopende rem kraakt niet, maar reken maar dat je het op een gegeven moment zal ruiken. Het is me een keer overkomen (met een Ford overigens), de boel was toen bloedheet geworden en stonk als de hel.  Mad

Profiel  

Bram Klemann
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 april 2009 01:04 AM
  [ # 6 ]

Ik heb de cilinders losgehaald, maar er is heen enkel spoor van roest of vuil te zien. Misschien dat het iets met lucht in de klauw te maken heeft, dat de druk niet goed kan worden over gegeven.

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia TD SX
Gepost: 11 april 2009 02:16 AM
  [ # 7 ]

Dan hadden je remmen gewoon minder goed gewerkt (scheef remmen, bijvoorbeeld), of zelfs geweigerd. En (people, correct me if I’m wrong,) maar dat had je dan ook in de vering moeten/kunnen merken omdat de druk van achtervering en -remmen uit één circuit komt. Het eerste wat je merkt met drukverlies of lucht in de remmen is een soppig rempedaal.

Noem me eigenwijs Wink, maar ik denk nog steeds dat je achterste draagarmlagers eens gecheckt moeten worden… Kijk eens naar de achterwielen op de door Mechuccio beschreven manier, of plaats daarvan een fotootje (dan zien we meteen meer van je BX Cool)!

Derk

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Bram Klemann
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 april 2009 10:40 PM
  [ # 8 ]

Wat je daar zegt zou best wel eens het geval kunnen zijn. Als ik mijn rem diep intrap klinkt het ook een beetje soppig en over het remvermogen was ik uberaupt al niet heel erg te spreken. Ik dacht dat het door het gewicht van de auto kwam, maar nu ik dit zo hoor zou het goed kunnen dat de remmen een ontluchting nodig hebben.

(offtopic kan iemand mij in het kort uitleggen hoe ik een foto in een bericht plaats, of moet dit middels een link naar elders op het wereld wijde web?)

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 12 april 2009 12:27 AM
  [ # 9 ]

Ik moet mezelf een klein beetje terugfluiten, ik heb weer aan een Fordje geknutseld Mad dus ik vertoon wat afwijking. Qua remreacties - lees dit draadje even:   Klik! 

En plaats voor de poelegrap & de aardigheid nog even een fotootje van de wielstand achter van je BX. Dat moet alles bij elkaar wel helderheid scheppen…

Derk

Profiel  

dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 651

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 12 april 2009 02:16 AM
  [ # 10 ]

corrosie

waarschijnlijk zit de remklauw scheef op de draagarm.
de oorzaak van dit probleem is corrosie tussen de klauw en de arm.
daardoor wordt de klauw scheef gedrukt, en kan dit probleem ontstaan.
(ook bij xantia en c5)
oplossing : haal de klauw los verwijder de corrosie en monteer het geheel weer met vet.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook