Gister mocht mn XM even rekken en strekken en toen hij van hoog naar laag weer naar hoog ging, duurde het ff en STOP lampje ging aan. De keren daarna niet maar hij komt niet echt vlot in de benen.
De bollen zijn redelijk hard, die zijn net besteld, 6 stuks. Kan het zijn dat door de harde bollen de pomp meer moet werken, of zou mn pomp ook zn pijp aan Maarten geven? Opvallend is dat hij dus het maar 1 keer deed. De olie is mooi groen, maar de auto veert vrij stug. Kan dat ook nog een symptoon zijn van een stervende pomp? Sturen en remmen gaat verder als een speer, zweven doet ie ook nog wel re-de-lijk, maar klinkerweggetjes en ploteslingen hobbels in de weg zijn vrij hard.
Ouwe mopperkont






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Misschien zit er wat viezigheid in het systeem.
Toen je de bollen verving, hoe zag de olie er uit die weg kwam lopen?
Als dat geel/bruinig is geweest dan kan het zeker geen kwaad om even het systeem te spoelen en van verse olie te voorzien.
Met nieuwe bollen zou hij toch heerlijk moeten veren zou je zeggen.
Verder een wellicht overbodige vraag, maar de LHM is toch wel op niveau?
Peilen uiteraard met de voiture in de hoogste stand.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik krijg bij het gymmen altijd de melding lage hydrauliekdruk. En het omhoog komen gaat langzaam ja. Maar dat schijnt redelijk normaal te zijn voor de nieuwere XM’s met de 6+2 pomp. Heb het iig al vaker gehoord.
Wat betreft het zweven, is je veercomputer zonder foutmeldingen? En dwarsrichels zijn altijd moeilijk te verwerken door HP vering.




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Bij mij geeft ‘t vrouwtje ook STOP aan bij laag naar hoog, heel zelden bij een paar dagen geen gebruik (ook zelden ) na het starten eventjes.
Voor de duidelijkheid;
Het is een model zonder HA, de olie is mooi groen, als nieuw bijna. Nu al de 2 jaar dat ik hem heb, zo gekocht.
De nieuwe bollen zitten nog in de post, de oude bollen zitten er nog op en zijn hard.
SPoelen durf ik niet aan (nog) omdat we over 1.5maand op vakantie gaan dus ik denk dat ik alleen bij het vervangen van de bollen de remleidingen loshaal om die ff te flushen.
Maar het stop-lampje is dus redelijk normaal. Het is idd een 6+2 pomp Dan laat ik hem even zitten nog
Ouwe mopperkont











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb het ook, er moet ook ineens veel olie naar het veer systeem. Dan zakt de druk en krijg je een melding. Ik zie het meer als test dat de druksensor werkt!
Maar waarom leidingen loshalen? Ontluchting open zetten lijkt mij meer dan voldoende.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
boukewerff schreef:Ik heb het ook, er moet ook ineens veel olie naar het veer systeem. Dan zakt de druk en krijg je een melding. Ik zie het meer als test dat de druksensor werkt!
Maar waarom leidingen loshalen? Ontluchting open zetten lijkt mij meer dan voldoende.
Lucht in de remleidingen (wat “dode” eindjes zijn) komt er denk ik niet uit met ontluchten…
lucht komt er JUIST uit moet onluchten haha
Ik bedoelde ook gewoon ontluchten met loshalen; remnipples loshalen
Ouwe mopperkont
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Matthijs309 schreef:lucht komt er JUIST uit moet onluchten haha
Ik bedoelde ook gewoon ontluchten met loshalen; remnipples loshalen
Yep, ik had het ook over de remleidingen. Rotzooi en lucht komt er alleen goed uit door ze even te bleeden.
rotzooi heb je misschien gelijk is maar je krijgt echt wel alle lucht eruit door te ontluchten via de de rem.
Ouwe mopperkont











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat lijkt mij ook, de ontluchting zit niet voor niets bovenop!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Vandaag ook maar eens gymnastiek gedaan. Hier geen problemen, op wat schokkerig inzakken achter als ze bijna op d’r buik ligt. Vering is wel wat stug als de wagen koud is maar verder alles normaal. Geen lampje…....niks.
Dus echt normaal lijkt mij het niet als het stop-lampje gaat branden.
Het ontluchten van de remmen lijkt mij niet veel met het gymen te maken.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
xmbreak schreef:Vandaag ook maar eens gymnastiek gedaan. Hier geen problemen, op wat schokkerig inzakken achter als ze bijna op d’r buik ligt. Vering is wel wat stug als de wagen koud is maar verder alles normaal. Geen lampje…....niks.
Dus echt normaal lijkt mij het niet als het stop-lampje gaat branden.
Het ontluchten van de remmen lijkt mij niet veel met het gymen te maken.
Echt normaal is het inderdaad niet, maar dat wil nog niet zeggen dat er dus een probleem is. Een iets verminderde opbrengst van een 10+ jaar oude 6+2 pomp is niet zo verwonderlijk.
Volg je hart, gebruik je hoofd.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Het verdeelblok geeft soms ook nog wel eens problemen.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Blooper1963 schreef:Het verdeelblok geeft soms ook nog wel eens problemen.
Als we met debietregelaar en verdeeblok hetzelfde bedoelen, dan gaat dat niet op voor een XM met 6+2 pomp. Deze hebben nl. geen debietregelaar/verdeelblok. De XM van Matthijs309 is er één met 6+2 pomp.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
gymnastieken
ik lees hier regelmatig over het gymnastieken met de auto,
is dit aan te raden eens in de zoveel tijd om de boel een beetje los te houden of is dit niet echt nodig en gaat het alleen maar om de ``kick`` ?