Totaal aantal Berichten: 3762
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gefeliciteerd met de nieuwe APK!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Heb gisteren even de luchttemperatuursensor eruit gedraaid,
Dat ding was helemaal zwart van buiten en binnen!
Ik het inlaatspuitstuk mag toch eigelijk geen vuil zitten hoe komt het dan hier op.
Verder zijn bij Brezan enz. die sensors niet te krijgen weet iemand er ergens nog een te koop?
Vandaag begon in een keer het acculampje te branden!
Als ik hem op het contact zet brand het lapje niet meer terwijl dat normaal wel was en als ik hem start gaat het lampje branden, als ik meer gas geef gaat die steeds harder branden.
Iemand enig idee wat dit is?
En bij het sturen en van drempels afgaan kraakt het onder bij de pendalen nogal, maar het komt niet van de pedalen zelf. Weet iemand of hier iets te smeren is ofdat er hier iets aan vervanging toe is?
Even een updatje,
Ten eerste zijn de koolborsteljes vevangen en het lampje brandt niet meer.
Verder heeft de bx zich goed gedragen de afgelopen tijd, dus nu is het tijd om een stabilisatorstangetje te gaan vervangen, links deze keer, maar nadat ik vorige keer rechts heb vervangen begint het nu ook daar weer te rammelen! is dit door de kwaliteit van de vervangonderdelen of kan dit ook iets anders zijn?
Verder nog begint hij/zij nu weer een schommelend stationair toerental te krijgen, dit had ik vorig jaar ook al en toen is het een tijdje weg geweest maar nu begint het weer, Het toerental schommelt tussen de 500 en 1500 toeren, Ik heb ergens gelezen dat de stappenmotor hiervoor schoon gemaakt moet worden, maar waar zit de stappenmotor?
Ik heb ook nog even naar de remblokjes achter gekeken die die lijken ook aan vervanging toe, nou heb ik de blokjes voor al eens vervangen maar dat is een heel anders systeem als achter zo te zien, kan iemand misschien vertellen hoe ik ze achter moet vervangen?
En hoe kan ik zien of de schijven nog goed zijn?

Totaal aantal Berichten: 6201
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
robinrossie schreef:Ik heb ook nog even naar de remblokjes achter gekeken die die lijken ook aan vervanging toe, nou heb ik de blokjes voor al eens vervangen maar dat is een heel anders systeem als achter zo te zien, kan iemand misschien vertellen hoe ik ze achter moet vervangen?
En hoe kan ik zien of de schijven nog goed zijn?
Achter is niet zo heel anders als voor hoor.
Als je het voor al eens gedaan hebt is het niet moeilijk. Goed kijken
De stappenmotor: óf je hebt het type met een zwart stukje plastic tegen je monopointhuis, daar valt niet veel aan schoon te maken maar die kun je wel “ompolen”, dwz plus en min omdraaien. Het andere is een zwart kokervormig plastiekje schuin rechts (als je voor de auto staat) boven je monopointhuis. Maar eerst kun je beter even de ECU resetten…
Overigens kan het “pendelen” van het stationair toerental door nog veel meer veroorzaakt worden; bijvoorbeeld valse lucht door, ik noem maar wat, een haarscheurtje in het monopointhuis. Maar goed, begin eens met resetten.
Succes
Ik heb net even gekeken en kon geen kokervormig iets op het monopointhuis vinden,
Dus ik denk dat ik het eerste type heb maar waar zit deze stappenmotor is dat het zwarte ding wat links op het monopointhuis zit?
Het resetten heb ik vorige maand nog gedaan dus ik denk dat het hiermee niet verholpen wordt.

Totaal aantal Berichten: 9071
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Jij hebt inderdaad het eerste geval stappenmotor. Controleer je slangetjes anders even op haarscheurtjes? Wie weet zuigt die valse lucht aan, waardoor het toerental nogal slingerig wordt. Nu moet ik zeggen, dat 500 tot 1500 RPM wel érg slingerend is.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Hij slingert niet in een keer van 500 naar 1500, maar soms gaat die te langzaam lopen en soms te snel.
Welke slangen zou ik dan moeten controleren de benzineslangen? er lopen daar zoveel slangen ik weet niet eens waar ze allemaal voor zijn ops:
Verder heb ik vanmiddag wel even het bovenkapje van het huis af gehad en kwam ik er achter dat die ‘‘pakking’’ niet helemaal lekker afsloot die zat dubbel, kan dit ook een oorzaak zijn geweest?
Luchtslangen en vacuumslangetjes controleren.
Remblokken achter is makkelijk. Als je de zuiger terugdrukt even 1 zuiger tegenhouden en dan terugduwen. Vervang ze om en om. Haal eerste rechts los en dan links bijvoorbeeld.
Schijven mogen uit mijn hoofd 6mm zijn minimale maat gemeten op het dunste stuk van de schijf.
Welke slangen zijn de vacuumslangen?
En wat bedoel je met 1 zuiger tegenhouden en 1 terugduwen, ik doe denk ik een kant tegelijk.
En er zit toch maar 1 zuiger per kant!
En om en om vervangen moet ik dan eerst het linker blokje eruit halen en een nieuwe erin zetten en dan het rechter en dan daar weer een nieuwe inzetten?

Totaal aantal Berichten: 11865
- Xantia TD SX
Volgens mij zitten er achter twee zuigers per klauw.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
blok voor blok vervangen is het beste want als je ze er alletwee tegelijk uithaalt en dan een zuiger terugdrukt heb je kans dat de andere eruit valt, ook geen ramp maar dan moet je de boel weer ontluchten en dat kan tegenvallen als de ontluchtnippels vastgeroest zitten.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Vandaag de stabilisatorstang vast vervangen om het gerammel in het onderstel weg te krijgen.
Maar ik kon maar geen goede manier vinden om hem los te krijgen,
Ik heb het nu zo gedaan,
Ik heb alle 2 de moeren losgemaakt,
Toen heb ik geprobeerd het stangetje eruit te halen maar dit ging niet, onder in de draagarm zat die nogal vast, en boven kon ik hem er niet uitkrijgen,
Toen heb ik het volgende gedaan,
Door de auto steeds verder te laten zakken ( de auto zelf, niet de krik met de hoogteregeling dus ) schuift de bovenste bevestigingsdraad uit het ophangpunt en toen ging het dus automatisch.
Ik hoop dat jullie de omschrijving snappen!
Dit lijkt mij nogal een omslachtige manier, De auto laten zakken terwijl die op een krik staat, ik was bang dat die van de krik af zou schuiven.
Weet iemand de juiste manier om dit te doen, voor als het nog een keer moet?
Verder heb ik kunnen zien dat de retourslangen van de veerpoot nogal uitgedroogd zijn, waardoor moet ik deze vervangen.
Verder is het slangetje van de veiligheidsklep ook uitgedroogd, maar Timo heeft mij al verteld dat dit een slag van 3.2mm moet zijn, zijn die van de veerpootretour hetzelfde?

Totaal aantal Berichten: 9071
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Veerpootretour zijn niet 2 slangetjes, maar een ‘speciaal’ bundeltje. Ik kan zo snel geen foto vinden, maar achter op je veerpoot zit die ook met een speciale klem vast. Ik betaalde destijds 10 euro voor de klem met het ‘bundeltje’ bij Chyparse.
Verder raad ik je aan te sleutelen op bokken, niet op een krik.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”