Ben vanavond met klokkenwinkel in de weer geweest. Aangezien ik een volledig gereviseerd blok inbouw heb ik de teller even op nul gezet.
De kapjes van de controlelampjes waren met name aan de bovenkant zwaar verweerd en zelfs verschrompeld. Om hem toch weer in de oude glorie te herstellen heb ik eens in onze glasvoorraad geneust en wat mooie stukjes blauw en groen glas gevonden. Vervolgens heb ik met het bestaande kapje als mal een keurig nieuw kapje geslepen. Zie hieronder het resultaat. Zeker is dat deze kapjes alle onderdelen van de auto zullen overleven!
De plaatjes zijn 3 mm dik, net iets dikker dan origineel, maar dat zie je niet meer terug in het eindresultaat.
Citroentechniek is magnifiek!
Re: Dashboardlampjes
CitroJaap schreef:Ben vanavond met klokkenwinkel in de weer geweest. Aangezien ik een volledig gereviseerd blok inbouw heb ik de teller even op nul gezet.
De kapjes van de controlelampjes waren met name aan de bovenkant zwaar verweerd en zelfs verschrompeld. Om hem toch weer in de oude glorie te herstellen heb ik eens in onze glasvoorraad geneust en wat mooie stukjes blauw en groen glas gevonden. Vervolgens heb ik met het bestaande kapje als mal een keurig nieuw kapje geslepen. Zie hieronder het resultaat. Zeker is dat deze kapjes alle onderdelen van de auto zullen overleven!
![]()
De plaatjes zijn 3 mm dik, net iets dikker dan origineel, maar dat zie je niet meer terug in het eindresultaat.
Nu toch ook wel de lampjes vervangen door LED, om het in het vervolg te voorkomen? (warmte)
Voor de rest mooi project
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Nee, ik heb de originele lampjes laten zitten. Ik denk echter niet dat de lampjes de boosdoener is, maar de UV stralen welke op je dashboard schijnen. Het kapje van het parkeerlichten groot licht zijn vergaan. Deze branden over het algemeen maar erg weinig….
Citroentechniek is magnifiek!
Re: Dashboardlampjes
lupolo schreef:
Nu toch ook wel de lampjes vervangen door LED, om het in het vervolg te voorkomen? (warmte)
Voor de rest mooi project
Lees ook 2 keer het woord: glas dus daar komt geen vervolg meer op.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Re: Dashboardlampjes
CitroJaap schreef:Om hem toch weer in de oude glorie te herstellen heb ik eens in onze glasvoorraad geneust en wat mooie stukjes blauw en groen glas gevonden. Vervolgens heb ik met het bestaande kapje als mal een keurig nieuw kapje geslepen. Zie hieronder het resultaat.
Glas is nu te doorzichtig, zie je het gloeidraadje oplichten en niet het hele plaatje. Zal je toch iets ‘mattigs/opaligs’ er tussen moeten doen. Plaatje moet niet ‘doorschijnen’ maar ‘oplichten’.
CitroJaap schreef:Nee, ik heb de originele lampjes laten zitten. Ik denk echter niet dat de lampjes de boosdoener is, maar de UV stralen welke op je dashboard schijnen. Het kapje van het parkeerlichten groot licht zijn vergaan. Deze branden over het algemeen maar erg weinig….
Door glas komt geen UV licht en de zon schijnt niet veel/lang op de glaasjes. Kan alleen door zijruit eigenlijk en hoe lang op een dag kan dat?
Verwering komt echt alleen door veroudering kunststof en/of langdurige verhitting.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Door glas komt wel UV straling, het is een fabel te denken dat dat niet zo is… Er zijn uiteraard zonwerende folies of coatings aan te brengen die de UV stralen blocken maar UV stralen door glas is een grote uitdaging om die te weren. De achterzijde van de glasplaatjes heb ik licht gezandstraald om een waas te creeëren.
Mijn dagelijks werk is het werken met specialistische glastoepassingen. In mijn bedrijf hebben we diverse mogelijkheden om glas te buigen, smelten, lijmen, lamineren, slijpen enz.
Kijk maar eens op www.tetterodeglas.nl
Het blijft overigens vreemd dat alleen de bovenste plaatjes zo verweren. Bij mij was één zelfs helemaal doorgebrand! De onderste plaatjes ook de twee groene waren nauwelijks beschadigd. Ik had twee exemplaren met beide dezelfde plaatjes vergaan. De onderste twee groene worden theoretisch zwaarder belast dan de bovenste. Ik doe een aanname met de UV straling die ik ook niet kan onderbouwen… Degene die het meest verweerd was komt wel uit een geimporteerde auto uit Zuid Frankrijk. Deze auto heeft qua vocht duidelijk minder op zijn donder gehad, qua UV veel meer lijkt me. Dat is de schramele basis voor mijn aanname…
Citroentechniek is magnifiek!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Voor het stadslicht-controlelampje kan je een “ruitje” van de knipperlichten (uit een ander dashbord) nemen.
Voor de blauwe heb ik een deksel van een emmer latex gebruikt, werkt al jaren perfect.
Citroen!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
CitroJaap schreef:Door glas komt wel UV straling, het is een fabel te denken dat dat niet zo is…
Je hebt gelijk, even googlen:
UV-straling gaat ook door glas heen. Een gewone autoruit laat bijvoorbeeld circa 10% UVB-straling en
70% UVA-straling door.
CitroJaap schreef:Het blijft overigens vreemd dat alleen de bovenste plaatjes zo verweren. Bij mij was één zelfs helemaal doorgebrand! De onderste plaatjes ook de twee groene waren nauwelijks beschadigd. Ik had twee exemplaren met beide dezelfde plaatjes vergaan. De onderste twee groene worden theoretisch zwaarder belast dan de bovenste. Ik doe een aanname met de UV straling die ik ook niet kan onderbouwen… Degene die het meest verweerd was komt wel uit een geimporteerde auto uit Zuid Frankrijk. Deze auto heeft qua vocht duidelijk minder op zijn donder gehad, qua UV veel meer lijkt me. Dat is de schramele basis voor mijn aanname…
Bij mijn DS waren de glaasjes van het groene dimlicht en blauwe grootlicht verteerd, kwam geen licht meer door heen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Bij mij ook, de bovenste twee…. De groene heb ik vervangen door één van de onderste uit de andere klok. De blauwe heb ik bijgemaakt.
Citroentechniek is magnifiek!