











































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de schoenen vet zijn geworden moet je ze vervangen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:Als de schoenen vet zijn geworden moet je ze vervangen..
Ontvetten met remmenreiniger voldoet niet?
Volg je hart, gebruik je hoofd.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, want het remvoeringsmateriaal raakt verzadigd met olie. Dat krijg je nooit meer vetvrij. Vervangen is noodzakelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
waterman771 schreef:Nee, want het remvoeringsmateriaal raakt verzadigd met olie. Dat krijg je nooit meer vetvrij. Vervangen is noodzakelijk.
OK
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:Nee, want het remvoeringsmateriaal raakt verzadigd met olie. Dat krijg je nooit meer vetvrij. Vervangen is noodzakelijk.
En daarom kan je ook niet experimenteren of je eigen revisie niet straks weer gaat lekken. Want ALS die gaat lekken zit je weer aan een set schoenen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:waterman771 schreef:Nee, want het remvoeringsmateriaal raakt verzadigd met olie. Dat krijg je nooit meer vetvrij. Vervangen is noodzakelijk.
En daarom kan je ook niet experimenteren of je eigen revisie niet straks weer gaat lekken. Want ALS die gaat lekken zit je weer aan een set schoenen…
Ik kan toch wel even, zeg een week, rijden met de oude schoenen om te kijken of de cilinder lekvrij is? Daarna pas de nieuwe schoenen er op.
Als na een half jaar de boel weer gaat lekken, heb ik idd wel pech ja.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan houd je een week dat gekke remgedrag. Zet er nou nieuwe schoenen op!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
remmen
Ik zal natuurlijk niemand adviseren om met vette remmen te gaan rijden, veiligheid boven alles.
Toch zijn er wel mogelijkheden voor hergebruik van je remvoeringen, je moet alleen echt zeker weten dat ze geheel vetvrij zijn, en voldoende voering hebben.
Als je begint om ze goed te reinigen mbv remreiniger, staalborstel en een paar mooie katoenen doeken, tot ze weer goed droog zijn. Als dat niet zo is (als het vet nog zichtbaar is), vervangen, als ze wel droog zijn, opnieuw royaal inspuiten met remreiniger, even een paar minuten (2 a 3) laten liggen en dan bekijken of er zich belletjes vormen op de ingespoten, nog natte, voering. Komen er geen belletjes, dan is de voering voor hergebruik, komen er wel belletjes, dan is de voering te verzadigd en is het verstandig om hem te vervangen.
Ook zou ik de binnenkant van de trommel, het ‘raakvlak’, goed reinigen mbv remreiniger, staalborstel en schone katoenen doeken…






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:Dan houd je een week dat gekke remgedrag. Zet er nou nieuwe schoenen op!
Die zijn al onderweg, maar het lijkt me zo lullig dat na 5 minuten rijden blijkt dat een cilinder niet goed gereviseerd is en ik weer een set remschoenen kan weggooien.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het is wel asbest geloof ik, dus of die staalborstel nou zo’n goed idee is…




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
fluidphreak schreef:Het is wel asbest geloof ik, dus of die staalborstel nou zo’n goed idee is…
al jaaaren niet meer….
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
Ik ben voor het testrijden, een goed plan. Eenmal redelijk vetvrij kun je er toch veilig mee toeren.
natuurlijk uiteindelijk even goed fixxen.
Mooi dat het lek boven is. Dat wel.
.komma






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
pvanessen schreef:fluidphreak schreef:Het is wel asbest geloof ik, dus of die staalborstel nou zo’n goed idee is…
al jaaaren niet meer….
Maar ik weet niet hoeveel jaaaaren die schoenen bij mij er al op zitten.
Het leek trouwens niet echt op asbest. Waar worden ze tegenwoordig van gemaakt?
Volg je hart, gebruik je hoofd.




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Brian schreef:pvanessen schreef:fluidphreak schreef:Het is wel asbest geloof ik, dus of die staalborstel nou zo’n goed idee is…
al jaaaren niet meer….
Maar ik weet niet hoeveel jaaaaren die schoenen bij mij er al op zitten.
Het leek trouwens niet echt op asbest. Waar worden ze tegenwoordig van gemaakt?
Ik dacht dat asbest sinds ergens begin jaren ‘80 niet meer verwerkt mag worden, maar zeker weet ik dat niet….
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
pvanessen schreef:Brian schreef:pvanessen schreef:fluidphreak schreef:Het is wel asbest geloof ik, dus of die staalborstel nou zo’n goed idee is…
al jaaaren niet meer….
Maar ik weet niet hoeveel jaaaaren die schoenen bij mij er al op zitten.
Het leek trouwens niet echt op asbest. Waar worden ze tegenwoordig van gemaakt?Ik dacht dat asbest sinds ergens begin jaren ‘80 niet meer verwerkt mag worden, maar zeker weet ik dat niet….
In Nederland sinds 1993 verboden, maar op hele oude remschoenen kún je het dus nog tegenkomen…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé