mijn 67 ds heeft zoals het hoort een karige draadboom. nu kon ik het volgende nog niet echt ergens vinden dus zo, de vraag:
Ik ben lekker op gang met de restauratie en loop tegen de draadboom aan,
is het uitelkaar vallen alleen in het motor compartiment of is die draadboom ook achter de dash gaar?
ik denk erover zelf iets te fabriceren, wie heedt ervaring, weet een overzicht met lengtes, of is kopen handigerder.
groet!
.komma








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Re: knutselen eigen draadboom.
Dirkman schreef:
is het uitelkaar vallen alleen in het motor compartiment of is die draadboom ook achter de dash gaar?
ik denk erover zelf iets te fabriceren, wie heedt ervaring, weet een overzicht met lengtes, of is kopen handigerder.
groet!
Het probleem speelt vooal onder de motorkap. Veel van die draden, m.n. bouwjaren rond ‘68, zijn van binnen groen geoxideerd, en de isolatie breekt er af zodra je er naar kijkt. Achter het dashboard is het in het algemeen in acceptable staat. Ikzelf hebdaar dus de splices opengemaakt en nieuwe stukken (lees: goede gebruikte) weer aangezet. Stukje bij beetje, takje voor takje, was het met een middagje of twee gefixt. Nieuw is een dure optie, maar als je niet zo handig bent met draadjes misschien wel een verstandige.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan; bouwjaar 1970 is ook van de groene en de afbrekerige, zeg maar.
Welke draaddoorsnede hebben we in mm2?
Hoe maak je een goede verbinding? Is dat door elkaar heenverweven en solderen met krimpkousje eromheen of ?
Wat is de beste methode om nieuwe draden aan een oude vast te zetten?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je haalt je draadboom uit de auto. legt hem op een grote plank op zolder en haalt de isolatie eraf. Hoed de draden die bij elkaar zaten wel bij elkaar. span nu de draadboom op met spijkers en vervang ALLES.
Stekkertjes kan je nieuw kopen. Draad bij de betere elektrozaak.
Ik zou alles solderen.
Nieuw kopen kan altijd nog..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor 400 euro koop je een nieuwe, met garantie. Ga je toch niet voor lopen beunen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:Voor 400 euro koop je een nieuwe, met garantie. Ga je toch niet voor lopen beunen…
Jij niet.
Anderen vinden dat beunen juist leuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Er zijn dagen, dat ik die 400 euro niet apart kan leggen, Waterman…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij mij zijn dat maanden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
lastige keuze: nieuwe dradboom, banden, banden draadboom…
helemaal eruit is een optie. hoeveel werk (uren) is verwijderen en terughangen?
Hoe werkt het met het deel naar de achterverlichting/ remmen? is dat los te koppelen of een integraal deel :)
een warme groet!
.komma












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
eruit is dash verwijderen. 1 uur werk.
erin ietsje langer.
draad naar achteren heeft een stekker achter je klokken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Toevallig ben ik ook bezig de draadboom te vervangen. Eerste type ID dash is wel simpel dus verwijderen dash in minder dan een uur
Bij mij hebben de stekkers naar de achterkant (verlichting enz) wel vaak een andere kleur dan het origineel. Dat maakt het aansluiten wel iets lastiger.





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ha leuk, een draadje met een onderwerp waar ik wel verstand van heb.
Verreweg de meeste draden in onze kabelbomen zijn 1,5 mm kwadraat. Zelf gebruik ik stekkertjes van Klemko, van die ronde die lijken op de originele. Die verkopen we op mijn werk in doosjes van 100 stuks, dus makkelijk aan te komen voor mij. Kleurcodes doe ik vervolgens met krimpkous in kleur, ook al via werk. Zo lijkt het behoorlijk op originele stekkertjes, i.i.g. the next best thing.
Draad is op mijn werk gewoon per meter te koop in legio kleuren, dus zoals Bogaard al zei: de betere elektrozaak opzoeken.
Qua verbinding kies ik ook altijd voor solderen + krimpkous. Splices maken: stukje isolatie verwijderen van de doorgaande draad, deze vertinnen, om het vertinde stukje draai je de draad die de aftakking vormt, dan de verbinding solderen. Krimpkousje erover, laten krimpen en je hebt een prachtige splice gemaakt.
Als je al je stekkertjes zelf aan de draad gaat zetten, kan ik je sterk aanraden om te investeren in een goede krimptang hiervoor. Anders wordt het één grote ergernis.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dat ziet er zeer professioneel uit SuperAlexander. Zo wil ik het ook!
Alles mooi vers en overzichtelijk en uiteraard het brandgevaar ernstig geminimaliseerd!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die stekkertjes zijn ook the koop bij PDO Piece d’origine.. ff googlen.
Die ook de complete draadbomen verkoopt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
PDO is http://www.citroworld.com
Niet helemaal origineel (en niet 0,90 euro per steker zoals bij Citroworld)
vind je stekers hier:
Rick Donkers Auto Electrics
(1,20 euro per 10 stuks)
Rubber isolatie busjes kan je uit ruitensproeierslang knippen, hoewel het setje bij Citroworld: er goed uit ziet met ook de originele kleur tulen. 17,50 per set van 100 (10 van elke kleur? wordt 1,75 per tule, plus de steker nog)
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
wat is een tule?
(begin helemaal zin te krijgen in de draadjes…)
idd, die brandveiligheid EN die betrouwbaarheid.
.komma