Ik ben net in de catalogus van Farnell aan het bladeren en ik ben bij de Solid State Relais aanbeland.
Wel, die relais slijten blijkbaar niet, ik citeer ‘No contacts to wear or Bounce’ .
Dus bedacht ik mezelf, ik hoor geregeld nog wel eens problemen bij wat Relais. Dus waarom vervangen we (al dan niet wanneer er 1 kapot gaat) die niet door zo’n Solid State ding?
Want dan zijn we toch eeuwig van die haperende Relais af? En er zal zeker wel 1 te vinden die dienst kan doen als vervanging (eventueel niet ‘plug’ and play maar wel, soldeer en play maar dan nog).
Dus wat is de catch hier?
Ze zijn duurder, groter, worden warm en hebben een lekstroom.
BMW E91 2,0 d, Renault Twingo 1.2 2004, Partner 2021 , Minarelli 50 cc 1965
Ah ok… dat is een goede verklaring .
Ik had me er ook al eens in verdiept, kon ze destijds per kilo krijgen op het werk.
BMW E91 2,0 d, Renault Twingo 1.2 2004, Partner 2021 , Minarelli 50 cc 1965
paso schreef:Ik had me er ook al eens in verdiept, kon ze destijds per kilo krijgen op het werk.
Maar dat warmte probleem is toch niet meteen een probleem? Of wel? Plaats lijkt me in een auto ook niet meteen problematisch en die lekstroom… is die zo significant?
solit state relais dienen voor het schalen van hogestromen met grote regelmaat worden veel in verwarmings toepassingen gebruikt kun je niet met een doorsnee relai vergelijken geloof ik de werking is geloof ik ook iets anders
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
paso schreef:Ze zijn duurder, groter, worden warm en hebben een lekstroom.
En gaan net als de “normale” relais, ook kapot

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Solid state is beter bestand tegen korte pulsen bijvoorbeeld. Een relais spoel word gek als je hem vaak pulsen geeft.
Een relais is juist goed in langdurige schakelling, een solid state word dan juist gek als die langdurig geschakelt is.
Even kort door de bocht, maar wel duidelijk hoop ik
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Maar we gebruiken ze wel hoor….
Ze zitten in de veercomputer van de XM hydractief en de Xantia Activa.
En ze gaan wel degelijk kapot!