Brian schreef:JoostDSuper5 schreef:
Carosseriedelen lijmen begin ik niet aan, m.i. zal dat nooit zo netjes en definitief zijn als lassen. Zeker aangezien ik een lasapparaat heb en kan lassen
Hele vliegtuigen worden tegenwoordig gelijmd. Dan is het ook wel definitief genoeg voor een auto.
Ja dat is ook wel zo, lotus frames worden tenslotte ook al jaren gelijmd, maar ik ben toch van mening dat als je kunt lassen, dat dat beter is dan lijmen met commercieel verkrijgbare lijmen. Maar meningen mogen verschillen
Nu wat slechter nieuws, ik heb meer roest gevonden, op een vervelende plek. De bovenrand tussen raam en dak, onder het rubber Volgens mij moet de voorruit eruit en het dak eraf voordat ik daar bij kan en kan lassen. Is dit een beetje te doen? Is het niet misschien makkelijker om van een donor snoek die hele bovenste rand over te zetten?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
JoostDSuper5 schreef:Nu wat slechter nieuws, ik heb meer roest gevonden, op een vervelende plek. De bovenrand tussen raam en dak, onder het rubber
Volgens mij moet de voorruit eruit en het dak eraf voordat ik daar bij kan en kan lassen. Is dit een beetje te doen? Is het niet misschien makkelijker om van een donor snoek die hele bovenste rand over te zetten?
Dat komt bij wel meer DS-en voor. Schijnt niet zo’n probleem te zijn. Er zijn nieuwe dakranden te krijgen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
JoostDSuper5 schreef:DriverD schreef:Nee, dat stuk aan de bovenkant binnen ken ik ook niet als reparatiedeel.
Heeft iemand misschien ervaring met het repareren van die plek? Opzich ben ik wel handig, maar zo’n dubbele hoek lijkt me toch vrij lastig om na te maken…
Carosseriedelen lijmen begin ik niet aan, m.i. zal dat nooit zo netjes en definitief zijn als lassen. Zeker aangezien ik een lasapparaat heb en kan lassen
Jij moet duidelijk nog veel leren…. (Onder andere luisteren naar goede adviezen en pas oordelen als je meer kennis hebt).
Citroen!
DriverD schreef:JoostDSuper5 schreef:DriverD schreef:Nee, dat stuk aan de bovenkant binnen ken ik ook niet als reparatiedeel.
Heeft iemand misschien ervaring met het repareren van die plek? Opzich ben ik wel handig, maar zo’n dubbele hoek lijkt me toch vrij lastig om na te maken…
Carosseriedelen lijmen begin ik niet aan, m.i. zal dat nooit zo netjes en definitief zijn als lassen. Zeker aangezien ik een lasapparaat heb en kan lassen
Jij moet duidelijk nog veel leren…. (Onder andere luisteren naar goede adviezen en pas oordelen als je meer kennis hebt).
Op het gebeid van Citroens moet ik zeker nog meer leren, ik ben alleen Japans gewend
Wat betreft dat lijmen spreek ik slechts mijn persoonlijke voorkeur uit voor lassen, aangezien ik kan lassen, een MIG lasapparaat heb en slechte ervaringen heb lijmen.
Ik wil(de) zeker niet arrogant of overmoedig overkomen! Sorry als ik iemand heb beledigd, ik probeer altijd te luisteren naar adviezen van mensen die er duidelijk meer vanaf weten





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ok, geen probleem.
Een aantal weken geleden was er een regio-avond in de regio Arnhem over plaatwerk lassen vs. lijmen. Conclusie daar was: Lijmen (met de juiste lijm natuurlijk) wordt zeer strak, sterk en je brengt er geen warmte of potentiele roestbronnen mee in je plaatwerk.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tegenwoordig zijn hele grote delen van vliegtuigvleugels gelijmd! Dat zegt genoeg!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
bogaard77 schreef:Tegenwoordig zijn hele grote delen van vliegtuigvleugels gelijmd! Dat zegt genoeg!
Komt bij dat bij het lassen van portieren vaak de vouw in het plaatwerk naar binnen gaat staan in het midden van het portier. Dit vindt de spuiter niet leuk aangezien deze eerst een dikke en grote laag plamuur moet smeren en strak maken….
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Aangezien ik buiten sleutel en het vandaag harstikke mooi weer was, heb ik dus lekker zitten prutsen
Tegen het advies van de gebelde “experts” heb ik zelf de remservo vervangen. Demonteren duurde een klein uurtje (zonder brug of krikken overigens), vervolgens de servo uit elkaar gehaald en die zag er nog super uit, passingen waren nog goed en de boring schoon en netjes.
Volgens de volgende expert zijn remservo’s versleten als er olie achter het dopje staat, achter dit dopje zit echter een afvoerkanaaltje om de kleine hoeveelheid olie die daar komt af te voeren.
Remservo monteren duurde eer een halfuurtje waarna alles weer netjes naar behoren werkte. Uiteindelijk denk ik 3 uur mee bezig geweest, zonder brug of krikken.
Als laatste heb ik me gebogen over de zogeheten treiterslang, als het de slang is die ik denk dat het is (er loopt maar 1 dikke rubberen slang van de HD regelaar toch?) dan is het ook niet zo’n drama als men doet vermoeden.
Ik wil hiermee absoluut niet mensen onderuit halen, of misinformatie verspreiden, je moet handig zijn om dit te kunnen en over goed gereedschap beschikken.
Maar als je informatie gaat inwinnen over een klus/reparatie, gebruik dan zoveel mogelijk bronnen, lees alles wat je kunt en durf ook bronnen in twijfel te trekken. Zeker als deze bronnen er voordeel bij kunnen hebben om misinformatie te verstrekken…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
JoostDSuper5 schreef:Maar als je informatie gaat inwinnen over een klus/reparatie, gebruik dan zoveel mogelijk bronnen, lees alles wat je kunt en durf ook bronnen in twijfel te trekken. Zeker als deze bronnen er voordeel bij kunnen hebben om misinformatie te verstrekken…
Je spreekt in raadselen. Welke bronnen verstrekken welke misinformatie?
Citroen!
DriverD schreef:JoostDSuper5 schreef:Maar als je informatie gaat inwinnen over een klus/reparatie, gebruik dan zoveel mogelijk bronnen, lees alles wat je kunt en durf ook bronnen in twijfel te trekken. Zeker als deze bronnen er voordeel bij kunnen hebben om misinformatie te verstrekken…
Je spreekt in raadselen. Welke bronnen verstrekken welke misinformatie?
Ik wil geen mensen zwart maken of benadelen, daarom noem ik geen namen. Ik heb destijds 3 DS experts/restaurateurs gebeld om informatie te winnen over het vervangen van de remservo. Deze vertelden mij alle 3 dat het heel duur was (veel arbeid, moest op de brug, etc), de servo per se vervangen moest worden (ipv nieuw dopje) en dat ik het maar beter door hun moest laten doen.
Alweer, ik bedoel hier niks slechts mee, behalve dat ik mensen oproep om zelf na te denken en niet klakkeloos alles te slikken wat mensen te melden hebben.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zelf nadenken en niet kritiekloos alle informatie voor zoete koek slikken is altijd goed.
Veel hangt af van hoe handig je zelf bent. Dat kunnen “experts” niet altijd inschatten.
Waren de 3 genoemde bedrijven “DS-club-partnergarages”?
Citroen!
DriverD schreef:Zelf nadenken en niet kritiekloos alle informatie voor zoete koek slikken is altijd goed.
Veel hangt af van hoe handig je zelf bent. Dat kunnen “experts” niet altijd inschatten.
Waren de 3 genoemde bedrijven “DS-club-partnergarages”?
nee het waren wel bedrijven gevonden van de DS club website, maar geen partner garages.
Volgende vraag! Sinds kort lekt ze redelijk veel LHM en dan vooral als ik haar heb geparkeerd en een nachtje stilstaat. Dit klinkt als een lekke retour slang van de Hd regelaar, niet? Ik wil even van onderen goed bekijken waar de vloeistof vandaan komt, maar ik ben niet zeker waar ik de assteunen kan plaatsen ops: Kan ik steunen onder die grote kokerbalken zetten?
bedankt





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kan de treiterslang zijn ja.
Ondersteunen kan je je DS aan de voor- en achterkant van de kokers. Beter is nog onder de sneppen te steunen, ongeveer daar waar je wielophanging vast xit. En sowieso nooit op een steun vertrouwen: Die kan door een rotte plek in de bodem schieten…..
Citroen!
DriverD schreef:Kan de treiterslang zijn ja.
Ondersteunen kan je je DS aan de voor- en achterkant van de kokers. Beter is nog onder de sneppen te steunen, ongeveer daar waar je wielophanging vast xit. En sowieso nooit op een steun vertrouwen: Die kan door een rotte plek in de bodem schieten…..
Dankje, als ik niet kan vertrouwen op een assteun alleen, wat stel je dan voor als backup? Volgens mij is de bodem behoorlijk hard, maar het is idd wel een reeel gevaar.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Houtblokken (groot oppervlak) en de wielen, als je ze gedemonteerd hebt.
Citroen!