Koelvloeistof
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 26 mei 2009 01:41 AM

We weten inmiddels op welke olie of LHM olie onze wagens moet rijden. Maar vind bitter weining over koelvloeistof zelf..

Ik heb dit draadje geopend om informatie te verzamelen : wat is een goede koelvloeistof voor onze wagens, hoe stel je die samen, zijn er nog andere elementen die een KVS moet bevatten ? Groen ? Blauw ? Roos ?
Alles wat met KVS te maken heeft gerelateerd naar onze dames, kun je hier kwijt!

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 mei 2009 01:47 AM
  [ # 1 ]

Geen groen: bij lekkage te verwarrend met LHM.

Citroen!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 26 mei 2009 02:14 PM
  [ # 2 ]

Bron Wikipedia :

Koelvloeistof voor een auto bestaat uit gedemineraliseerd water waaraan antivriesmiddel, een middel tegen schuimvorming, smeermiddel en een anticorrosiemiddel is toegevoegd. De koelvloeistof voor een auto heeft een hoog kookpunt, rond de 135°C, en dient goed tegen vorst te kunnen, tot wel -35°C. In de loop der tijd veranderen de eigenschappen van de koelvloeistof door veroudering, zodat het na zo’n 50.000km vervangen moet worden

1. Demi water
Water waaruit nl Calcium is onttrokken, calcium veroorzaakt kalkafzetting. Kalk geleidt heel slecht warmte

2. Antivriesmiddel
Ethyleen glycol.

3. Middel tegen schuimvorming
Weinig over gevonden. Schuimvorming is heel nadelig omdat schuim geen warmtedragende functie heeft. Neemt wel de plaats in van je KVS!

4. Smeermiddel
Hier ook weinig van gevonden. Wellicht om bewegende delen te smeren, ik denk voornamelijk aan waterpomp.

5. Anticorrosie middel
Hier ook bitter weinig van gevonden.
Welke delen dienen er dan beschermd te worden ?
Weet dat we met een gietijzerenblok zitten, een alu kop en een koperen radiator. Modernere wagens vandaag hebben alu blokken,kop én radiator.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 26 mei 2009 02:36 PM
  [ # 3 ]

mee eens, mn HY heeft ook een poosje geschuimd. kwestie van geen goede koelvloeistof.
kan mijns inziens geen kwaad en heeft niks met je koppakking te maken.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 26 mei 2009 03:37 PM
  [ # 4 ]
Gert-Jan Brink schreef:

mee eens, mn HY heeft ook een poosje geschuimd. kwestie van geen goede koelvloeistof.
kan mijns inziens geen kwaad en heeft niks met je koppakking te maken.

Volgens mij heb je in het verkeerde topic gereageerd Wink maar het geeft niet zo, want deze info past hier ook wel Smile

De anti corrosie stoffen zitten in de koelvloeistof om elektrolytische reacties tussen de verschillende materialen te neutraliseren. Zoals je misschien wel weet vreet RVS en alumium met elkaar (RVS boutje in alu blok zit muurvast na een poosje), dit soort reacties ga je tegen met de anti corrosie stoffen in de KVS. Uiteraard werkt dit ook roest tegen op de kale delen binnenin het gietijzeren blok.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook