Stuurbekrachtiging
bx fan luc
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 13 april 2009 03:59 AM

Beste forum gebruikers,

Ik wilde graag even weten waaraan ik kan zien of ik in mijn bx stuurbekrachtiging heb te ja of te nee…..
laat even weten of er onderdelen zijn waaraan je dit snel en makkelijk kunt zien zonder alles te moeten uitbouwen….

Bij voorbaat dank,

Luc

Creative technology

Profiel  

Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9071

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 13 april 2009 04:01 AM
  [ # 1 ]

Na de discussie op MSN ben ik zeer benieuwd! Ik blijf erbij dat het niet op een 1.6 TGi Progress is geleverd, maar de kans bestaat natuurlijk dat het er later ingezet is..?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 13 april 2009 11:16 AM
  [ # 2 ]

Oh das heel makkelijk, dat kun je zien aan meerdere dingen.

Het aantal omwentelingen van het stuur tussen midden en uiterst links/rechts. Stuurbekrachtiging heeft volgens mij iets van 1,5 slag nodig, non-SB als ik het me goed herinner aan m’n eigen Progress, 2 slagen of meer.

Makkelijkste: met motorkap open sta je voor de linker koplamp en kijk je langs de accu en de verdelerkap naar beneden. Zie je de stuurstang met de flexibele schijf zitten. Daaronder het grote verschil: bij stuurbekrachtiging zit er een bult boven het stuurhuis en lopen er 2 bochtige dikke leidingen tussen het die bult en een dikke cilinder die langs het stuurhuis loopt (waar een hitteplaat overheen zit).

Ook een manier: Zet de auto in de hoogste stand en draai het stuur uiterst naar links. Kijk langs het rechter voorwiel langs de binnenste stuurkogel. Nu zou bij SB versies de RVS kop van een bout zichtbaar moeten zijn aan de achterkant van het stuurhuis, met daar een cilinder aan vast.

Ook een manier: Zet de motorkap open en kijk tussen de voorzijde motor en radiateur. Zie je de voorraadbol. Die zit vast aan de HD regelaar. Bij SB versies zit er direkt naast die HD regelaar nog een apparaat met leidingen vast, groen of zwart gekleurd. Nog een manier: aan de onderzijde bij die apparaten: loopt er 1 gekrulde leiding naar het subframe: geen SB. Bij 2 wel.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 13 april 2009 11:17 AM
  [ # 3 ]

Lijkt me ten eerste dat je dat kunt voelen….

Motor uit even stuur ronddraaien > gaat zwaar.

Motor laten draaien en dan stuur ronddraaien, gaat het zwaar > geen stuurbekrachtiging. Gaat het lichter > wel stuurbekrachtiging Wink

Je kunt het ook zien op het stuurhuis. In het topic van McDean over zijn BX 14 ombouw naar Sport staan 2 foto’s van een stuurhuis met en zonder bekrachtiging en daarbij de verschillen Wink

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 april 2009 12:02 PM
  [ # 4 ]

dan gooien we die foto`s toch even hier?

bovenste met, onderste zonder

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

bx fan luc
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 april 2009 03:56 PM
  [ # 5 ]

Motor uit even stuur ronddraaien > gaat zwaar.

Motor laten draaien en dan stuur ronddraaien, gaat het zwaar > geen stuurbekrachtiging. Gaat het lichter > wel stuurbekrachtiging

Dit is in ieder geval al zo dus misschien al een punt….

Makkelijkste: met motorkap open sta je voor de linker koplamp en kijk je langs de accu en de verdelerkap naar beneden. Zie je de stuurstang met de flexibele schijf zitten. Daaronder het grote verschil: bij stuurbekrachtiging zit er een bult boven het stuurhuis en lopen er 2 bochtige dikke leidingen tussen het die bult en een dikke cilinder die langs het stuurhuis loopt (waar een hitteplaat overheen zit).

Ook een manier: Zet de auto in de hoogste stand en draai het stuur uiterst naar links. Kijk langs het rechter voorwiel langs de binnenste stuurkogel. Nu zou bij SB versies de RVS kop van een bout zichtbaar moeten zijn aan de achterkant van het stuurhuis, met daar een cilinder aan vast.

Ook een manier: Zet de motorkap open en kijk tussen de voorzijde motor en radiateur. Zie je de voorraadbol. Die zit vast aan de HD regelaar. Bij SB versies zit er direkt naast die HD regelaar nog een apparaat met leidingen vast, groen of zwart gekleurd. Nog een manier: aan de onderzijde bij die apparaten: loopt er 1 gekrulde leiding naar het subframe: geen SB. Bij 2 wel.

ik maak wel eens wat foto’s kunnen we eens kijken (misschien zie jullie het in 1 oogopslag waarbij ik moet gaan zoeken als een dolle hond haha)

thnx alvast voor de reacties!

[edit] Het is geen progress het is een 1.6 tgi uit 92 met progress velgen!

Creative technology

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 13 april 2009 03:59 PM
  [ # 6 ]

Sorry voor het Off Topic maar is dat een zwarte BX of gewoon een donkere?

