In het koelsysteem van m’n 2300 zit een goed werkende thermostaat die reeds bij 70 °C open gaat.
Dit merk je goed omdat de temperatuur op m’n temperatuurklokje
( dank u Arno) mooi rond de 70 °C blijft maar ...
Eens de temperatuur echt over de 70 °C gaat (file) dan blijft de temperatuurmeter rond de 90°C hangen en die zakt niet meer, ook niet na lange stukjes tegen 90 km/h.
Moet die temperatuur dan niet terug mooi naar z’n 70 °C gaan ??
Krijgt de radiator dan niet genoeg koeling ?
Enkel bij stilstand en lang wachten zakt het metertje terug onder 70°C

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Bij stilzetten van de auto, zou de temperatuur in principe eerst nog moeten stijgen omdat er dan in het geheel geen geforceerde koeling door waterpomp en ventilator is. Dat zou je eerst eens moeten bekijken. Dat de temp na lang wachten afneemt is normaal. Misschien moet je een extra schakelbare elektrische fan bijplaatsen in de fantunnel tegen de achterzijde van de radiator….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een DS23 heeft standaard een extra electrische fan tussen radiateur en de door de motor aangedreven fan. Deze electrische fan komt vaak heel laat (bij hoge temperatuur) in.
90’C watertemperatuur vind ik niet extreem hoog.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
70 is niet de normale werktemperatuur voor een DS23. De thermostaat moet beginnen te openen bij 83 volgens de revue technique. Zou het kunnen dat de thermostaat een beetje blijft hangen?
De elektrische ventilator komt meestal in bij 92 en gaat weer uit bij 82 (weer volgens de revue technique. Ik zou de thermostaat een testen met een goede thermometer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
nog even wat meer info
de thermostaat heb ik zo gekozen dat deze bij 70 °C opent omdat de motortemperatuur niet té hoog zou oplopen in de zomer. (eigen keuze en dit heeft geholpen op het circuit van Vallelunga in Italië )
de temperatuur stijgt idd na stilleggen van de motor, dit is normaal.
mijn vraag was
de temperatuur zakt niet bij lange stukken 90km/h terug naar de openingswaarde 70 °C van de thermostaat is dit een koelingsprobleem van de 3 rijenradiator ?
de electrische fan werkt automatisch en heb deze ook zo geschakeld dat ik deze manueel kan opzetten ( als ik in putje zomer een file zie naderen gaat deze schakelaar direct aan oops )
Ik zou verwachten dat bij normaal rijgedrag aan 90 km/h de “opgelopen” temperatuur van 90 °C toch terug moet zakken naar 70 °C ??
of denk ik dit verkeerd ?
In onze Xsara zie je na een file (waarbij de temperatuur opgelopen is naar +/- 95 °C ) de temperatuur direct terug dalen naar +/- 85 °C als je dan even 90 km/h rijdt.
ik denk er aan om een betere (recente) electrische fan te plaatsen om dit probleem op te lossen.





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij zie je dit goed, maar ik weet hier zo 123 geen antwoord op!
De temperatuur zou ook zonder elektrische fan weer terug moeten lopen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hallo terrorgiesje.
Ik heb met hetzelfde probleem geworsteld en mijn bevindingen hier opgeschreven.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172025&postdays=0&postorder=asc&highlight=lopezdijkstra&start=0
Ik heb met deze Fan goede ervaringen. http://www.dutchpowertrading.nl/index.php?item=m2&prods=1&mid=43
Je hebt zelfs een trekkende ventilator die er net tussen past.
Overigens heb je ook speciale reinigings middelen om je koelsysteem schoon te maken dikwijls heeft een radiateur door alle aanslag maar een capiciteit over van 70%. Het beste is natuurlijk er een nieuwe in te laten zetten. ik zelf heb rondgebeld naar diverse Radiateur “reparatie” bedrijven. En de bedragen om er een nieuw “koel blok”’ in te lassen zijn een stuk lager dan bijvoorbeeld een nieuwe ds radiator bij een ds onderdelen leverancier. Die feitelijk hetzelfde doet.
Succes er mee!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De temp zal niet terugzakken naar 70 graden. Je bent tenslotte wel aan het rijden en dus houd je de motor op temperatuur.
Wel zou hij ietsje moeten zakken. Bedenk dat je een gietijzeren blok hebt dat goed warmte vast houdt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Radiator is nieuw en buizen zijn inox , motor is gereviseerd door kenner.
Ik denk dat ik een recentere ventilator ga inbouwen zoals lopezdijkstra heeft gedaan. Want ‘k wil ten alle tijden baas zijn over de temperatuur van m’n motor !
Vandaag een temperatuurmetertje ( dank u Arno ) in m’n ‘65 er ingebouwd, effe kijken wat die doet !
Alvast emmers roestwater uit het koelsysteem afgelaten en vernieuwd door Kroon RPC koelwater. Ben benieuwd…
temperatuur
net zoals boogaart77 zegt : je gaat niet terug naar een koude motor als je aan het rijden bent er zit warmte in een gietijzeren blok, dat duurt wel even voor het weer koud is.
als je een tempmeter hebt kun je wel de fan controleren, dan weet je of het naar behoren functioneert.
gr. Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.






















Totaal aantal Berichten: 3004
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
De openingstemp van de thermostaat is natuurlijk niet de ingestelde bedrijfs-temperauur van de motor. Knap koelsysteem dat water van 100 of meer weer terug krijgt naar 70 graden. Da’s ook veel te koud voor efficient bedrijf.
Vergelijk het maar met een thermostaat die open blijft staan (openingstemp 0-100), OOK die houdt de temp op gegeven moment niet om en nabij de 70 graden. Hooguit s’winters op korte ritjes.
Bovendien zullen ventilatoren ook niet ingesteld zijn om koelwater op 70 te krijgen ben ik bang…...Thermostaat is maar één schakel in de temp. beheersing.
90 is prima..
EDIT: PS, en als je tempmeter desondanks wel een tijdje lang 70 aangeeft zou ik de thermostaat verdenken van open blijven staan….
bedankt voor jullie reacties, ik denk idd zoals ambijajance zegt dat de thermostaat open blijft staan bij die 70 °C niet meer sluit.
ik ga een andere thermostaat steken én een fan die meer vermogen heeft zodat ik het zaakje toch wat kan koelen indien nodig.
bij m’n ‘65 er duurt het beduiden langer (op hetzelfde traject bij ongeveer dezelfde temperatuur van de buitenlucht) eer het blok op bedrijfstemperatuur is.
mooi vergelijk tussen twee verschillende motoren.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo TerrorGiesje,
Kijk ook eens op topic .
Het is heel simpel eigenlijk.
Je koelsysteem heeft te weinig capaciteit om de zaak op 70 graden te houden.
Zodra je koelwater 70 graden bereikt, zal de thermostaat beginnen te openen . Doordat de motor eigenlijk meer en meer warm koelwater gaat afstaan, zal de thermostaat verder openen totdat ie volledig open is
. Tot dit punt zal je thermometer 70 graden aangeven en daarna dus gaan stijgen tot een temperatuur die het koelsysteem dus wel kan koelen
ops:.
Er komt namelijk ook bij kijken dat er onder de motorkap maar zeer slechte afvoer is van warme lucht en zo’n gietijzeren blok behoorlijk wat warmte afstraalt en dit door alle materialen in het motorruimte weer netjes teruggestraald gaat worden naarmate je verder rijdt.
Laatst had ik na een ritje van zo’n 30 kilometer de auto in de garage geparkeerd. Het koelde buiten ‘s avonds lekker af onder een heldere hemel, maar omdat ik de motorkap open had bleef het nog lang broeierig heet in de gehele garage…..
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bartjes schreef:Hallo TerrorGiesje,
Kijk ook eens op topic .
Het is heel simpel eigenlijk.
Je koelsysteem heeft te weinig capaciteit om de zaak op 70 graden te houden.
Zodra je koelwater 70 graden bereikt, zal de thermostaat beginnen te openen. Doordat de motor eigenlijk meer en meer warm koelwater gaat afstaan, zal de thermostaat verder openen totdat ie volledig open is
. Tot dit punt zal je thermometer 70 graden aangeven en daarna dus gaan stijgen tot een temperatuur die het koelsysteem dus wel kan koelen
ops:.
Er komt namelijk ook bij kijken dat er onder de motorkap maar zeer slechte afvoer is van warme lucht en zo’n gietijzeren blok behoorlijk wat warmte afstraalt en dit door alle materialen in het motorruimte weer netjes teruggestraald gaat worden naarmate je verder rijdt.Laatst had ik na een ritje van zo’n 30 kilometer de auto in de garage geparkeerd. Het koelde buiten ‘s avonds lekker af onder een heldere hemel, maar omdat ik de motorkap open had bleef het nog lang broeierig heet in de gehele garage…..
Ik zie in de link dat je subaru-fan dezelfde kant opdraait als de mechanische. Als ze tegengesteld draaien, zoals bij de originele 23-fan is het rendement veel groter. Maar: een schoon koelsysteem is een eerste vereiste. In 2 weken vakantie in de provence bij 40+ (beruchte zomer van ‘03) is de elektrische fan bij mij maar 2 x aangeslagen. Dan zakte de temperatuur in 10 min. ongeveer 10 graden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.