Totaal aantal Berichten: 11867
- Xantia TD SX
Ik wil mijn bestuurdersstoel graag van een ander rugleuningframe voorzien. Keus zat in stoelen, maar even geen GTi/Progress bekleding, dus was ik van plan om een willekeurige andere stoel te slachten voor een rugleuningframe (bijrijderskant; die is zelden verzakt). Ik begreep dat dat simpel is, maar klopt dat? En hoe moet de boel uit elkaar eigenlijk? Iemand ervaring?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Jup, heb ik ervaring mee! Laatst nog gedaan namelijk.
Zoek even op de site van Roel Tiemersma, plaatjes zeggen meer als duizend woorden vind ik altijd, staat er met mooie foto’s goed beschreven. Weet alleen niet of het gaat lukken een rechter frame werkend te krijgen voor de linker kant, ik had gelukkig een tweede linker frame in goede staat.
Verschil tussen zitzakken en GTI achtig zit hem alleen in het schuim, niet in het frame.
Succes met de verbouwing
Groet Dennis
Mooie wagen buurman….

Totaal aantal Berichten: 1349
- BX SPORT
- 2CV Special
Psies! Die bedoel ik dus!
Mooie wagen buurman….

- Xantia TD SX
Ow, tof! Hier kom ik wel verder mee. Wel heb ik gezien dat het ook niet gek is om me voor een goede GTi/Progress stoel aanbevolen te houden. Maar het kán, dus dit komt goed. Gaat mijn rug leuk vinden
Wel jammer dat er niet van beide kanten een foto is ter hoogte van de gordelbevestiging, want dan hadden we daar vooraf iets over kunnen zeggen. Maar nouja.
Derk
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Voor zover ik mij kan herinneren heeft het frame aan beiden kant een “gordel-aansluiting”. Ook kun je de bediening voor het kantelen van de rugsteun en zitting veranderen van kant (dan moet je de v-snaartjes even omleggen).
Wel moet je volgens mij een Gti/progress/chic frame hebben om de zitting te kunnen verstellen!
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
heb ik ook al bij een stoel van poekoek gedaan en waarschijnlijk heeft hij er nog foto`s van.
De leuning kan je van elke willekeurige stoel pakken die zijn allemaal hetzelfde. (dan wel het schuim overzetten)
En het is eigenlijk allemaal best wel simpel!
Succes!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
De zittingverstelling zit ook op de wat luxere zitzakken weet ik uit ervaring. Gewoon bij de donor stoel even gluren of er aan weerszijden een snaartje zit dus
Mooie wagen buurman….

- Xantia TD SX
Mighel schreef:Voor zover ik mij kan herinneren heeft het frame aan beiden kant een “gordel-aansluiting”. Ook kun je de bediening voor het kantelen van de rugsteun en zitting veranderen van kant (dan moet je de v-snaartjes even omleggen).
Wel moet je volgens mij een Gti/progress/chic frame hebben om de zitting te kunnen verstellen!
Of TZx in dat geval: zelfde stoel, ander stofje. Maar idd even goed kijken. Stoelframes L+R kennelijk gelijk: dat snijdt hout, want dat scheelt enorm in de productiekosten. Kan het leuningframe los anders? Het zittingframe is prima namelijk (That said: met een haakse slijper kan alles los)
Derk

- Xantia TD SX
Ik lijk ook wel maf! We hebben toch net met elkaar vastgesteld dat die stoelen met wat kleine aanpassinkjes L/R verwisselbaar zijn? Laat ik dan eerst maar eens kijken of ik willekeurig een goede GTi/Progress stoel kan scoren. Moeilijk doen kan dan altijd nog…
Derk

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
rugleuning kan los, zitting gaat haas nooit kapot..
En dan kan je elke willekeurige Bx stoel als donor gebruiken. Door het schuim over te zetten.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

- Xantia TD SX
McDean schreef:rugleuning kan los, zitting gaat haas nooit kapot..
En dan kan je elke willekeurige Bx stoel als donor gebruiken. Door het schuim over te zetten.
Juist. Nou zijn we er. Dit is net wat ik weten wilde. Er zijn nu zó veel mogelijkheden dat ik zeker weet dat ‘t goedkomt met die stoel!
Derk

- Xantia TD SX
Dit draadje had me nieuwsgierig gemaakt dus heb ik een stoel uit een sloop-GT gepulkt. Dat gaf niet, want beide (...) stoelen waren flink verzakt, maar als studieproject zeer bruikbaar. Ik heb voor het gemak wel de bestuurdersstoel gepakt, maar dat hoeft niet per sé. Stoelreparatie, the hard way
Van de stoelframes weten we nu:
1) Zitzakframes en sportstoelframes zijn in principe eender
2) Dit geldt in het bijzonder voor zitzakframes waarbij de zitting verstelbaar is (zoals op de GT)
3) Het gordelslot kan in principe overgeklust worden naar de andere kant, maar er zit maar aan 1 kant een draadbus voor. De andere kant is daar dan wél op voorbereid. M10 moer erop lassen en klaar is Klara.
4) Rugleuningframes kunnen eraf en zijn dan gewoon verwisselbaar.
5) de bediening omwisselen houdt in dat de tandriempjes van plaats moeten wisselen. Alle tandwielen zitten er al. De afstandstang van de rugleuningverstelling die parallel aan de zitting ligt moet natuurlijk mee naar de andere kant.
Een BX stoelframe is van een fraai ontwerp (maar het is tinnef. Veel te flimsy). Waar de meeste stoelen een min of meer vast draaipunt voor de rugleuning hebben, loopt die bij een BX over ronde glijbanen. Deze zitten op tig plekken gelast, maar er is een kritieke las die kennelijk meestal slecht doorgelast is en dus losknapt: bovenaan de glijbanen op de buis. Dan kan het frame verbuigen en dán is ook meteen heel de geometrie (jaja!) van de verstelling naar de vanen.
Dat te fixen houdt in dat de weggebogen glijbaan gedeeltelijk los moet worden gezaagd. Daarna verbuigen met de goede glijbaan als richtpunt en weer vastlassen. Gewoon terugbuigen blijkt niet geheel naar tevredenheid te werken. Meestal zit er trouwens niet eens veel verschil in. Ik begon met op de tandheugeltjes een enorm verschil (tandje of 6) en heb dat teruggebracht tot 1 tandje verschil met een vrijwel perfect rechte leuning. Daarvoor hoefde de rechtse (verzakte) glijbaan niet meer dan een milimeter of 4, 5 verbogen te worden.
De gewraakte verzakte stoel en het reeds kale frame dat erin moet
Zie je wel? Kats verzakt…
Terwijl deze nu dus wel weer recht is
Knikpunt. Niet alle lassen op deze kruising zijn altijd goed doorgebakken…
Op de plaat tussen stoelrail en tandriem, voorste gat, zou een M10 moer voor het gordelslot kunnen om de frames L/R te wisselen
Een fijne bewogen opname bij halfduister van een omgebeunde stoel die nu weer lekker zit (Met Desperados® als beloning )
Al met al nog en heel geknutsel en vooral: een behoorlijke puzzel om uit te vogelen wat welk punt hoe beïnvloedt en waarom niet. Maar het is wel gelukt, dus goed zitten zal ook wel weer goedkomen
Foto’s van de zwakke en thans gerepareerde delen van de constructie laad ik later even; ik heb ze niet bij de hand (werkplaatscamera).
Derk

- Xantia TD SX
Zo, de bekleding heb ik op de valreep na een middagje parket leggen (rustiek eiken, 22mm massief ) ook nog even overgebeund. Dan kunnen de verlijmde delen vannacht over even drogen en kan er morgen een weer gezonde stoel in de BX geplept worden. Ik zal zometeen eens even een stuk of wat plaatjes laden
Methodisch ga ik er geen woorden aan vuil maken. Dat heeft Roel Tiemersma al meer dan genoeg gedaan; met die handleiding red je dit gewoon.
De actie had ook niet later gemoeten. De rugleuningschaal die ik van Niels had gekregen (uit zijn Progress zaliger) begon rond een van de onderste schroefgaten alweer te scheuren, wat dus echt wel door een verzakt frame wordt veroorzaakt!
Derk

- Xantia TD SX
Ik ben klaar met foto’s plaatsen Doe er je voordeel mee
Derk