Profiel  

bx fan luc
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 april 2009 04:05 PM
  [ # 7 ]

BunnY   Geplaatst: 1   Onderwerp: 

————————————————————————————————————————

Helaas gewoon een groene bunny was het maar een zwarte dat vind ik zo mooi!!!!

Creative technology

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 13 april 2009 04:07 PM
  [ # 8 ]
bx fan luc schreef:

BunnY   Geplaatst: 1   Onderwerp: 

————————————————————————————————————————

Helaas gewoon een groene bunny was het maar een zwarte dat vind ik zo mooi!!!!

Dankje voor het compliment (het er nog even in wrijven jep Twisted Evil ). Maar ben nog steeds op zoek naar een kleurgenoot…

Meer foto’s van je BX zijn trouwens welkom, of staan ze in een ander topic?

Profiel  

bx fan luc
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 april 2009 04:10 PM
  [ # 9 ]

BunnY Dankje voor het compliment (het er nog even in wrijven jep ). Maar ben nog steeds op zoek naar een kleurgenoot…

Meer foto’s van je BX zijn trouwens welkom, of staan ze in een ander topic?

Ik heb er niet zo veel maar zal eens kijken als ik de foto’s maak voor diegene die me kunnen helpen over het sb verhaal maak ik er nog wel een paar zo zet ik ze er wel even bij!

Creative technology

Profiel  

bx fan luc
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 april 2009 05:46 PM
  [ # 10 ]

Hij stuurt inderdaad zwaar zonder draaiende motor en ligt met draaiende motor

dit is misschien wel de meest overtuigende de stuurstang flex schijf en dan die dikke bult met daarop 2 hd leidingen…

Zoals jullie zien is ze nogal smerig en vettig vanonder (daar word aan gewerkt dit heeft te maken met een lek in de hd die inmiddels gemaakt is) ze krijgt binnenkort een motor reiniging…
hopende op reactie die mijn verhaal over het wel hebben van stuurbekracthiging bevestigen groet ik,

Luc

Creative technology

Profiel  

Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746

Gepost: 13 april 2009 07:01 PM
  [ # 11 ]

Absoluut sb. Laatste foto’s zie je het commandohuis van de sb in je stuurhuis zitten met de leidingen eraan…

edit: voorlaatste foto.

Profiel  

Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3865

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 13 april 2009 07:04 PM
  [ # 12 ]

Je kunt het toch ook horen aan het sissen resp. tikken van de voorraadbol? Volgens mij was het zo dat deze met SB sist en zonder SB tikt.

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 13 april 2009 07:39 PM
  [ # 13 ]
Timo1990 schreef:

Na de discussie op MSN ben ik zeer benieuwd! Ik blijf erbij dat het niet op een 1.6 TGi Progress is geleverd, maar de kans bestaat natuurlijk dat het er later ingezet is..?

Stuurbekrachtiging is nooit geleverd op een Progress af fabriek: die optie was niet mogelijk bij die uitrusting. De auto op de foto is ook geen Progress, maar een gewone 16 TGi. Stuurbekrachtiging was wel leverbaar op de normale 16 TGi en 16 TZi. Op de laatste was het vanaf ‘92 standaard i.c.m. automatische bak.

Profiel  

Dinges
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182

Gepost: 13 april 2009 08:54 PM
  [ # 14 ]
bx fan luc schreef:

Ehm, ben ik dan de enige die nu denkt “Waarom vraag je het eigenlijk nog?”
Lijkt me dus duidelijk genoeg, zelfs voor een totale autoleek.

Sorry Luc, niet bedoeld om je af te zeiken of zo, maar dat is dus precies wat een stuurbekrachtiging doet. Als je wilt weten hoe het zonder voelt, motor uit zetten en nog eens draaien aan het stuur, je geeft zelf het antwoord al.

Groet van Dennis

Mooie wagen buurman….

Profiel  

bx fan luc
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 april 2009 09:19 PM
  [ # 15 ]
Dinges schreef:
bx fan luc schreef:

Ehm, ben ik dan de enige die nu denkt “Waarom vraag je het eigenlijk nog?”
Lijkt me dus duidelijk genoeg, zelfs voor een totale autoleek.

Sorry Luc, niet bedoeld om je af te zeiken of zo, maar dat is dus precies wat een stuurbekrachtiging doet. Als je wilt weten hoe het zonder voelt, motor uit zetten en nog eens draaien aan het stuur, je geeft zelf het antwoord al.

Groet van Dennis

Beste Dennis,

ik zie het niet als afzeiken hoor je hebt gelijk en ik wist et ook 99.99% zeker dat ik het heb maar timo twijfelde eraan vandaar de foto’s (en de 0,01% twijfel) zodat ik alles heb uitgesloten en dus een definitieve bevestiging heb snap je…. toch bedankt voor je reactie….

Luc

ps. ik wist hoe het zonder voelde vanuit mijn cannes dus daarom wist ik ook heel zeker dat ik nu wel sb heb Laughing

Creative technology

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook