8 van de 18
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »

JORIS, de break van vlietmansje: einde oefening…
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 486

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 01 mei 2009 12:52 AM
  [ # 106 ]

Je maakt flinke vordering zie ik. Goed bezig! Had je verder nog grote problemen voor de APK? Achterklep en deuren leiden niet tot afkeur. Indien wel, dan heb ik heel veel geluk gehad met mijn bodemloze achterdeuren Smile
En mooie kleur voorspatborden inderdaad. Lijkt op een deur die ik regelmatig in mijn hand heb Cool

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 mei 2009 12:55 AM
  [ # 107 ]
Erict schreef:

.....Kortom de APK lijkt in het zicht te komen.  Wink

Inderdaad, enige puntje van APK-aandacht is nog de nummerplaatverlichting Cool red

Wordt nog wel even uitgesteld, schorsing loopt toch nog door tot oktober Rolling Eyes
De achterklep wordt eerst nog netjes gemaakt! Inmiddels gedemonteerd.

Intussen wél een passend kapje op de achteruitrijlampen gezet en een slotje op het dashbordkastje (nu mét sleutel!).

knuffel

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 mei 2009 02:49 PM
  [ # 108 ]
vlietmansje schreef:

De rijhoogte is toch niet goed, te hoog naar mijn zin…

Vanmorgen motorkap erop en proefritje gemaakt: géén gebonk meer over verkeersdrempels, alleen bijna geen vering. De auto staat écht te hoog.
Gemeten onder de kriksteunen (zou 25 cm moeten zijn) rechts 28 en links 31.5??

Zóveel verschil?

(Het enige wat ik kan bedenken is dat het al dan niet aanwezig zijn van een aanslagrubber me parten heeft gespeeld)

Morgen nameten, verschil is eenvoudig bij te stellen. Snap op dit moment alleen niet hoe dit heeft kunnen gebeuren, de instellingen komen toch niet op tienden millimeters, lijkt me.

Wordt vervolgd, zullen we maar zeggen, de bovenklep gaat woensdag onder het mes (lees: lasapparaat)  Very Happy

knuffel

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 12 mei 2009 04:23 PM
  [ # 109 ]

Het vervolg: de linkermof ongeveer 14mm uitgedraaid, nu staat de auto gemeten tot de onderzijde van de krikpunten op 29.75 cm hoog tov de vloer. Dat was een echt grote correctie op de moffen!

De auto lijkt nu verder wél recht te staan, maar er is een behoorlijke afwijking (links/rechts) in de vrije ruimte tussen de bovenkant van de voorband en de onderkant van het voorspatbord ontstaan… Heb dezelfde banden, op druk, gemonteerd, hoor.
Misschien in het verleden een forse schade gehad en de voorzijde beetje scheef gebleven? Kan een stabilisatorstang zodanig beschadigd raken of verslijten, soms? Wie het weet mag het zeggen Idea

Op het zicht lijkt de auto achter een heel klein beetje scheef, kan ook scheve klep zijn of door het deukje in het dak: voorlopig laat ik het maar zo. Nu eerst de wagenhoogte voorzijde verminderen van 29.75 naar 25 cm, vierkolomsbrug opzoeken dus Rolling Eyes

knuffel

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 13 mei 2009 08:32 PM
  [ # 110 ]
vlietmansje schreef:

Kan een stabilisatorstang zodanig beschadigd raken of verslijten, soms? Wie het weet mag het zeggen Idea

Inmiddels een tip gekregen dat mijn donor-draagarmstel wel eens kromme draagarm zou kunnen hebben Shocked , moet ik even niet aan denken, dus…

Verder heeft de bovenklep een adresje gevonden waar een stuk sloop-euro-blik omgetoverd gaat worden tot reparatie-deel dance ,en dan valt daarna tenminste niet alle roest meer op straat bij het sluiten   Wink.
Bovendien wordt de klep voorzien van twee service-gaten, af te sluiten met de bekende rubber doppen, om toekomstige roestschade te voorkomen door regelmatige behandeling van binnenuit.

Komt toch nog wel wat bij kijken om de boel weer netjes op straat te krijgen…, maar als die klaar is is die práchtig!

Als ‘side-project’ het reservewiel ontdaan van de oude XAS-180-band: er zaten al langsscheuren in het loopvlak…
De binnenband gecontroleerd, die is nog bruikbaar Smile . Uit het winterbandenproject heb ik nog een smalle Firestone achterband zonder velg over, dus die kan er mooi op (na het schilderen van de velg!).
Weer een klein momentje van genoegen… Wink

knuffel

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 20 mei 2009 04:56 PM
  [ # 111 ]

Vanmorgen de auto gestart en nogmaals de hoogte links en rechts onder de kriksteunen gemeten: hé, wéér een verschil??
Weliswaar niet veel, maar evengoed een verschil, dus.

Toch op hoge bokken geplaatst en de wagen een centimeter of 5 laten zakken, gaat heel gemakkelijk: motor blijft draaien, beugeltje beetje lossen en met schroevedraaier met kleine tikkies verstellen. De auto stelt zich netjes opnieuw in.

Tevreden? Niet dus.

De vering slaat aan één kant bijna ‘dood’, bol stuk?

En weer scheef, natuurlijk.

