Kort drukverlies hydrauliek bij gasgeven
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 10 mei 2009 03:49 AM

Geachte medepiloten,

Ontdekte de laatste tijd iets vreemds tijdens het rijden .
Als ik veel gas geef gaat de kont niet geleidelijk omlaag in 1 vloeiende beweging , maar eerst een stukje en dan met een korte onderbreking het laatste stuk.
Ook als ik gymnastiek (er zit nu hydraurincage in ), en ik gooi `em van laag naar hoog , vervolgens geef ik met korte stoten gas , gaat de XM een stukje omhoog , valt dan even terug een klein stukje , gepaard gaande met een knakkerig geluid , en gaat vervolgens verder omhoog . Confused
Dit elke keer als ik gas geef , tot `ie op de goede hoogte is .
Bij constant gas of stationair gaat de boel wel vloeiend in 1 beweging omhoog .
Rara hoe kan dat Shocked
Bij stilstand drukkend op voor - of achterkant gaat de boel wel vloeiend .
Wat kan dat zijn ? Shocked

Groeten,
Dirk gitar

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4871

- Xsara Scootertje.
Gepost: 10 mei 2009 05:22 AM
  [ # 1 ]

De koperen busjes van de hoogteregelaars, slijtage veercilinders achter?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten

- XM TCT
Gepost: 10 mei 2009 06:50 AM
  [ # 2 ]
eXpelliarMus schreef:

De koperen busjes van de hoogteregelaars, slijtage veercilinders achter?

Die busjes moet ik idd vervangen zag ik al , in ieder geval achter , maar of daardoor het probleem is opgelost?
Shocked

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 10 mei 2009 02:30 PM
  [ # 3 ]

Uit ervaring kan ik je zeggen dat die busjes vervangen meer opleveren dan je zou verwachten.

Achterkant is zo gepiept, wel ff goed markeren de boel. Voorkant is pokkuh… Zorg voor een ringsleutel met zo’n ingebouwde ratel, een fijne ratel. Zet de boel gelijk stevig in het vet…

Zo’n setje busjes kost weinig overigens hoor..

Het is echter niet de volledige oplossing. Sommige kleine makjes die plots wegwaren na vervanging zijn weer een stukje terug…

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 10 mei 2009 02:50 PM
  [ # 4 ]

ik zit ff op service.citroen te kijken. Zijn het de lagertjes waar de regelstang in zit? (1 voorkant, 1 achterkant) voor 1 euro per stuk ofzo ?
Ik dacht altijd dat ze op de hoogteregelaar zaten maar ze zitten dus op die stang.
Moet de hoogteregelaar enzo ook los ?

Ouwe mopperkont

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 10 mei 2009 02:57 PM
  [ # 5 ]

nope… het is een koperen busje met bijbehorend moertje.

In dat busje zit het stangending dat ook in contact staat met de HRL.

Die HRL laat je zowel voor als achter gewoon op z’n plek zitten.

Achter is simpelste; EERST met een lakstiftje met witte verf ff een markering maken waar alles op welke stand vastzit. Hierbij wel ff uitgaande van het gegeven dat je tevreden bent met de stand van de auto.

Daarna als die verf echt droog is, de boel gewoonb losmaken. PAS OP dat je die stang niet gaat verbuigen want dan moet je op nieuw gaan stellen. De stang zit met een kogelgewrichtje aan de HRL vast, Met een beetje respect eruit wippen. Daarna met stevige lik vet weer terug.

Voorkant is minder eenvoudig.
Hier moet je eigelijk hetzelfde doen als achter, alleen is het knap lastig om die stang los te krijgen van de hrl. Je ontkomt bijna niet aan buigen.
Als je dat loshebt moet je die oude bus eruit halen… en das dus ook ***, je hebt namelijk amper een slag met je ringsleutel. Vandaar dus zo’n interne ratelring (?) met een HEEL fijne ratel erin.

Lucas en ik hebben samen de achterkant gedaan en het schokken was daarna gelijk weg. Netjes heen en weer ging het. Het luister echt veel nauwkeuriger dan je zou verwachten.
De oude en nieuwe bus naast elkaar gelegd en dan zie je dat de oude een HEEEEL klein beetje is uitgesleten.. zoveel scheelt het dus.

Overigens heb ik de voorkant bij de Xm sleuteldag in Hilversum(Beers ?) gedaan en heeft ene monteur me geholpen. Daarna is de wagen hoogte exact volgens de specs opnieuw afgesteld. Dat laatste scheelt echt een slok op een borrel hoor!

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 10 mei 2009 03:03 PM
  [ # 6 ]

Lijkt mij helemaal te kloppen. Het gaat volgens mij als volgt:
De auto begint omhoog te komen, jij geeft flink gas, vering springt op stug. Middelste bol word dus uitgesloten. Auto komt verder omhoog, dwz de druk in de buitenste bollen loopt op. Vering gaat weer op comfort, maar de druk in de derde bol is nog lager. Auto valt dus een stukje naar beneden.
Het betekend iig dat de middelste bol nog goed is!!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten

- XM TCT
Gepost: 10 mei 2009 04:53 PM
  [ # 7 ]

Nou , `t lijkt me duidelijk dat ik eerst maar eens die busjes moet gaan vervangen , bedankt voor de heldere uitleg Gompy .
Ben benieuwd Very Happy
Bollen waren 4 maanden terug gevuld , dus die zijn wel goed .
Ook Boukewerf heeft een goede uitleg , denk dat dat wel klopt , maar is dat dan normaal gedrag , w.a.w. hebben jullie dat verschijnsel ook ?
Met mijn oude XM type 1 kan ik me niet herinneren dat ìe dat deed , maar ook nooit zo op gelet eigenlijk .Had ook minder bolletjes , daar zal het wel door komen.

Groet , Dirk gitar

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook