Dag lieve mensen,
Ik ben op zoek naar een nieuwe aircopomp, aangezien de mijne lekt op de uitgaande as. Na enige beredenering heb ik maar besloten dat er een tweedehands of een sloper moet komen, en daar kom ik dus in de problemen.
Op service.citroen.com is te zien dat elk motortype (inclusief revisies) zijn eigen aircopomp heeft? Mijn vraag is klopt dit, en zo ja, zijn ze dan wel of niet uitwisselbaar? Wie kan mij helpen?
Mocht er iemand die dit leest nog een pomp in de aanbieding hebben, ik heb een XM exclusive uit ‘95 (ORGA 6672) met een ZPJ/Z motor.
Groetjes Erik!
Gewoon kijken op de compressor/pomp die erop zit.
Is waarschijnlijk een Sanden .... nog wat.
Per bouwjaar en type zijn er verschillen.
Kortom, op de oude pomp kijken wat erop staat.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Okee, dus ik kan er niet zomaar een andere pomp op zetten? Dat maakt de speurtocht wel wat lastiger denk ik?
Groetjes Erik!
Ja hoe zat het ook alweer.
Het is vast een Sanden pomp.
En en de meeste pompen ansich voor de XM en de Xantia
waren meen ik wel in basis gelijk.
Het verschil zat hem voornamelijk de aanhechting van de slangen
onder een bepaalde hoek. En dat is een opzet stuk aan de pomp,
en daarin verschillen ze dus. En het is meen ik niet een los te halen
component.
Verder heb je pompen voor R13a of R14a ofzo koude vloeistof.
De jouwe is van ‘95 zo te lezen, dus het zal wel het laatste type
vloeistof zijn, maw dat scheelt. Maar ik weet niet 100 % zeker waar
die grens lag (welk bouwjaar).
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
je hebt R12 wat niet meer gevuld mag worden in Nederland, en de R134a (die dus gewoon gangbaar is)
Ouwe mopperkont
Dank je Mathijs,
Was iets met klok en klepel ja
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
we zijn hier om van elkaar te leren he
Ouwe mopperkont
Ja of op te frissen.
Een jaar geleden had ik het allemaal uitgezocht.
Maar het zakt toch weer weg.
Maar in de kelder heb ik nog mijn vervang compressor liggen.
Er moet nog nieuwe PAG olie in, en dan mag die een keer
ondergebouwd worden en gevuld.. Als er inmiddels niet nog meer
aan mankeert.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Matthijs309 schreef:je hebt R12 wat niet meer gevuld mag worden in Nederland, en de R134a (die dus gewoon gangbaar is)
De R12 kun je laten vervangen door R134a, o.a. bij Hans Dales in doetinchem, let wel het systeem moet daarvoor helemaal leeg zijn, dus een langdurig vacumeren is nodig.
Wat ik trouwens heb begrepen is dat R12 niet meer verkocht mag worden door de groothandel dus garages die nog een restant hebben kunnen nog R12 vullen. Denk echter wel dat die garages intussen op 1 hand te tellen zijn.
De XM in kwestie beschikt inderdaad over R134a. ‘t Is inderdaad een Sanden pomp, maar moet het nummer aflezen met een spiegeltje. De pomp zit aan de achterkant van de motor, met de sticker richting het schutbord. Wat een handige plek voor zo’n sticker!
Echter, ik zal de pomp niet meer vervangen, maar m’n 24v heeft ook een lege airco echter dat zal weer even duren voordat ik weet waar die lek is. Oftwel nog steeds een nuttig draadje!
Groetjes Erik!
Je kan je airco laten vullen met contrastvloeistof, dan zie je zo waar het eruit komt lopen
Ouwe mopperkont
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Je kan hier en daar nog wel R12 laten bijvullen. Op Marktplaats vind je er wel een paar.
je hebt zelfs doe-het-zelf bussen op marktplaats volgens mij En in belgie en duitsland vind je nog genoeg R12 boeren
Ouwe mopperkont






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Matthijs309 schreef:En in belgie en duitsland vind je nog genoeg R12 boeren
Dan mag jij mij de Belgische adresjes wel even doorgeven .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Persoonlijk ken ik ze niet maar vanaf het 205 forum e.d. hoor ik wel geluiden dat onze brabos/limbo’s het daar zoeken.
Ouwe mopperkont