Verder wil de auto ook niet goed met de handhoogtebediening naar de laagste stand…

Pauze genomen en ben inmiddels tot de volgende conclusie gekomen: de lagerkappen van de stabilisatorstang zitten (veel) te vast aangedraaid.
Daarom houd ik steeds verschil tussen links en rechts!

Hoe los ik dit simpel op?

Om de dag verder te vullen nog een redelijke poging gewaagd om een deuk uit het dak te duwen met krik en blokje hout, en beetje kloppen met rubber hamer. Als de APK er op zit ga ik de kitrand eruit peuteren, het dak repareren (zit klein gaatje in de rand bij de achterklep) en dan (zónder imperiaal) rood verven. Dan opnieuw afkitten.

Tot zover, iemand reacties op het vastzetten van de lagerkapjes (WPHB heb ik al…..)?

knuffel

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 21 mei 2009 01:18 AM
  [ # 112 ]

Rob,Ik heb vanmiddag aan de achterklep van de break geklust.
Op de sloop een stukje plaatmateriaal geregeld.

Hieruit heb ik een nieuwe binnenbak voor de onderkant gemaakt.

Ik heb ook nog eens lopen kijken hoe het bij andere breaks zit.
ik kwam deze foto tegen, en hier zitten ook gaten in met rubber doppen.

Zoiets moet het worden, de rest van de klep is eigenlijk slechter dan je in eerste instantie ziet.
Het binnenplaatwerk onderaan is erg slecht en de rubberhouder lijkt aardig maar dit is maar schijn.

Ik probeer hier ook iets voor te verzinnen.huh

groeten Peter.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 21 mei 2009 01:50 AM
  [ # 113 ]

Hoi Peet!

ondanks het mooie weer toch aan de gang met plaatwerk gegaan?
Ik lees op een foto: “We hebben zin in een feestje…”, komt er vast wel van.
Geinig dat ons idee om rubberdoppen te gebruiken al eerder is toegepast.
Uit mijn vorige post begrijp je wel dat het technisch gezien ook niet zo snel gaat, maar je leert van elke actie…  Rolling Eyes

Ben 27 mei en 3 juni in de buurt, stuur je nog pb.

Rob.

knuffel

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 21 mei 2009 11:45 AM
  [ # 114 ]
vlietmansje schreef:

....ben inmiddels tot de volgende conclusie gekomen: de lagerkappen van de stabilisatorstang zitten (veel) te vast aangedraaid…..

Idea

Als dit inderdaad het geval is moet de hoogte links en rechts wijzigen als de auto vanuit laagste stand naar rijstand stijgt ten opzichte van de situatie dat die vanuit de hoogste stand naar rijstand zakt.

Klopt trouwens niet, dan verdraait de stang niet. De auto moet juist scheef staan om de stang te verdraaien, en dat kan ook op twee manieren… Ik ga dus de auto in rijstand om de beurt links en rechts opkrikken en kijken of de hoogte links/rechts wijzigt.

knuffel

Profiel  

repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 428

Gepost: 21 mei 2009 12:23 PM
  [ # 115 ]

joris

Rob,

De lagerkappen van de stabilisatorstang: de klemstroppen vastzetten met 1,2 kg/m (RTFM: DX 433-0, paragraaf 15)

Wij hadden reeds telefonisch contact over je hoogteverschil L/R. Heb je al tijd kunnen vinden om metingen te verrichten aan je voorsnip, probeer eerst een zuiver beeld te hebben van een mogelijke kromheid, ontstaan door een eerdere aanrijding rechtsvoor…

En probeer de rijhoogten eens te meten vanaf de ophangpunten van je voorschermen op je A-stijl…

Succes!

Profiel  

f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376

Gepost: 21 mei 2009 12:24 PM
  [ # 116 ]

Bij mij zitten die vier rubberdoppen er m.i origineel ook in, heb ze er trouwens wel uitgehaald, ventilatie is de beste medicatie.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 21 mei 2009 01:58 PM
  [ # 117 ]
f.rockefeller schreef:

Bij mij zitten die vier rubberdoppen er m.i origineel ook in, heb ze er trouwens wel uitgehaald, ventilatie is de beste medicatie.

Zou zo maar kunnen dat deze klep al eens gerepareerd is, en dat de gaten/doppen toen voor het gemak weggelaten zijn…

knuffel

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 21 mei 2009 02:03 PM
  [ # 118 ]

Re: joris

repelsteeltje schreef:

....De lagerkappen van de stabilisatorstang: de klemstroppen vastzetten met 1,2 kg/m (RTFM: DX 433-0, paragraaf 15)...

Had ik wel gelezen, maar ging er vanuit dat dit wel uit de losse pols zou kunnen wegens de aanwezigheid van de afstandsplaatjes, én het feit dat het een gebruikte set is: niet dus Sad .
De stabilisatorstangen voor berline en break zijn dezelfde (er is maar één type leverbaar). Het bij elkaar houden van afstandsplaatjes en draagarmstellen is dus wél goed…

Misschien moeten de lagerkapjes zich nog beetje zetten Rolling Eyes

knuffel

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 24 mei 2009 12:34 AM
  [ # 119 ]

Heel toevallig via via een donorklep gevonden:

Morgen ophalen, de binnenkant kan wellicht overgezet worden…, de ruitrand is slecht van deze.

knuffel

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 mei 2009 01:03 AM
  [ # 120 ]

Op Marktplaats zag ik al “gereseveerd” staan bij een break-achterklep… Smile

Citroen!

Profiel  

8 van de 18