Beste mederijders,
De afgelopen jaren meet veel plezier in onze DS rondgereden. De kinderen zaten daarbij in stoeltjes op de achterbank. De stoeltjes had ik tegen het omvallen met een bandje aan de achterbank vastgemaakt.
Echter, de oudste wordt nu te groot voor een stoeltje met rugleuning. Maar haal je de rugleuning er af en zit ze op een stoelverhoger (verplicht) dan heeft ze in het geheel geen bescherming meer voor de nek bij een botsinkje.
Voor hebben we hoodfsteunen. Eigenlijk willen we achter ook zoiets maken, maar dan alleen het basisstuk, niet het extra kussen (past daar toch niet). Niet origineel (maar ja dat zijn wel meer dingen niet aan onze auto en je kunt het zo maken dat je het later altijd weer in originele staat kunt terugbrengen), maar ik zie aankomen dat wij onze DS de deur gaan wijzen als we niet meer onze vakanties er mee maken. En ik zie aankomen dat wij een hoofdsteun voor de kids toch een minimale eis vinden.
Heeft iemand dit al eens opgelost gezien? Of een idee hoe dit aan te pakken?

Totaal aantal Berichten: 555
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
kun je de pijpjes voor de smalle hoofdsteun niet in het frame van de rugleuning inwerken?
Origineel hadden enkel DS Prestiges die kopsteunen. Misschien kun je zo te weten komen hoe het zat met de bevestiging?

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gordels en andere veiligheidsmiddelen in een DS, tsja een interessant onderwerp.
Heb je achter 2- of 3-puntsgordels?
Heb je 2-puntsgordels dan kan je m.i. de zitverhoger gewoon thuis laten. Het belangrijkste doel van de zitverhoger is nl. dat de schuine band van de gordel bij een 3-puntsgordel over de schouder en borstkas loopt en niet voor de keel langs. Bij een 2-puntsgordel speelt dit niet.
Word je aangehouden, dan kan je altijd nog ter plekke de gordel uit de auto schroeven en de agent verdtellen dat je dan maar zo verder moet rijden. Volstrekt legaal, want onze DS-en zijn niet verplicht gordels achterin te hebben. (Maar heb je ze wel, dan moet je ze gebruiken, en indien van toepssing met stoeltje of zitverhoger)
Ik snap ook dat dit niet de veiligste manier van vervoeren is, en ik moedig je ook niet aan zo op pad te gaan, maar je kan het wel gebruiken om de absurditeit van de regelgeving aan te tonen aan de agent die je aanhoudt.
Goede kans dat de beste man (m/v) je vervolgens door laat rijden.
Heb je een 3-puntsgordel dan wordt het een ander verhaal. Dan voegt die zitverhoger echt wel iets toe en zal je voor de veiligheid van de kinderen toch echt aan de zitverhoger moeten.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ik begin binnenkort aan de montage van mijn hoofdsteunen aan de voorstoelen; ik gebruik hiervoor niet die pijpjes zoals die op bovenstaande foto te zien zijn, maar ik gebruik eenvoudig CV-buismateriaal en laat dit in de vorm van een frame aan het stoelframe lassen. Gaatje in de stoffen bekleding maken, sierring er tussen en klaar
Bij de voorstoelen is dat géén probleem, maar de rugleuning van de achterbank heeft geen metalen frame, dat is allemaal stukken minder stevig. Maar misschien kun je een constructie bedenken dat je eenzelfde CV-buis (met onderlinge dwarsverbinding) aan de hoedenplank last, en dan kun je de hoofdsteunen er gewoon van bovenaf inschuiven. Met het nodige pas- en meetwerk moet dit lukken…...En a.u.b. géén discussie over (on)veiligheid, originaliteit en statutair zijn….......ik denk gewoon even mee
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik wil precies hetzelfde nog eens doen, de (kale) hoofdsteunen liggen al klaar. In een eerder topic beschreef ik hoe ik dit in de voorstoelen heb gemaakt, maar de achterbank is een ander verhaal door het gebrek aan een frame.
Deze foto heb ik eens van een bekleder-website gehaald:
Rollen met beugels in de hoedenplank dus.
Ik heb het ook liever in de leuning zelf, dan maar een apart frame maken.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik zou de pijpjes over de gehele hoogte van de leuning laten lopen. Als je bij een ongeluk met je hoofd in volle vaart weer naar achteren klapt, dan zullen de uiteinden van de pijpjes (aan de onderkant) richting de passagier’s rug willen schieten als de passagier met z’n hoofd tegen de steun aan klapt. Hoe langer de pijpjes, hoe minder kracht er op de uiteinden staat in zo’n geval en met een volledige hoogte kun je ze ook beter bevestigen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.