5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
Xsara verhogen / Cursus Hulpveren monteren
Patrick
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 20-05-2004

Gepost: 09 mei 2009 11:30 AM
  [ # 61 ]

Re: Gebruikservaringen gevraagd over hulpveren voor Xsara Br

Eminence bleu schreef:

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum. Vorige maand heb ik mijn tweede Xsara gekocht. Mijn nieuwe auto is een Xsara Break 1.6 16v difference 2 van april 2005 met 70.000 op de teller. Aangezien ik regelmatig met gezin en bijbehorende bagage op pad ben en mijn Xsara een trekhaak heeft schampt het typeplaatje van de trekhaak regelmatig over de grond na het nemen van verkeersdrempels. Op het forum worden hulpveren als oplossing genoemd, maar ik mis echte gebruikservaringen. Daarom graag antwoord op de vragen:

Heeft iemand ervaring met hulpveren?
Wat voor merk heb je onder je auto?
Wat zijn de gevolgen voor het comfort, vooral bij onbeladen gebruik?

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Peter Laughing

hai ik heb zelf hulpveren onder mijn xsaar liggen.

ze zijn van MAD, maar verder weet ik er weinig van. ik heb de xsaar gekocht toen ze er al onder lagen.

iig met veren heb ik nog nooit last gehad van dat de trekhaak of onderdelen ervan de weg raakte. en ik heb toch al aardig wat vervoerd met de xsaar. er hangt soms zelf een caravan achter.

ik denk wel dat de xsaar er stugger van is, maar ik heb geen vergelijkings materiaal. maar het is niet zo dat het een stuiterbal geworden is van de stugheid.

BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7847
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 09 mei 2009 01:58 PM
  [ # 62 ]

Ik heb ook veren van MAD gehad (zie eerder dit topic).

Deze veren zijn heel redelijk soepel, verhogen de auto iets en zorgen vervoor dat de auto minder inveert na bijvoorbeeld een drempel. Heb ze zelf gemonteerd, de veren waren 140 euro, waarbij ik geen btw heb hoeven betalen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 02 augustus 2009 03:08 AM
  [ # 63 ]

En hoe hoog kan je gaan tot je schokdemper niet langer meer kan? Want stang van de demper komt een keer op zijn eind, al wil je hem 20cm hoger hebben, houd de schokdemper hem tegen???

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
garco
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 19-08-2004

Gepost: 09 januari 2010 09:57 AM
  [ # 64 ]

Deze veren zijn echt aan te raden.
De auto wordt er wat stugger door, maar hij was ook overdreven week geveerd.
De wegligging is in ieder geval een stuk beter geworden.
Ik mis nu een veer aan een kant, en dat verschil merk je echt.

Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 19 februari 2010 01:06 PM
  [ # 65 ]

Kan je met de schokdemper los, de auto aan 1 kant helemaal genoeg omhoog krijgen/krikken(kleine garagekrik en 2 bokjes heb ik) om de veer ertussen te zetten met de hand? Of moet je links en rechts tegelijk omhoog hebben?
Dus is het per wiel mogelijk?
Graag een antwoord van iemand die het gedaan heeft.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 325
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 19 februari 2010 06:35 PM
  [ # 66 ]

Ja dat kan zo heb ik het ook gedaan, auto opkrikken bokje plaatsen wiel eraf. Dan schokbreker los veer er tussen met de garagekrik torsieas opkrikken tot de bout weer door de schokbreker kan. Nu het wiel weer monteren auto laten zakken en dezelfde actie bij het andere wiel nog een keer.
Suc6

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 19 februari 2010 07:55 PM
  [ # 67 ]

ha dank je.
duidelijk.
Vroeg me ook af of een verenspanner nodig was maar zo te lezen niet.

Dat gaat lukken zo Smile

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 325
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 20 februari 2010 01:17 AM
  [ # 68 ]

@ grijzemuis, bij mijn huidige xsara heb ik wel een professorische verenspanner gebruikt en de schokbreker gewoon laten zitten. Want zonder spanner is het net ff wat pielen om de laatste paar centimeters er tussen te drukken, bij mijn vorige xsara had ik een klein koevoetje en een dikke schroevendraaier nodig om de veer er tussen te wippen. Omdat bij de torsie as nu ook de bedrading van de abs sensoren loopt leek het me niet handig om daar de veer met “geweld” te monteren. Nu heb ik de veer in de bankschroef een aantal centimeters ingedrukt en met mijn “verenspanner” gefixeerd. Toen had ik genoeg ruimte om de veren zonder loshalen van de schokbreker te plaatsen.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 22 februari 2010 12:00 AM
  [ # 69 ]

bedankt voor de reacties. Als het deze week droog is laat ik meer weten hoe het gelukt is.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 22 februari 2010 03:43 PM
  [ # 70 ]

Het is niet gelukt want ik heb de juiste vorm gereedschap niet om goed de schokdemper los te halen, en ik kan net geen slag maken. Terwijl ik normaal 999 klusjes aankan is dit net even lullig.
Een verenspanner had je anders zeker nodig als de schokbreker niet los gaat, en die heb ik niet.
De veer is enorm gespannen als je hem samendrukt, dus niet gaan rommelen met een bankschroef en Tiewraps of touwtjes (die zogenaamde tips heb ik ook al gelezen..je bent zo een vinger kwijt).
Ik probeerde 15 tiewraps om de ingespannen veer vast te houden, en bij het losdraaien van de bankschroef vlogen ze allemaal stuk.
Dus niet de juiste sleutels (maat 24 en dan de juiste vorm nog), en geen veerspanner= geen succes.

Omdat ik weet dat een garage dit met 2 vingers in de neus doet met luchtgereedschap laat ik het morgen doen.
Met het juiste grote gereedschap was het gelukt, maar dat kost ook geld; en dat is een maat die je misschien 2 keer in je leven gebruikt.

Dus niet “even zelf doen”, want je moet gewoon niet allerdaags gereedschap erbij hebben.

Dat was dus voor een Xsara picasso die bijna hetzelfde is als een gewone Xsara maar net iets anders.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 23 februari 2010 08:19 PM
  [ # 71 ]

Ik heb ze vandaag laten plaatsen. De garage had ook moeite met het laatste stukje veer erop krijgen (met schokdemper los).

0 Moet de koplampen nog afstellen
1 Het rijd goed
2 Kan wat meer meenemen zonder op een zinkende boot te lijken
3 Minder zijwindgevoeligheid
4 Het staat stoer zoals een Chrysler voyager want de achterkant staat wat hoger.
5 Het geeft de auto wat meer ballen.

Kortom ik ben er blij mee.
Het gewone onbelaste rijden valt me 99 procent mee ! Ik vreesde een beetje dat het een dribbelbak ging worden maar dat is onterecht gebleken.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
ptilon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-01-2010

Gepost: 09 maart 2010 08:25 PM
  [ # 72 ]

Mijn Xsara Coupe loopt aan als er iets of iemand op de achterbank zit of in de kofferbak.
Dan lopen ze aan aan de binnenkant.(verbrand rubber luchtje)
Als ik alleen rij is er niets aan de hand, maar ik wil wel dingen en mijn kids kunnen vervoeren.
Wat is volgens de experts de beste oplossing?
Heb net de koppeling laten vernieuwen, een nieuwe achterwiellager, ben die kosten nu echt zat!

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook