1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
knutselen eigen draadboom.
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 15 april 2009 03:22 AM

mijn 67 ds heeft zoals het hoort een karige draadboom. nu kon ik het volgende nog niet echt ergens vinden dus zo, de vraag:

Ik ben lekker op gang met de restauratie en loop tegen de draadboom aan,

is het uitelkaar vallen alleen in het motor compartiment of is die draadboom ook achter de dash gaar?

ik denk erover zelf iets te fabriceren, wie heedt ervaring, weet een overzicht met lengtes, of is kopen handigerder.

groet!

.komma

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 15 april 2009 06:13 AM
  [ # 1 ]

Re: knutselen eigen draadboom.

Dirkman schreef:

is het uitelkaar vallen alleen in het motor compartiment of is die draadboom ook achter de dash gaar?

ik denk erover zelf iets te fabriceren, wie heedt ervaring, weet een overzicht met lengtes, of is kopen handigerder.
groet!

Het probleem speelt vooal onder de motorkap. Veel van die draden, m.n. bouwjaren rond ‘68,  zijn van binnen groen geoxideerd, en de isolatie breekt er af zodra je er naar kijkt. Achter het dashboard is het in het algemeen in acceptable staat. Ikzelf hebdaar dus de splices opengemaakt en nieuwe stukken (lees: goede gebruikte) weer aangezet. Stukje bij beetje,  takje voor takje, was het met een middagje of twee gefixt. Nieuw is een dure optie, maar als je niet zo handig bent met draadjes misschien wel een verstandige.
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 15 april 2009 11:47 AM
  [ # 2 ]

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan; bouwjaar 1970 is ook van de groene en de afbrekerige, zeg maar.

Welke draaddoorsnede hebben we in mm2?
Hoe maak je een goede verbinding? Is dat door elkaar heenverweven en solderen met krimpkousje eromheen of ?
Wat is de beste methode om nieuwe draden aan een oude vast te zetten?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 april 2009 01:28 PM
  [ # 3 ]

Je haalt je draadboom uit de auto. legt hem op een grote plank op zolder en haalt de isolatie eraf. Hoed de draden die bij elkaar zaten wel bij elkaar. span nu de draadboom op met spijkers en vervang ALLES.

Stekkertjes kan je nieuw kopen. Draad bij de betere elektrozaak.

Ik zou alles solderen.

Nieuw kopen kan altijd nog..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 april 2009 01:39 PM
  [ # 4 ]

Voor 400 euro koop je een nieuwe, met garantie. Ga je toch niet voor lopen beunen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 april 2009 03:02 PM
  [ # 5 ]
waterman771 schreef:

Voor 400 euro koop je een nieuwe, met garantie. Ga je toch niet voor lopen beunen…

Jij niet.

Anderen vinden dat beunen juist leuk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 15 april 2009 04:09 PM
  [ # 6 ]

Er zijn dagen, dat ik die 400 euro niet apart kan leggen, Waterman….. Crying or Very sad

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 april 2009 04:12 PM
  [ # 7 ]

Bij mij zijn dat maanden Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 15 april 2009 05:27 PM
  [ # 8 ]

lastige keuze: nieuwe dradboom, banden, banden draadboom…


helemaal eruit is een optie. hoeveel werk (uren) is verwijderen en terughangen?
Hoe werkt het met het deel naar de achterverlichting/ remmen? is dat los te koppelen of een integraal deel Sad:)

een warme groet!

.komma

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 april 2009 06:04 PM
  [ # 9 ]

eruit is dash verwijderen. 1 uur werk.

erin ietsje langer.

draad naar achteren heeft een stekker achter je klokken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 15 april 2009 08:07 PM
  [ # 10 ]

Toevallig ben ik ook bezig de draadboom te vervangen. Eerste type ID dash is wel simpel dus verwijderen dash in minder dan een uur Laughing

Bij mij hebben de stekkers naar de achterkant (verlichting enz) wel vaak een andere kleur dan het origineel. Dat maakt het aansluiten wel iets lastiger.

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 16 april 2009 01:19 AM
  [ # 11 ]

Ha leuk, een draadje met een onderwerp waar ik wel verstand van heb.  Razz
Verreweg de meeste draden in onze kabelbomen zijn 1,5 mm kwadraat. Zelf gebruik ik stekkertjes van Klemko, van die ronde die lijken op de originele. Die verkopen we op mijn werk in doosjes van 100 stuks, dus makkelijk aan te komen voor mij. Kleurcodes doe ik vervolgens met krimpkous in kleur, ook al via werk. Zo lijkt het behoorlijk op originele stekkertjes, i.i.g. the next best thing.
Draad is op mijn werk gewoon per meter te koop in legio kleuren, dus zoals Bogaard al zei: de betere elektrozaak opzoeken.

Qua verbinding kies ik ook altijd voor solderen + krimpkous. Splices maken: stukje isolatie verwijderen van de doorgaande draad, deze vertinnen, om het vertinde stukje draai je de draad die de aftakking vormt, dan de verbinding solderen. Krimpkousje erover, laten krimpen en je hebt een prachtige splice gemaakt.

Als je al je stekkertjes zelf aan de draad gaat zetten, kan ik je sterk aanraden om te investeren in een goede krimptang hiervoor. Anders wordt het één grote ergernis.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 16 april 2009 10:55 AM
  [ # 12 ]

Dat ziet er zeer professioneel uit SuperAlexander. Zo wil ik het ook!
Alles mooi vers en overzichtelijk en uiteraard het brandgevaar ernstig geminimaliseerd!

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 april 2009 12:43 PM
  [ # 13 ]

Die stekkertjes zijn ook the koop bij PDO Piece d’origine.. ff googlen.
Die ook de complete draadbomen verkoopt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 16 april 2009 01:18 PM
  [ # 14 ]

PDO is http://www.citroworld.com

Niet helemaal origineel (en niet 0,90 euro per steker zoals bij Citroworld)
vind je stekers hier:
 
Rick Donkers Auto Electrics
(1,20 euro per 10 stuks)

Rubber isolatie busjes kan je uit ruitensproeierslang knippen, hoewel het setje bij Citroworld:   er goed uit ziet met ook de originele kleur tulen. 17,50 per set van 100 (10 van elke kleur? wordt 1,75 per tule, plus de steker nog)

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 16 april 2009 02:03 PM
  [ # 15 ]

wat is een tule? 

(begin helemaal zin te krijgen in de draadjes…)

idd, die brandveiligheid EN die betrouwbaarheid.

.komma

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook