Ik wil de lampjes van mijn dashboardverlichting vervangen door LED’s, model T10. Soms wordt er op fora over de polariteit gesproken. Moet ik daar op letten en hoe zie ik verschil in polariteit?
Zeker op letten, een led is een diode en deze laat slechts in 1 richting de stroom door. Je kunt er even wat stroom op steken, dan zul je wel zien in welke richting de led geleidt
Succes!

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
pieterc schreef:Ik wil de lampjes van mijn dashboardverlichting vervangen door LED’s, model T10. Soms wordt er op fora over de polariteit gesproken. Moet ik daar op letten en hoe zie ik verschil in polariteit?
Normaal is het belangrijk, aangezien de diode-functie ervoor zorgt dat als je het lampje verkeerd aansluit er geen licht zal zijn. Dit is echter niet ernstig, het lampje zal niet stuk gaan (tenzij er teveel stroom op komt).
Lampje 180 graden draaien is voldoende. In het dashboard kun je simpel het houder-dopje 180 graden doordraaien.
Om deze reden is het dus wel belangrijk dat je de werking even test voordat je je dashboard inbouwt. Stel dat je oliedruk wegvalt en je lampje verkeerd is aangesloten, dan ben je de sigaar omdat het lampje uit zal blijven
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.