na 10 maanden weg…...schokkerig doorschakelen
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 14 mei 2009 09:40 PM

Na 10 maanden gewerkt te hebben aan het chassis van de ds was hij afgelopen maandag eindelijk klaar voor de keuring.
Ik had de ds laten keuren waar ik met de andere auto’s ook altijd ga , maar hij had nog nooit een ds gekeurd .
Dit viel te merken aan dat hij hem niet kon starten , wegrijden e.d.
Laswerk (kofferbak balken , bodem , c-stijlen , hoedenplank , schottenbalk , longerons binnen en buiten en de platen waar de deuren tegen aan vallen ..... de buitenste plaat van de longeron zal ik maar zeggen en de ophanging van de middendemper
was allemaal prima.

Maar toen hij de achterremmen ging controleren (achterkant opgetild van de brug) zei hij afgekeurd remmen doen het niet…..... ik hem dus duidelijk gemaakt hoe dat bij hp citroen’s werkt.

daarna kwam het verhaal speling in het stuurhuis (vanuit de middenstand).
Dit wilde hij absoluut niet goedkeuren en moest gemaakt worden ...... had hem 3 keer verteld dat dit normaal is bij de ds.

nou toen dus weg gereden en net gedaan alsof ik naar een ds specialist was geweest om het te verhelpen….... toen werd hij goedgekeurd.


Nu ben ik al vanaf ik de auto heb aan het sukkelen met de halfautomaat ...... vorig jaar was het optrekken een groot probleem dat ging schokkerig (koppelingsveer gebroken) . maar nu trekt hij goed op , alleen langzaam doordat de koppelingsregelaar zo afgesteld is maar het schakelen blijft schokkerig.
De basisafstellingen zijn al tich keer gedaan en gewoon goed.

Maar nu valt me op dat als ik van de 1 naar de 2 schakel en een pauze neem in de neutrale stand totdat het toerental gezakt is tot stationair het heel soepel verloopt.

van de 2 naar de 3 is vrij hopeloos omdat daar geen echte neutrale stand tussen zit (wel op een bepaald punt van schakelen kan je dat betje regelen zodat ie ontkoppelt maar niet doorschakelt)

van de 3 naar de 4 is vrijwel het zelfde alleen in mindere mate.

Ik ben vrij goed op de hoogte van de techniek van de hp citroen’s en ook wel van de halfautomaten .
Dit lijkt mij te zitten in het probleem dat het toerental niet genoeg gezakt is voordat hij weer koppelt(gezien het geen probleem is als ik de motor naar stationair toerental laat zakken)
Verder staat de koppelings regelaar nu op zijn maximaale waarde wat betreft rustig aangrijpen.

Iemand een idee wat hier aan te doen is ?

vr gr Bjorn Kusters

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 14 mei 2009 10:12 PM
  [ # 1 ]

Re: na 10 maanden weg…...schokkerig doorschakelen

Bjorn Kusters schreef:

Na 10 maanden gewerkt te hebben aan het chassis van de ds was hij afgelopen maandag eindelijk klaar voor de keuring.
Ik had de ds laten keuren waar ik met de andere auto’s ook altijd ga , maar hij had nog nooit een ds gekeurd .
Dit viel te merken aan dat hij hem niet kon starten , wegrijden e.d.
Laswerk (kofferbak balken , bodem , c-stijlen , hoedenplank , schottenbalk , longerons binnen en buiten en de platen waar de deuren tegen aan vallen ..... de buitenste plaat van de longeron zal ik maar zeggen en de ophanging van de middendemper
was allemaal prima.

Maar toen hij de achterremmen ging controleren (achterkant opgetild van de brug) zei hij afgekeurd remmen doen het niet…..... ik hem dus duidelijk gemaakt hoe dat bij hp citroen’s werkt.

daarna kwam het verhaal speling in het stuurhuis (vanuit de middenstand).
Dit wilde hij absoluut niet goedkeuren en moest gemaakt worden ...... had hem 3 keer verteld dat dit normaal is bij de ds.

nou toen dus weg gereden en net gedaan alsof ik naar een ds specialist was geweest om het te verhelpen….... toen werd hij goedgekeurd.


Nu ben ik al vanaf ik de auto heb aan het sukkelen met de halfautomaat ...... vorig jaar was het optrekken een groot probleem dat ging schokkerig (koppelingsveer gebroken) . maar nu trekt hij goed op , alleen langzaam doordat de koppelingsregelaar zo afgesteld is maar het schakelen blijft schokkerig.
De basisafstellingen zijn al tich keer gedaan en gewoon goed.

Maar nu valt me op dat als ik van de 1 naar de 2 schakel en een pauze neem in de neutrale stand totdat het toerental gezakt is tot stationair het heel soepel verloopt.

van de 2 naar de 3 is vrij hopeloos omdat daar geen echte neutrale stand tussen zit (wel op een bepaald punt van schakelen kan je dat betje regelen zodat ie ontkoppelt maar niet doorschakelt)

van de 3 naar de 4 is vrijwel het zelfde alleen in mindere mate.

Ik ben vrij goed op de hoogte van de techniek van de hp citroen’s en ook wel van de halfautomaten .
Dit lijkt mij te zitten in het probleem dat het toerental niet genoeg gezakt is voordat hij weer koppelt(gezien het geen probleem is als ik de motor naar stationair toerental laat zakken)
Verder staat de koppelings regelaar nu op zijn maximaale waarde wat betreft rustig aangrijpen.

Iemand een idee wat hier aan te doen is ?

vr gr Bjorn Kusters

Het is voor het schakelen niet nodig dat het toerental zakt. Voor het rustig weer koppelen na het schakelen is het wel bevorderlijk, natuurlijk. Het is overigens wél de bedoeling dat je tijdens het schakelen je voet (een beetje) van het gas neemt.
Mijn eerste reactie is dat je koppeling niet snel genoeg / niet vér genoeg vrij komt. Probeer eens om die pen tussen koppelingscilinder en vork een halve slag verder in te draaien.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 14 mei 2009 10:21 PM
  [ # 2 ]

De koppeling iets strakker afstellen was idd het laatste wat ik vanavond nog heb gedaan. het scheelt in ieder geval wel.
Maar ga er morgenvroeg er aan verder.

daarna een ander stuurhuis monteren.

gr Bjorn

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 14 mei 2009 10:25 PM
  [ # 3 ]

Re: na 10 maanden weg…...schokkerig doorschakelen

Bjorn Kusters schreef:

...nou toen dus weg gereden en net gedaan alsof ik naar een ds specialist was geweest om het te verhelpen….... toen werd hij goedgekeurd.

clap clap dance dance doei

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 14 mei 2009 10:36 PM
  [ # 4 ]

eigenlijk was ik me aan het afvragen of ik de tijd die hij nodig heeft om door te schakelen te verlengen is….....

en of er nog andere afstellingen mogelijk zijn met de koppelingsregelaar , er zal toch wel een minimale en maximale druk zijn die de koppelingsregelaar door laat.
(voor het schakelen).

Ik kan me herinneren toen de oude koppelingsregelaar uit elkaar viel ik die eens gedemonteerd heb en er nog een schroef was die je af kon stellen.
en natuurlijk nog de gecalibreerde waardes van de kanalen.

bij de vorige zat er ook een veertje met kogeltje in een kanaal , dat heb ik nu niet (gereviseerde van citrotech)

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 14 mei 2009 10:39 PM
  [ # 5 ]

eigenlijk was ik me aan het afvragen of ik de tijd die hij nodig heeft om door te schakelen te verlengen is….....

en of er nog andere afstellingen mogelijk zijn met de koppelingsregelaar , er zal toch wel een minimale en maximale druk zijn die de koppelingsregelaar door laat.
(voor het koppelen).

Ik kan me herinneren toen de oude koppelingsregelaar uit elkaar viel ik die eens gedemonteerd heb en er nog een schroef was die je af kon stellen.
en natuurlijk nog de gecalibreerde waardes van de kanalen.

bij de vorige zat er ook een veertje met kogeltje in een kanaal , dat heb ik nu niet (gereviseerde van citrotech)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook