vanaf de dieselfilter XM Break (Y3)2.1 D 12V 1992 lopen twee slangen, ik moet 1 ervan vervangen want daar zit een klein scheurtje in. Ik ontdekte dat in deze slang welke naar achter (bovenkant) het blok loopt een tussenstuk is gezet, koperen pijpje. Vlak daarbij ontdekte ik twee ” koperen ” pijpjes die uit het blok steken. Zien er uit alsof deze al lang niet meer gebruikt zijn. Maar de slang zou er precies op passen, lijkt erop dat de slang daar los is gehaald en via een tussenstuk is overbrugd.
Wie weet waar deze twee pijpjes voor zijn?
Age
Bij de vraag over dieselfilter hieronder zag ik de twee pijpjes op de foto omcirkelt.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
foto?
:
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Kijk even op de vraag over dieselfilter hier direct onder op het forum daar staat een foto waarbij twee gedeelten zijn omcirkelt, de onderste omcirkeling daar zie je twee pijpjes uit het blok steken.
Dat is de in en uitgaande kant van de dieselvoorverwarming, via het ene pijpje loopt de diesel naar binnen langs je blok en komt lekker verwarmd door de andere weer naar buiten. Heeft misschien z’n nut in een poolklimaat maar is hier met onze gematigde temperaturen niet nodig, en de diesel is tegenwoordig ook wat beter bestand tegen kou.
Zeer bekende veroorzaker van luchtlekkage, vandaar dat ze meestal al afgekoppeld zijn, bij jou dus ook. Zou het lekker zo laten, waarschijnlijk krijg je startproblemen als je de boel weer aansluit.
Zweven of sideways…..... that’s the question
Bedankt dat moet het zijn.
Moet je deze afdichten?
Nee je hoeft ze niet af te dichten. Persoonlijk zou ik de verwarming weer erin willen hebben, desnoods met een vervangend element oid.
Ouwe mopperkont