1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
koplamp units wisselen
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 13 mei 2009 02:38 AM

Hi,

Ik heb het voornemen om de koplampen ( de grote) van mn ds 23 ie ‘74 te vervangen.
Moeten de voorschermen daarvoor gedemonteerd worden of is dat niet nodig?
wat is de beste manier om het te doen?

groet

Joost

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 13 mei 2009 04:08 AM
  [ # 1 ]

volgens mij:

wel.

.komma

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 mei 2009 10:41 AM
  [ # 2 ]

In deel 5 van het werkplaatshandboek is apart stuk opgenomen.  Rolling Eyes

knuffel

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 13 mei 2009 10:49 AM
  [ # 3 ]

Yep, voorschermen moeten eraf. Units zijn van binnenuit gemonteerd.
Demontage is vervolgens een zaak waar je gewoon je gezond verstand moet gebruiken, spullen netjes op volgorde leggen als je bang bent het e.e.a. te vergeten. Per unit moet je voor demontage en montage 1,5 tot 2 uur uittrekken.

Profiel  
 
pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 13 mei 2009 12:37 PM
  [ # 4 ]

wellicht open deur:
Vergeet niet te starten met demonteren NADAT je de nieuwe rubbers/mousse hebt.

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 13 mei 2009 12:38 PM
  [ # 5 ]

klopt,
Allemaal niet heel schokkend hoor. alleen even goed opletten met je laklaag terwijl je prutst.

.komma

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 13 mei 2009 03:04 PM
  [ # 6 ]

hi,

nieuwe rubbers / Mousse ??
Ik heb het nog niet gechecked maar de schermen zijn er een maandje of 5- 6 geleden nog afgeweest bij de specialist. Zijn de rubbers / mousse erg rot gevoelig of beschadigen ze snel ? of gewoon uit voorzorg?

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 14 mei 2009 01:02 AM
  [ # 7 ]

Mijn ervaring van afgelopen voorjaar is dat het mousse compleet gaar is en eigenlijk in een dermate staat dat het sowieso vervangen moest worden. Het rubber is vervangen omdat de boel toch los lag, dan maar in 1 keer goed.

PS: heeft je specialist de lampunit ook verwijderd, of alleen het scherm? Het rubber/mousse zit nl. tussen scherm-glas-lampunit.

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 14 mei 2009 01:24 AM
  [ # 8 ]

als je alleen de lampen\reflectors wil vervangen kan het glas en daarmee de mousse\rubbers gewoon blijven zitten, even goed opletten wat je loshaalt.

Profiel  
 
pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 14 mei 2009 11:00 AM
  [ # 9 ]
robbertkars schreef:

als je alleen de lampen\reflectors wil vervangen kan het glas en daarmee de mousse\rubbers gewoon blijven zitten, even goed opletten wat je loshaalt.

Klopt, in dat geval kan de hele boel blijven zitten…..Unit is vanaf de achterkant te bereiken.

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 14 mei 2009 09:40 PM
  [ # 10 ]

Appeltje-eitje om die lampen te vervangen! Echt simpel, maar kijk idd even goed wat je los (moet) halen. Eenmaal die schermen eraf is het echt heel simpel. Label wel even al je bedrading die los moet halen, want dat duurde bij mij nog het langst (om de juiste aansluitingen terug te vinden). Bij mijn DS zijn die connectorkleuern erg beroerd te herkennen….

Succes,
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 14 mei 2009 11:25 PM
  [ # 11 ]
Hilko Schmitt schreef:

Appeltje-eitje om die lampen te vervangen! Echt simpel, maar kijk idd even goed wat je los (moet) halen. Eenmaal die schermen eraf is het echt heel simpel. Label wel even al je bedrading die los moet halen, want dat duurde bij mij nog het langst (om de juiste aansluitingen terug te vinden). Bij mijn DS zijn die connectorkleuern erg beroerd te herkennen….

Succes,
Hilko

Ook mijn tip, kijk ook goed dat je massa goed is aangesloten na montage. Als dit niet is, kun je vreemde electrische problemen verwachten, bijvoorbeeld dat je rem-blok-slijtage-lampje (3x woord waarde) spontaan gaat branden en zo.
Overweeg nieuwe / nieuw spiegel reflectors te gebruiken.
Overweeg ook eventueel je lampenbakken te spuiten indien deze niet geheel mooi meer zijn. De juiste kleur is velgengrijs, ik geloof AC120 of AC140, dit kun je in het boek van Jan de Lange terugvinden.
Als je dit doet, vergeet dan niet eerst kunststof primer te spuiten.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 14 mei 2009 11:46 PM
  [ # 12 ]
bartjes schreef:

Overweeg nieuwe / nieuw spiegel reflectors te gebruiken.
Overweeg ook eventueel je lampenbakken te spuiten indien deze niet geheel mooi meer zijn. De juiste kleur is velgengrijs, ik geloof AC120 of AC140, dit kun je in het boek van Jan de Lange terugvinden.
Als je dit doet, vergeet dan niet eerst kunststof primer te spuiten.

‘t is AC140, maar ik zou het niet doen, zelf ook niet gedaan overigens aangezien je jezelf dat eigenlijk dwingt ze allebei te doen. 1 wel doen en 1 niet doen ziet er m.i. nl. niet uit.

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 15 mei 2009 04:10 AM
  [ # 13 ]

De bedoeling is om dus de buitenste grote ronde lampen te vervangen en dus niet de hele plastic handel waar de meedraaiende lampen inzitten enzo.
ik heb nl nog een setje lampen van Cibie met zo’n ‘kijkglaasje’ aan de onderkant die er dan inkomen.

Als ik het dus nu goed begrijp hoeven daarvoor de voorschermen er niet af en is er geen nieuw mousse of rubber nodig.

Er zittren nu cibie lampen in , moet er voor die nieuwe lampen met ‘kijkglas’  nog bedrading aangepast worden?

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 15 mei 2009 05:25 AM
  [ # 14 ]
joostie62 schreef:

De bedoeling is om dus de buitenste grote ronde lampen te vervangen en dus niet de hele plastic handel waar de meedraaiende lampen inzitten enzo.
ik heb nl nog een setje lampen van Cibie met zo’n ‘kijkglaasje’ aan de onderkant die er dan inkomen.

Als ik het dus nu goed begrijp hoeven daarvoor de voorschermen er niet af en is er geen nieuw mousse of rubber nodig.

Er zittren nu cibie lampen in , moet er voor die nieuwe lampen met ‘kijkglas’  nog bedrading aangepast worden?

Joostie,
Deze lampen worden in Frankrijk “Kangoeroe-lampen"genoemd, omdat er als het ware een klein lampje in een buideltje voorin de grote lamp hangt.
Zijn de te plaatsen kangoeroes helemaal (zo goed als) nieuw? Zo niet , zou ik ze niet gebruiken als je ook veel ‘s nachts rijdt. Het probleem is nl dat de opbrengst van het dimlicht toch minder is doordat de grootlicht reflector er een beetje voor zit. Je rijdt in je eigen schaduw. Bij perfecte refelctors valt het wel mee. IK heb zelf de gele enveloppen van de dimlichten verwijderd om meer licht te krijgen, maar je kunt er natuurlijk ook Xenon HID lampen inzetten.
De kangoeroes zijn H1, de gewone lampen H4, dus de bekabeling is niet hetzelfde. Bij de kangoeroes hoort een verloopsetje te zitten dat de drdaen van groot- en dimlicht samenbundelt tot een enkele driepolige steker, die je zo in het harnas van je auto prikt. Als dat verloopje er niet meer is, is het makkelijk zelf te maken.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 17 mei 2009 12:21 AM
  [ # 15 ]

Ik weet niet of zo’n relfector door zo’n inspectieluikje past. Om die reden heb ik de lampe-bak zelf losgehaald toendertijd. In dat geval heb je alle ruimte om fatsoendelijk te werken.
Lampe-bak en glas kun je apart los halen. Tussen glas en scherm zit een rubber rand die vaak slecht is en tussen lampebak en scherm zit de genoemde mouse.
Mocht je de mouse moeten vervangen, kijk dan eens naar de isolatieband die voor (kunststof) kozijnen ook wordt gebruikt. Deze zit strak opgerold op een rol en bij montage zal deze uitzetten tot zo’n 2 cm dikte.

Groetjes en succes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook