carburateuraansluitpijpje
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 mei 2009 10:34 PM

Daar het pijpje bij mij ook los zat wou ik het vast zetten dmv hardsolderen maar zoals jullie zien pakt de soldeer niet op het zink ???
ondergrond ondanks het schoonvijlen…... Sad . Zit nu te denken aan het pijpje zoals geplaatst op marktplaats  
link
Dit lijkt me een pijpje voor luchtdruk app. Iemand die ook zeker weet dat dit M9 is ?? haal ik daar n.l. ook fff een tap voor.

Ook de “luchtpijp” op de carburateur was gescheurd waar de ontluchtingsslang opzit. fff zien of het nu houd…... Weet iemand of deze al weer nieuw leverbaar zijn daar al deze oude inmiddels aardig hard/bros geworden zijn. Confused:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 17 mei 2009 12:38 AM
  [ # 1 ]

Pijpje heeft draad M9, maar met fijnere spoed dan de M9 bouten in de DS. De tap die je nodig hebt voor het pijpje is M9x1.00, terwijl je voor de M9 bouten/moeren in de DS een M9x1.25 tap nodig hebt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 mei 2009 12:41 AM
  [ # 2 ]

Pijpje schuren, locktite-super er aan smeren, pijpje in carbu tikken met klein hamertje. Komt nooit meer los. Wel vooraf goed schuren én beide pasvlakjes goed ontvetten.

Ik heb volgens mij al 100x zo’n reparatie uitgevoerd en ‘t is nog nooit losgekomen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 17 mei 2009 01:54 AM
  [ # 3 ]

Maar wat je zegt….zéér goed ontvetten. Ook bij solderen komt het op de voorbereiding aan, daarnaast vóórvertinnen en dan afsolderen. Had moeten willen. Loctite is een zeer goed alternatief.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 mei 2009 01:58 AM
  [ # 4 ]

Ik denk dat zink niet te solderen is, net als aluminium.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 mei 2009 01:58 AM
  [ # 5 ]
GW-tje schreef:

Maar wat je zegt….zéér goed ontvetten. Ook bij solderen komt het op de voorbereiding aan, daarnaast vóórvertinnen en dan afsolderen. Had moeten willen.

Vergeet het maar voorbereiding is goed maar nogmaals: het pakt niet op de carburateur behuizing….. Exclamation Ga de loctite versie maar eens proberen. Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 mei 2009 06:46 PM
  [ # 6 ]

Re: carburateuraansluitpijpje

citroen23 schreef:

Ook de “luchtpijp” op de carburateur was gescheurd waar de ontluchtingsslang opzit. fff zien of het nu houd…... Weet iemand of deze al weer nieuw leverbaar zijn daar al deze oude inmiddels aardig hard/bros geworden zijn. Confused:

Ja nieuw bij chyparse.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 mei 2009 06:54 PM
  [ # 7 ]
waterman771 schreef:

Pijpje schuren, locktite-super er aan smeren, pijpje in carbu tikken met klein hamertje. Komt nooit meer los. Wel vooraf goed schuren én beide pasvlakjes goed ontvetten.

Ik heb volgens mij al 100x zo’n reparatie uitgevoerd en ‘t is nog nooit losgekomen.

Deze neem ik aan: link   Confused:
daar het immers wel bestand moet zijn tegen benzine.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 mei 2009 07:13 PM
  [ # 8 ]

Dat is lijm, zal wel werken. Ik gebruikte gewoon dat wat voorhanden was: locktite draadborg middel sterk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 17 mei 2009 07:33 PM
  [ # 9 ]

De luchtslang of “luchtpijp” staat op Citromarkt.

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 18 mei 2009 11:35 AM
  [ # 10 ]
waterman771 schreef:

Dat is lijm, zal wel werken. Ik gebruikte gewoon dat wat voorhanden was: locktite draadborg middel sterk.

gebruik LOCTITE 648 als je het er nooit meer uithalen wil Wink

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 mei 2009 01:27 PM
  [ # 11 ]
jantje1948 schreef:

Ik denk dat zink niet te solderen is, net als aluminium.

Wel. Dakgoten bijvoorbeeld. En de deurbakken van tenminste één Chevrolet en één Fiat Uno die ik kende…

Carburateurmateriaal overigens wil wel eens veel moeilijker te solderen zijn. Ik heb dat iemand eens zien proberen met te grof geschut, en dan verandere sommige carbjes acuut in een plasje heet metaal. Dat gezien hebbende zou ik ook Loctite pakken, hoewel solderen misschien heel best kan Wink

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 18 mei 2009 02:32 PM
  [ # 12 ]

Hoi Citrofielen even een woordje van een nieuweling op dit forum wat betreft solderen van een carburateur, dit zal niet lukken omdat een carburateur gemaakt is van een legering van verschillende materialen met allemaal een verschillend smeltpunt. Dus pas op met te heet maken dan kan het materiaal uit elkaar vallen ofwel poreus worden omdat de zink waaruit het grotendeels bestaat het laagste smeltpunt heeft

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 mei 2009 02:40 PM
  [ # 13 ]
Dspecial amateur schreef:

Hoi Citrofielen even een woordje van een nieuweling op dit forum wat betreft solderen van een carburateur, dit zal niet lukken omdat een carburateur gemaakt is van een legering van verschillende materialen met allemaal een verschillend smeltpunt. Dus pas op met te heet maken dan kan het materiaal uit elkaar vallen ofwel poreus worden omdat de zink waaruit het grotendeels bestaat het laagste smeltpunt heeft

Welkom op het forum! Wel apart dat je eerste post een antwoord is. De meesten komen op het forum omdat ze een vraag hebben. Dit belooft wat voor de toekomst. Smile

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 mei 2009 02:59 PM
  [ # 14 ]
Dspecial amateur schreef:

Hoi Citrofielen even een woordje van een nieuweling op dit forum wat betreft solderen van een carburateur, dit zal niet lukken omdat een carburateur gemaakt is van een legering van verschillende materialen met allemaal een verschillend smeltpunt. Dus pas op met te heet maken dan kan het materiaal uit elkaar vallen ofwel poreus worden omdat de zink waaruit het grotendeels bestaat het laagste smeltpunt heeft

Ik vermoede al zoiets….. Exclamation je kon de soldeer gewoon zien opbollen op de carburateur en keurig hechten op het koperen pijpje. (ondanks het goed reinigen/vijlen van de carburateur aansluiting). Vanmiddag maar fff loctite ophalen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook