Ik rij niet elke dag in mijn XM.
Hij had twee weken stil gestaan.
Ik doe de garagedeur open….. shit rechter voorportier
niet helemaal dicht. Ik dacht al aj aj aj.
En ja, accu leeg. Eigen schuld dikke bult.
Maar is dat wel zo.
Is het niet zo dat de XM na 15 minuten (ongeveer) dan zelf
alles uitzet ?
Ik herinner me dit van mijn camping tochten met de XM.
Dan liet ik de deuren ook wel eens lang open, en na 15 minuten
deed die een soort van auto shutdown van de binnen verlichting.
Heeft die dat nu dus niet gedaan ?
Of blijft er ondanks de shutdown en open deur toch nog meer
actief dan wel met alle portieren mooi dicht ?
Vervelend, maar er zijn ergere dingen. Ik hang de accu wel aan
de thuis lader en we kunnen weer. Maar wel het was wel een nieuwe
accu, en het is nooit goed als een accu erg leeg is.
Wat is er mis met mijn gedachten gang van de shutdown, en
toch lege accu?
XM TCT VSX November ‘96
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Wat ik wel weet is dat op het moment dat je een deur openzet de vering in de comfort modus wordt gezet.
D’r worden dus 2 veerbollen bijgeschakelt. Bij geopende deur BLIJFT hij dus in deze modus staan.
Deze “relaiskleppen” vreten stroom en zelfs zoveel dat als je je deur één nachtje laat openstaan de accu al leeg is.
Bij mijn xm zat sluiting in deze veercomputer (ecu) met als gevolg dat de accu de volgende dag leeg was…....
vervolgens ecu van een sloper in gedaan waarmee het probleem opgelost was maar dit terzijde. ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
citroen23 schreef:Wat ik wel weet is dat op het moment dat je een deur openzet de vering in de comfort modus wordt gezet. D’r worden dus 2 veerbollen bijgeschakelt. Bij geopende deur BLIJFT hij dus in deze modus staan.
Deze “relaiskleppen” vreten stroom en zelfs zoveel dat als je deur één nachtje laat openstaan de accu al leeg is. Bij mijn xm zat sluiting in deze veercomputer (ecu) met als gevolg dat de accu de volgende dag leeg was…....vervolgens ecu van een sloper in gedaan meermee het probleem opgelost was maar dit terzijde.ops:
Ook de hydractief kleppen blijven maar een beperkte tijd onder spanning staan bij open deur. Juist om het leegtrekken van de accu te voorkomen.Na 10 minuten een open deur met het contact uit, valt de spanning van de kleppen af.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:
Ook de hydractief kleppen blijven maar een beperkte tijd onder spanning staan bij open deur. Juist om het leegtrekken van de accu te voorkomen.Na 10 minuten een open deur met het contact uit, valt de spanning van de kleppen af.
Weer wat geleert
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ja dat van die kleppen kan je horen volgens mij.
En inderdaad dat geluid valt na 10/15 minuten ook weg.
Ach het blijft vaag.
Ik hang over een uurtje de accu aan de lader in huis.
Maar hoeveel schade zou je accu kunnen oplopen als die
redelijk leeg getrokken is ?
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Er gaan allerlij verhalen daarover ten ronde. Slechte accu’s worden gewoon slechter, maar ik trek ook zovaak accu’s leeg om diverse redenen en die worden er nauwelijks minder op hoor.
Ouwe mopperkont
Leeglopen is voor een accu niet zo schadelijk als nooit helemaal goed opladen is mij geleerd
Dank voor het vertrouwen.
Hij hangt aan de lader.
Hij zal het wel overleven, en anders had hij maar geen
accu moeten worden.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!